املاك نجومي، مدل ۹۶

روزهاي پاييز سال 95 بود كه انتشار ليست دريافت كنندگان املاك نجومي در شهرداري تهران، پرده از تخلفي مهم در شهرداري برداشت و موضوع سر و صداي زيادي به پاكرد. وجود نام مديران ارشد شهرداري تهران در ليست افرادي كه تخفيف هاي چشمگير براي تهيه ملك گرفته بودند ، اعتراضات مردمي زيادي را به همراه داشت و در شرايطي كه برخوردهايي نيز با منتشر كنندگان اين تخلف شد، نقطه عطفي در اعلام مفسده هاي مالي شهرداري به شمار رفت. اما با وجود اينكه پرونده املاك نجومي سال 95 شهرداري هنوز به سرانجام نهايي و برخورد جدي با خاطيان در تضييع حقوق مردم نرسيده است، پرونده ديگري از واگذاري هاي غير قانوني املاك در شهرداري گشوده شده است و در جلسه ديروز شورا، ريیس کمیته عمران شورای شهر تهران از ارائه اسناد و مدارکی خبر داد که نشان می‌دهد برخی املاک به افراد خاص واگذار شده است.افشین حبیب‌زاده ديروز در تذکر خود در صحن شوراي شهر با بیان اینکه براساس بند ۶ ماده ۵۵ شهرداری می‌تواند اراضی خود را با حفظ مالکیت به طور رایگان در اختیار سازمان‌ها و... قرار دهد، گفت: متاسفانه شاهد هستیم در سازمان املاک، واگذاری‌هایی بر خلاف قانون و بدون مصوبه شورا انجام می‌شود. همچنین مبالغی در بودجه سال ۹۶ برای کمک به افراد خاص منعقد شده که به جهت تعدد و رعایت شأن افراد از اعلام اسامی آن‌ها خودداری می‌کنم اما اسناد و مدارک کاملی در این خصوص دارم. رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است از این روند واگذاری‌ها جلوگیری شود و املاک به شهرداری برگردانده شود، گفت: در قالب یک طرح فوری باید این مهم محقق شود. پس از سخنان حبيب زاده، محسن هاشمی ريیس شورای شهر با تاييد تلويحي ليست تازه نجومي بگيران در شهردار تهران ، با بیان اینکه این تذکر، تذکری مهم است که باید در قالب طرح هیات ريیسه ارائه شود و توضیحات بیشتری در این خصوص داده شود، افزود: این موضوع، موضوع مهمی است و درخواست می شود اسناد آن برای بررسی بیشتر و تهیه طرح به کمیسیون نظارت ارائه شود.
خيابان جمهوري، امنيت ندارد
جدا از اعلام مختصري تخلفات تازه در شهرداري تهران در جلسه ديروز شورا، حضور وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اين جلسه و ديدار با شهردار و اعضاي شوراي شهر تهران از ديگر موضوعات خبرساز شوراي شهر بود. «علي ربيعي» در جلسه ديروز شوراي شهر كه همراه با محسني بندپي، رييس سازمان بهزيستي و فاطمه دانشور، رييس سابق كميته اجتماعي شورا در صحن شوراي شهر حضور يافته بود، وعده‌هاي تازه‌اي براي ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي پايتخت داد.وي گفت: یکی از موضوعاتی که وزارت تعاون و شهرداری باید به آن رسیدگی کند و دراین خصوص باید هم افزایی ایجاد شود، ساماندهی چهره تهران است. اگر در این خصوص هماهنگی های لازم بین این دو ارگان شکل بگیرد، درنهایت با هماهنگی های قضایی می توانیم چهره تهران را از حیث حضور متکدیان، معتادان متجاهر و افراد آسیب دیده پاک کنیم. ساماندهی کودکان بی سرپرست، فعالیت برای حقوق معلولان، حقوق سالمندان و رسیدگی به مناطق فقیرنشین و حاشیه نشین از دیگر مصادیق همکاری ما و شهرداری تهران است.ربیعی تلاش برای ایجاد بسترهای کارآفرینی را از دیگر برنامه های مشترک وزارت تعاون و شهرداری تهران معرفی کرد و گفت: منظور ما از کارآفرینی، بهبود زندگی مردم است. این امر می تواند در افزایش نشاط شهری موثر باشد و تاثیرات خوبی در زندگی شهروندان بگذارد. ساماندهی صنوف تهران و اشتغال معطوف به این امر، موضوع دیگری است که می تواند به ایجاد اشتغال در مقیاسی قابل توجه و بهبود معیشت مردم بینجامد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز نگرانی نسبت به فعالیت چندین ساختمان از جمله ساختمان آلومینیوم در پایتخت گفت: متاسفانه سراسر خیابان جمهوری ناامن است و باید چاره ای برای این مشکل بیندیشیم. ما نمی‌توانیم کل کسبه محدوده را بیکار کنیم و مشکل تنها به دست وزارت تعاون و شهرداری حل نمی شود. ربیعی همچنین از تشکیل شورایی با حضور شهردار تهران و وزیر رفاه خبر داد و گفت: این شورا 6 کارگروه دارد که هدفش حل مشکلات پایتخت در حوزه آسیب‌های اجتماعی و صنوف است.وی با بیان اینکه دوستی دیرینه ای میان او و شهردار تهران وجود دارد، گفت: این دوستی به فهم مشترک و هم افزایی بین سازمان‌هایی که اهداف مشترکی را دنبال می کنند، منجر می شود و ما به دنبال ایجاد فضای زندگی بهتر در پایتخت هستیم.وی با اشاره به تعریف فعالیت های مشترک میان شهرداری و وزارت رفاه گفت: این جلسات می تواند برای سایر کلانشهرها، الگو شود زیرا الگوپذیری کلانشهرها از تهران بسیار بالاست. وزیر کار با اشاره به موضوع ایمنی تهران که در این جلسه مشترک مطرح شد، گفت: صنوف زیادی در تهران هستند و در مکان هایی مانند پلاسکو که فضایی کارگاهی داشت، فعالیت می کنند که باید ایمنی این ساختمان های تجاری و کارگاهی به عنوان اصلی ترین موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
پاكسازي تهران از تكدي گري


انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کل کشورنيز در جلسه ديروز شوراي شهر با تاکید برحضور وزارت امور خارجه و قوه‌قضاییه در بحث رسیدگی به آسیب های مشهود شهر گفت: در گذشته همکاری های خوبی با معاونت اجتماعی شهرداری تهران داشتیم و در یک مورد از خرداد تا آبان سال گذشته، حدود دو هزا رو ۸۳۵ کودک متکدی و کار را از سطح شهر جمع آوری کردیم. ۲۰ درصد از این افراد زیر ۱۰ سال، ۷۲ درصد ۱۱ تا ۱۵ سال و هشت درصد بالای ۱۵ سال بودند. ضمن اینکه ۸۰ درصد از این افراد از خارج تهران به پایتخت مهاجرت کرده بودند. محسنی بندپی با بیان اینکه ۱۹موسسه مردمی و سه مرکز دولتی برای ساماندهی این کودکان همکاری کردند، گفت: در سه‌ماه اول سال ۹۶ نیز هزار و ۹۲۹ کودک توسط سازمان‌های غیردولتی و ۲۵۷ نفر توسط سازمان های دولتی، پذیرش و ساماندهی شدند. از این تعداد ۶۷ درصد پسر و ۳۱ درصد دختر بودند. نکته جالب اما این است که ۷۰ درصد افراد جمع آوری شده، اتباع بیگانه بودند. از این تعداد نیز ۶۰درصد افغانی و ۱۰ تا ۱۱ درصد پاکستانی بودند.وی با تاکید بر خلأهای موجود در بحث ساماندهی کودکان کار افزود: ما کودکان را از سطح شهر جمع آوری می کنیم و به مراکز دولتی و غیردولتی ارجاع می دهیم، این در حالی است که وقتی خانواده به سراغ بچه خود می آید، طبق قانون ما موظف به تحویل کودک به خانواده هستیم. آمارها نشان می دهد تقریبا ۷۰ درصد کودکان کار که در سطح شهر مشاهده می شوند با حمایت خانواده به این کار مشغولند و تنها ۲۰ درصد، گرفتار باندهای مافیایی هستند.محسني بندپی، فقدان اورژانس اجتماعی در ۱۶ شهرستان استان تهران را از دیگر دغدغه‌ها معرفی کرد و گفت: اورژانس اجتماعی در شهرستانی همچون بهارستان که جمعیتی حدود ۵۳۶ هزارنفردر آن زندگی می‌کنند، حضور نداشت و این یک مشکل بود که به تدریج حل شد. وي همچنين به موضوع طلاق به عنوان یکی از آسیب های کشور و تهران اشاره کرد و گفت: دربحث کاهش طلاق با همکاری قوه قضاییه، طرح ثبت الکترونیکی طلاق را در مشهد آغاز کردیم تا پیش از ثبت قطعی طلاق، تیم مشاوران بتوانند به موضوع ورود پیدا کنند. تجربه مشهد حکایت از کاهش هشت درصدی طلاق داشت و بر همین اساس تلاش می کنیم تا این طرح را در سایر استان ها به اجرا بگذاریم. اگر چه این موضوع به‌طور مستقیم با شهرداری ارتباطی ندارد اما به دلیل آسیب های ناشی از طلاق برای زنان و تاثیرات آن بر زندگی شهروندی از شهرداری، تقاضای همکاری داریم.