لزوم بازنگری در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

آرمان: با وجود اینکه کمتر از یک ماه از معرفی کابینه دوازدهم به مجلس می‌گذرد اما انتقادات به نحوه گزینش افراد برای تصدی وزارتخانه‌ها همچنان پابرجاست. اصولگرایان که امیدی به حضور و تاثیر در کابینه حسن روحانی نداشتند، بازهم در این کابینه سهمی را از آن خود کردند، معتدلین که به نحوی نوار باریکی از حامیان روحانی راتشکیل می‌دادند و هم اکنون نیز در حلقه اول یاران روحانی قرار دارند بیشترین سهم را از کابینه دوازدهم بردند. در این میان فقط اصلاح‌طلبان بودند که با حمایت‌های گسترده خود به آنچه فکر می‌کردند در چینش کابینه رخ خواهد داد نرسیدند. با اینکه انتظار اصلاح‌طلبان فراتر از معرفی این کابینه حداقلی بود اما باید نگاهی هم به محدودیت‌ها و مشکلات رئیس جمهور در این راستا بیندازیم. محمد‌رضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم در گفت‌وگو با «جماران» معتقد است: «شرایط و آرایش خاص سیاسی ایران را می‌دانیم و از جایگاه‌ها اطلاع داریم. بنابراین باید با واقعنگری به این موضوع نگاه کنیم. مسأله این است که ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که آرمان‌ها و مطالبات مردم تحقق پیدا کند.» حال باید تمام تلاش حامیان دولت این باشد که به رئیس جمهور و هیأت دولت کمک کنند تا مطالبات مردم را تحقق و اقتصاد کشور را رونق بخشد.
نگاه واقعگرایانه
نائب رئیس مجلس ششم در خصوص تحلیل خود از کابینه پیشنهادی حسن روحانی گفت: ما شرایط و آرایش خاص سیاسی ایران را می‌دانیم و از جایگاه‌ها اطلاع داریم. بنابراین باید با واقع نگری به این موضوع نگاه کنیم. محمد رضا خاتمی ادامه داد: طبعا این کابینه، کابینه ایده‌آلی نیست و شاید حتی با همین وضعیت سیاسی ایران می‌شد کابینه بهتری تشکیل داد. اما این همه موضوع نیست، مساله این است که ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که آرمان‌ها و مطالبات مردم تحقق پیدا کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما برای قضاوت در مورد کابینه آینده باید هنوز منتظر بمانیم، اظهار کرد: اینکه چه کسی وزیر شود یا نه مسأله مهمی است اما مهم‌تر از آن این است که این وزرا چه کار می‌خواهند کنند. اگراصلاح‌طلبان به کابینه یا آقای روحانی انتقادی دارند از این منظر است، نه این که چرا ما وزیر نشدیم و کس دیگری وزیر شده است. او افزود: نقد اصلاح‌طلبان از این منظر است که احساس می‌کنند ممکن است بعضی از این وزرا نتوانند آن برنامه‌ها و وعده‌های آقای روحانی را تحقق ببخشند، کما اینکه در دور اول هم نتوانستند. خاتمی اظهار داشت: این مشکلی است که در حقیقت باید توسط خود آقای روحانی مدیریت شود؛ افراد برای ما مهم نیستند بلکه برنامه‌ها مهم است. در این مورد هم باید به کابینه فرصت داد و با آن همدلی و همراهی کرد تا با قوت قلب این وزرا و شخص آقای رئیس جمهور برنامه‌های خودشان را پیاده کنند. نایب رئیس مجلس ششم اضافه کرد: بنابراین با این فرصتی که داده می‌شود ما باید در چند ماه آینده ارزیابی عملکرد داشته باشیم نه ارزیابی سوابق افراد یا شخصیت خود افراد. امیدوارم در آن ارزیابی دولت آقای روحانی نمره قابل قبولی گیرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با اینکه هزینه‌های اجتماعی آقای روحانی را اصلاح‌طلبان دادند و سودش را دیگران بردند تصریح کرد: فکر نمی‌کنم شخص خاصی بخواهد بهره این موضوع را ببرد، به هر حال سیاست رقابت‌های خاص خودش را دارد. هر کسی هم به میزان توان و نیروی خود از قدرت بهره می‌برد. بخش قابل توجهی از مجلس با آقای لاریجانی است، این آرایش سیاسی کشور را باید در نظر گرفت. محمد رضا خاتمی تاکید کرد: ما وقتی آقای لاریجانی را با اصولگراهای تندروی دیگر مقایسه می‌کنیم، احساس می‌کنیم که می‌شود با همدیگر کار‌کرد، چون در حال حاضر مسائلی که در کشور وجود دارد لزوما مسائل جناحی نیست بلکه بیشتر مشکلات ما مشکلات ملی است.
بده‌بستان سیاسی


نایب رئیس مجلس ششم گفت: سیاست به معنای واقعی کلمه یعنی بده بستان، هیچ ایرادی ندارد اگر بخشی از نیروهای سیاسی که با قدرت همراهی می‌کنند بهره آن را هم ببرند. خاتمی در مورد معرفی مجدد رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور از طرف رئیس جمهور گفت: وزارت کشور برای اصلاح‌طلب‌ها بسیار مهم است و شاید انتظار اصلی همه این بود که برای این وزارتخانه یک فرد کاملا اصلاح‌طلب به مجلس معرفی شود. اما به هر حال عملکرد آقای رحمانی فضلی در این انتخابات و انتخابات‌های قبلی عملکرد قابل قبولی بود است. امیدواریم با امکانی که ایشان در زمینه ارتباط‌گیری دارد، بتواند به نفع برنامه‌های آقای روحانی عمل کند. او همچنین در ارتباط با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: همه اقدامات ما که در این چند سال اخیر در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صورت گرفته، در شرایط خاص، ضرب الاجلی و وضعیت جدید بوده است. به نظر من عملکرد شورای عالی سیاستگذاری قابل تقدیر است، اما این به معنای بی‌عیب بودن آن نیست. محمد رضا خاتمی ادامه داد: تجربه‌ای که ما در انتخابات شوراهای شهر و روستای اخیر و کمتر از آن در انتخابات 7 اسفند داشتیم، لزوم یک بازنگری در جبهه اصلاحات شورای سیاستگذاری را به ما گوشزد می‌کند که آیا این تشکیلات برای انتخابات آینده و ادامه راه اصلاح‌طلبان راه گشا خواهد بود؟ اگر مناسب است نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم و اگر هم می‌بینیم که شرایط جدید به ما این را حکم می‌کند که ما باید یک سازماندهی جدید جبهه‌ای داشته باشیم با بهره‌گیری از تجربیات گذشته به آن بپردازیم. او خاطر نشان کرد: من موافق باز شدن باب گفت‌وگو و عمل در این زمینه در میان جناح اصلاح‌طلب هستم. هرچند خوشبختانه این گفت‌وگو و هم اندیشی در حال حاضر در حال انجام است.