جاده‌هايي كه جان مي‌گير د

قانون+ : سقوط اتوبوس مسافربری به ته دره‌ای در ابتدای جاده تهران- جاجرود 11 مسافر را به کشتن داد و 27 مسافر را روانه بیمارستان کرد.
این حادثه ساعت دو و 25 دقیقه بامداد 21 شهریورماه در کیلومتر پنج جاده جاجرود و در نزدیکی روستای سعیدآباد رخ داد؛ اتوبوس سبز‌رنگ با برخورد به بلوک‌های بتونی کنار جاده به دره‌ای به عمق حدود 200 متر سقوط کرد.به گفته سرهنگ سیاوش محبی، رییس پلیس‌راه شرق استان تهران، این اتوبوس 20 دقیقه بامداد کرج را به مقصد ساری ترک کرده‌است و ساعت‌ دو و 25 دقیقه در نزدیکی روستای سعیدآباد، به‌دلیل نقص فنی، از جاده خارج شده و پس از برخورد با بلوک‌های بتونی به دره سقوط کرده‌است. این حادثه در حالی رخ داده است که دو هفته پیش حادثه دیگر ی در نزدیکی شهر داراب اتفاق افتاد؛ در آن حادثه نيز اتوبوس دانش‌آموزان رودان و مینابی که برای اردوی دانش‌آموزی به استان فارس اعزام می‌شدند، به‌ علت سرعت بالا و خواب‌آلودگی کمک‌راننده واژگونی شد و هفت دانش‌آموز، یک مربی و راننده جان خود را از دست دادند.پس از آن حادثه، که بازتاب‌های بسیاری هم در رسانه‌ها و عموم مردم داشت، پیشنهادهايي از سوی پلیس مطرح شد. یکی از این پیشنهادهاتوقف شبانه اتوبوس‌های مسافربری بود که به‌عنوان گزینه‌ای جدی روی میز وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت، ولی تاکنون تصمیمی برای آن گرفته نشده است.
مشخص نبودن علت واژگونی
پلیس می‌گوید سرعت این اتوبوس در سامانه سپهتن 64 کیلومتر بر ساعت بوده و با توجه به شواهد و بررسي‌هايي كه بر بقایای این اتوبوس صورت گرفته، احتمال مي‌رود كه علت انحراف و واژگونی آن نقص فنی اتوبوس بوده‌است، از‌سوی‌دیگر، رانندگانی که شاهد حادثه بوده‌اند، می‌گویند كه سرعت اتوبوس بالا بوده و راننده حالت خواب‌آلودگی داشته كه همین غیرهوشیاری وی منجر به واژگونی شده‌است؛ ادعایی که با ادعای پلیس همخوانی ندارد. یکی از رانندگان که از نزدیک شاهد حادثه بوده و پلیس و اورژانس را در جریان گذاشته، در مصاحبه با «قانون» می‌گوید:«من دقیقا پشت سر این اتوبوس حرکت می‌کردم. سرعت بالایی نداشت ولی وقتی ماشین به سرازیری افتاد سرعتش همین‌طور زیاد و زیاد شد و به نظر مي‌رسيد راننده خوابش برده‌ بود و نمی‌توانست ماشین را کنترل کند. اتوبوس در این پیچ منحرف شد و به شدت به بلوک بتونی کنار جاده برخورد كرد و با کندن آن‌ها به ته دره افتاد».


وی در ادامه می‌افزاید:« هوا خیلی تاریک بود و چیزی دیده نمی‌شد و کاری هم نمی‌توانستیم برای‌شان انجام بدهیم. تنها کاری که از دست‌مان برمي‌آمد این بود که به پلیس و اورژانس زنگ بزنیم. چند دقیقه بعد که آن‌ها آمدند همراه‌شان پایین رفتیم. چند نفر از مسافرها روی شیب دره افتاده‌بودند. وضع‌شان وصف‌پذير نیست؛ صحنه تلخی بود. متاسفانه به‌علت شدت جراحات و خون‌ریزی از دنیا رفته‌بودند. تکنسین‌های اورژانس و پلیس‌ها که کفش‌های‌شان مناسب‌تر بود و چراغ قوه داشتند، خودشان را به اتوبوس رساندند و مجروحان را بیرون کشیدند.»
تلفن‌های بی‌جواب
سربازهای کلانتری پخش شده‌اند توی دره و شیبی که منتهی می‌شود به جسد بی‌جان اتوبوس مرگ! هر کسی چیزی به دست گرفته و بالا می‌آید. یکی کیف زنانه، سرباز دیگری چمدان و دیگری کوله‌پشتی. چند نفری هم دنبال موبایل و مدارک شناسایی‌ می‌گردند که هر طرف پرت شده‌اند. هوا گرگ و میش است و هنوز عمق فاجعه مشخص نیست. زنگ بی‌قرار موبایلی که معلوم نیست کجا افتاده‌است، سرها را بر می‌گرداند به شیب تندی که پس زمینه‌اش لاشه اتوبوس سبز رنگ است.
سربازی شیب را آرام پایین می‌رود و موبایل را از لای بوته‌های خشک بیرون می‌آورد. با هزار زور و زحمت خودش را بالا می‌کشد. موبایل دوباره زنگ می‌خورد. روي صفحه گوشی اسم «مامان» می‌افتد. سرباز گوشی را به مسئولش می‌دهد. آن‌ها در دو راهی جواب دادن و ندادن گرفتار شده‌اند، جواب می‌دهند. صدای افسر پلیس گرفته‌است، اولش درست نمي‌تواند حرف بزند، او می‌گوید:«مادرجان آروم باش، آروم باش و اسم پسرت رو بگو». مادر دل‌شوره دارد و اسم‌ها را قاطی می‌کند، بالاخره اسم را می‌گوید و افسر به سرباز اشاره می‌کند كه اسم را از لیست ببیند. سرباز سری تکان می‌دهد؛ یعنی او جزو جان‌باختگان است. افسر نمی‌داند چطور این خبر را به مادر بدهد. صدایش را صاف می‌کند:« مادر جان نیم ساعت پیش اتوبوسي توی جاده جاجرود تصادف کرده و چند نفری زخمی شدند و بردن‌شان بیمارستان. همکارهام چند ساعت دیگه باهاتون تماس می‌گیرند». بعد گوشی را خاموش می‌کند و با ناراحتی که گویی همه وجودش را فرا گرفته،‌گوشي را به سرباز مي‌دهد که ببرد بالا و بگذارد کنار بقیه اموال پیدا شده.یکی از کارمندان پزشکی قانونی که پیکر چند تن از جان‌باختگان را به سردخانه منتقل کرده است، دست‌کش سفیدرنگش را در می‌آورد و می‌اندازد روی چرخ‌‌های جدا شده اتوبوس و می‌گوید:« توی این چند سال تا‌به‌حال چنین حادثه‌ای نداشتیم که 11 نفر در دم بمیرند. واقعا نمی‌دونم چرا به چنین اتوبوس و راننده‌هایی اجازه رانندگی می‌دن. والا نباید با جون مردم بازی کرد. آخه این چه وضعشه. دو هفته پیش اتوبوس دانش‌آموزان تصادف می‌کنه حالا هم اتوبوس این بندگان خدا. معلوم نیست چقدر چشم انتظار دارند».سکوت دره را صدای سرباز دیگری می‌شکند:« جناب سروان! جناب سروان! یک موبایل دیگه پیدا کردم». معلوم نیست خانواده کدام‌یک از مجروحان یا جان‌باختگان پشت خط هستند. شاید خانواده دختر دانشجو باشند، شاید خانواده پسر کوهنورد که کوله‌اش جلوی پایم است، نمی دانم شاید هم پدر دختر چهار ساله‌ای به نام بنیتا که نیم‌ساعت پیش پیکر نیمه‌جانش را به بیمارستان بر دن، نمی‌دانم...
احراز هویت جان‌باختگان واژگونی
قادی‌پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران، از بستگان درجه اول قربانیان این حادثه خواست با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی برای شناسایی اجساد به پزشکی قانونی به نشانی کهریزک، جاده قدیم قم، 500 متر بعد از ورودی شرقی بهشت زهرا مراجعه کنند.
اسامی مجروحان این حادثه هم بدین شرح اعلام شد: حبیب‌ا... نصیری، افشین بهاروند، مانی کریمی، راضیه ارهمی، بنیتا پویان‌مهر، فاطمه اسکندری، رمضانعلی احسانی، سینا عیسی‌پور، ارشیا فارغی، علی پویان‌مهر، ندا ذوالفقاری، سهیل گل‌نیا، انسیه رنجبر، جمشید گل‌نیا، پنجعلی خلیلی، سهیلا انصاری، فردین درویشی، سحر اصغری، اعظم صادق‌زاده، مرتضی رشیدی، دانیال یوسفی، مجتبی عباس‌زاده، فرزاد کفاشی، امید قائمی، مسعود رضایی، بهنام طالبی‌پور.
اورژانس کشور مجروحان این حادثه را به بیمارستان‌های بعثت، تجریش، امام‌حسین(ع)، فیروزگر و شهید لواسانی منتقل کرده‌است.
تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به دلایل وقوع حوادث رانندگی
در جلسه ویژه رسیدگی به سوانح و حوادث رانندگی در دادستانی کل کشور که روز گذشته برگزار شد، تصمیم گرفته ‌شد که کارگروه ویژه رسیدگی به مشکلات و دلایل وقوع حوادث رانندگی تشکیل شود. در پی دستور رییس قوه قضاییه به دادستان کل کشور، در خصوص پیگیری حادثه رانندگی اتوبوس دانش‌آموزان در داراب استان فارس، جلسه ویژه‌ای با حضور وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و جمعی از معاونان این دو وزارتخانه و سردار مهری، رییس راهور ناجا، به ریاست دادستان کل کشور تشکیل و مقرر شد کارگروه تخصصی و ویژه ای، به سرعت و در نهايت یک ماهه، به بررسی مشکلات موانع و راهکارهای کاهش و کنترل حوادث جاده‌ای تشکیل شود.حجت الاسلام والمسلمین منتظری با تاکید بر ضرورت کاهش و کنترل حوادث رانندگی در سطح کشور خواهان اتخاذ تصمیمات بازدارنده‌تر در این زمینه شد و گفت: با توجه به کثرت وسایل نقلیه و افزایش سالانه مسافرت‌ها ضرورت دارد که همه دستگاه‌های متولی با تعامل و هم‌فکری درخصوص کاهش هرچه بیشتر حوادث رانندگی تلاش کنند. وي افزود: قوه قضاییه و دادستانی کل کشور نیز بر حسب وظیفه خود از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.
حجت‌الاسلام منتظري در ادامه گفت: در بحث جرایم رانندگی متاسفانه احساس می‌شود که بازدارندگی مناسب وجود ندارد و گاهي بعضي از افراد به راحتی مقررات را زیر پا می‌گذارند و مي‌گويند که جریمه‌اش را می‌پردازیم، درحالی‌که برای چنین افرادی نباید به جریمه‌کردن اکتفا کنیم و راه‌های دیگری برای بازدارندگی یا به‌عبارتی نقره‌داغ‌کردن افرادی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی موجب خسارت‌های جانی و مالی برای خود و دیگران می‌شوند، باید در نظر گرفته شود. دادستان کل کشور تاکید کرد: ضروری است که به منظور کاهش تلفات و سوانح رانندگی طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدتی اندیشیده شود و در حوزه حمل و نقل عمومی نیز نظارت‌های موثرتری صورت گیرد تا شاهد حوادثی نظیر حادثه داراب و جاجرود نباشیم. منتظری همچنین از دستور خود به دادستان‌های سراسر کشور درباره رسیدگی‌های فوری به حوادث رانندگی و حوادث مرتبط با مسافران، با هدف کاهش اتلاف وقت و سرگردانی آنان در هنگام مسافرت، خبر داد.عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، هم با حضور در محل حادثه تصادف جاجرود، دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی صادر کرد.
دادستان تهران از بابایی، سرپرست دادسرای ناحیه چهار تهران، خواست برای رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده، بازپرس ویژه تعیین كند و از رانندگان اتوبوس‌ها، سرنشینان مصدوم و مطلعان حادثه به قید فوریت تحقیق انجام شود.
دادستان تهران تاکید کرد: با توجه به اهمیت جان انسان‌ها، از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حمل و نقل شهری و جاده‌ای می‌خواهیم به منظور جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث، اقدامات پیشگیرانه را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.
ورود کمیسیون اصل ۹۰ به تصادفات جاده‌ای
بهرام پارسایی، عضو هیات ريیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، از ورود این کمیسیون به پرونده تصادفات جاده‌ای خبر داد.
وی در این باره افزود: موضوع تصادفات جاده‌ای پس از بحث و بررسی در هیات ريیسه کمیسیون اصل ۹۰ به کمیته اقتصادی این کمیسیون که مسئولیتش به عهده من است، ارجاع شد. این پرونده در کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. وی افزود: تلفات جاده‌ای موضوعی جدی است که همه مردم با آن دست به گریبان‌اند. سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند و چندین برابر این عدد مصدوم و نقص عضو از این حوادث به جای می‌ماند. ضمن اینکه تبعات اجتماعی متعددی به دنبال دارد.پارسایی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تصادفات جاده‌ای به کشور تحمیل می شود، یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را از نظر ایمنی راه و خودروها مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتوانیم به حذف عوامل مرگ آفرین در جاده‌ها کمک کنیم.