پایتختی با مدیریت مردان!

آرمان- یاسمین طالقانی: هیچ زنی در میان ۱۴ مدیر منصوب شده شهرداری تهران به چشم نمی‌خورد و این در حالی است که نجفی در قامت شهردار تهران وعده حضور ۳۰ درصدی زنان در مدیریت شهری را داده بود. کلانشهر تهران با انواع و اقسام مدل‌ها و رنگ‌ها در چیدمان، شهری مردانه است و نشانی از حضور بانوان در آن نیست. گویی مردان شهر فراموشکار شده‌اند و مشغله فراوان بهانه‌ای ناب برای فراموش کردن سهم 30 درصدی زنان در مدیریت شهری است! تهران با مدیریت مردانه‌اش روزگار می‌گذراند و گویی سند مدیریت پایتخت به نام مردان زده شده است تا حضور زنان یک خط قرمز باشد. خط قرمزی که انتظار بود با حضور اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بر کرسی‌های شهرداری و شورای شهر محو یا کمرنگ شود.
زنان؛ صفر نفر
غیبت زنان در مدیریت شهری چنان واضح است که دسایت‌های خبری و تحلیلی بارها به آن پرداخته و نوشته‌اند: در مجموعه‌ای که بیش از 63 هزار کارمند دارد و یک مجموعه متورم و چاق محسوب می‌شود، تنها نام 9 هزار کارمند زن به چشم می‌خورد و البته موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانیم سهم زنان در همین سازمان عریض و طویل، در پست‌های معاونت سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه صفر درصد است، یعنی تاکنون هیچ زنی به این سمت‌ها در شهرداری تهران دست نیافته است. محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر می‌گوید: تعداد نمایندگان زن شورای اسلامی شهر این دوره 33 درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که اگر مطالبات از مسیر درست خود پیگیری شود، اثربخش خواهد بود. وی با بیان این که در 12 سال گذشته مدیریت شهری تنها 5 درصد از پست‌های مدیریتی میانی و عالی در اختیار بانوان بوده که قابل قبول نیست، تصریح کرد: نیاز به اصلاح ساختاری و الزام‌آور برای حضور بانوان در مدیریت شهری داریم، چراکه حضور زنان در مدیریت شهری می‌تواند به کاهش خشونت و افزایش مدارا منجر شود. اصولا در جوامعی که خشونت دارند، می‌بینیم که زنان در مدیریت آن کشور حضور جدی ندارند و بالعکس در کشورهای پیشرفته، زنان در نقش‌های مدیریتی فعال‌ترند. صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر هم تاکید دارد: شهرداری تهران در حال حاضر، 63 هزارو 600 پرسنل دارد اما زنان فقط 7 درصد یعنی چیزی در حدود 9 هزار و 700 نفر از پست‌ها را اشغال کرده‌اند. وی درباره پست شهرداران مناطق هم به آمار جالب توجهی اشاره کرد و گفت: از این 22 منطقه فقط در دوره‌ای از سال 76 تا 82 در منطقه 7 و همین طور در سال 95 در 9 ماه پایانی شهرداری قالیباف، سهم زنان به عدد 2 رسید، اما در حوزه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران، از حدود 50 پستی که وجود دارد، از 14 سال پیش تاکنون، هیچ سهمی به زنان اختصاص نیافته است.
زنان و انتظارات از شهردار


فاطمه راکعی درباره استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی شهر به «آرمان» گفت: «در دیداری که چندی پیش با آقای نجفی شهردار تهران داشتیم بر لزوم حضور زنان در جایگاه مدیریتی شهر تهران تاکید شد.» وی افزود: «سهمیه 30 درصدی زنان باید در مدیریت شهری لحاظ شود و به نحوی نباشد که زنان احساس کنند جایگاه آنها در مدیریت شهری نادیده گرفته شده است.» همچنین شهربانو امانی از اعضای شورای شهر به «آرمان» گفت: «مطلوب آن بود که در مدیریت شهری به حضور زنان توجه بیشتری می‌شد و به آنها که در توانمندی کمتر از مردان نیستند، جایگاه خوبی داده می‌شد.» وی ادامه داد: «قبلا هم گفته بودم که در شهرداری تهران ۵۴۰ پست مدیریت میانی تا ارشد در شهرداری تهران وجود دارد اما در حال حاضر زنان تنها ۴ درصد از این ۵۴۰ پست را در اختیار دارند. انتظار جامعه زنان از شهردار محترم این است که از زنان در جایگاه‌های مدیریتی شهر استفاده کند.»