ایران طلسم فرانسه را شکست

آرمان: تیم ملی والیبال ایران در آخرین مسابقه خود در جام قهرمانان بزرگ مردان جهان به مصاف فرانسه رفت و توانست این تیم را شکست دهد و با کسب این پیروزی مقام سومی این رقابت‌ها را از آن خود کرد تا برای اولین بار روی سکوی جهانی رفته باشد.
ست اول؛ 38 بر 36 به سود ایران
در پایان ست نخست نتیجه‌ عجیب رقم خورد و پس از جابه جایی ۷۴ امتیاز بین دو تیم، والیبالیست‌های ایران موفق شدند ۳۸ بر ۳۶ نتیجه‌ را از آن خود کنند.در پایان این ست طولانی و زیبا امیر غفور موفق شد ۱۲ امتیاز برای شاگردان کولاکوویچ کسب کند و سهم زیادی در پیروزی ایران داشت.
ست دوم؛ 25بر 23 به سود ایران


در این ست مردان ایران کار زیادسختی مقابل حریف خود نداشتند و موفق شدند با نتیجه 25 بر 23 به پیروزی برسند.
ست سوم؛ 25 بر 22 به سود فرانسه
ست سوم هم دو تیم بازی پایا پایی را انجام دادند اما این تیم فرانسه بود که عملکرد بهتری نسبت به تیم ما داشت و در نهایت این ست با نتیجه 25 بر 22 به سود تیم فرانسه خاتمه یافت.
ست‌چهارم؛27بر 25 به سود فرانسه
ست چهارم ایران می‌توانست کار را تمام کند اما این تیم فرانسه بود که با نتیجه 27 بر 25 این ست را هم به سود خود خاتمه داد تا کار به ست پنجم کشیده شود.
ست پنجم؛ 15بر 11 به سود ایران
در ست پنجم تیم ایران به خود آمد و با ارائه یک بازی برتر با نتیجه 15 بر 11 بر فرانسه غلبه کرد تا پایانی شیرین در این رقابت‌ها داشته باشد.
رده بندی نهایی
پیروزی 3 بر صفر تیم ملی برزیل مقابل ژاپن در آخرین دیدار از مسابقات جام قهرمانان بزرگ،‌پرونده این مسابقات با قهرمانی برزیل بسته شد. رده بندی نهایی 6 تیم شرکت‌کننده در این مسابقات به شرح زیر است:
1- برزیل: 4 پیروزی، یک شکست، 12 امتیاز
2- ایتالیا: 4 پیروزی، یک شکست، 12 امتیاز
3- ایران: 4 پیروزی، یک شکست، 9 امتیاز
4- آمریکا: 2 پیروزی، 3 شکست، 8 امتیاز
5- فرانسه: یک پیروزی، 4 شکست، 4 امتیاز
6- ژاپن: 5 شکست، بدون امتیاز
بهترین ها
با پایان مسابقات والیبال قهرمانان بزرگ جهان مراسم برترین ورزشکاران نیز برگزار شد. میلاد عبادی‌پور نیز در جمع 7 بازیکن برتر قرار گرفت و عنوان بهترین دریافت‌کننده را به خود اختصاص داد. همچنین یک بازیکن از برزیل نیز این عنوان را کسب کرد. 2 بازیکن از برزیل، یک بازیکن از ایران، یک بازیکن از ژاپن، و یک بازیکن از ایتالیا و یک بازیکن از آمریکا در جمع برترین‌ها بودند.10‌هزار دلار به هر بازیکن جایزه نقدی داده می‌شود.
شایسته مدال بودیم
سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: مردم ایران عاشق والیبال هستند و در هر روز، هر لحظه و هر ثانیه پیگیر مسابقات و اخبار تیم‌های ملی کشورشان هستند. ایگور کولاکوویچ در نشست خبری بعد از پیروزی ایران برابر فرانسه افزود: «رودررو شدن با همکارم لورن به جذابیت این بازی والیبال افزود، زیرا وی تیم قدرتمندی دارد. خوشحالم که این مسابقات را با پیروزی به پایان رساندیم.» وی با بیان اینکه بعد از بازی با ایتالیا و آمریکا می‌دانستیم که کسب مدال برنز ممکن خواهد بود،‌گفت: «پس از پایان ست چهارم مسابقه با فرانسه، بازیکنانم خسته شده بودند اما می‌خواستند که با پیروزی در دیدار پایانی به مدال برسند. خوشحالم که توانستند قدرت و شخصیت خود را حفظ کنند. آنان در موقعیت‌های دشوار از خود مقاومت نشان دادند.» سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: «برای ایران این مسابقات از این جهت اهمیت بالایی داشت که بهترین فرصت و تجربه برای کسب مدال بود و در واقع اولین مدال برای تیم ملی والیبال ایران به دست آمد. همچنین این مدال می‌تواند انگیزه‌ای برای کسب مدال‌های دیگر در رقابت‌های آینده باشد تا بتوانیم همین روند خوبمان را با بازیکنانمان ادامه دهیم. در سال آینده برای کسب مدال دوم تلاش خواهیم کرد.» کولاکوویچ در ادامه گفت: «این مسابقات اولین بازی‌های ایران پس از لیگ جهانی بود. نمی‌خواهم توجیه کنم، اما تا به حال درباره‌اش با خبرنگاران ایرانی هم صحبت نکردم. تیم ایران مشکلات زیادی برای حفظ برخی از بازیکنان مهم همچون امیر غفور و محمد موسوی در تیم ملی داشت. حتی عادل غلامی و جواد معنوی‌نژاد هم در مسابقات لیگ جهانی با مصدومیت مواجه شدند و زمان ریکاوری بسیار کوتاه بود، نتوانستیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.» وی تصریح کرد: «با همه این اوصاف توانستیم به اولین مدال والیبال برای ایران در رده بزرگسالان دست پیدا کنیم و همان‌طور که معروف گفت این موضوع برای مردم ایران بسیار مهم است. چون ایران کشوری است که مردمش عاشق والیبال هستند و در هر روز، هر لحظه و هر ثانیه کاملا پیگیر مسابقات و اخبار تیم ملی کشورشان هستند و این مدال شایسته تیم ملی ایران است.»
خداحافظی ملی پوش
بعد از کسب مقام سومی تیم کشورمان، یکی از بااخلاق‌ترین بازیکنان والیبال از تیم ملی خداحافظی کرد. فرهاد نظری افشار بازیکن بااخلاق والیبال ایران قبل از مسابقات جام قهرمانان بزرگ جهان تصمیم گرفته بود پس از پایان بازی فرانسه برای همیشه از دنیای والیبال خداحافظی کند که این اتفاق هم افتاد و او پس از پایان بازی زمین والیبال را بوسید و برای همیشه از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.
صحبت‌های امیر غفور
امیر غفور پس از مقام سومی تیم ملی والیبال ایران در جام قهرمانان بزرگ جهان، افزود: «واقعا از کسب نخستین مدال جهانی ایران خیلی خوشحال هستم و هر چه از این خوشحالی بگویم، باز هم کم گفتم.» وی تصریح کرد: «خدا را شاکریم که در این تورنمنت سخنخت با چهار برد و کسب 9 امتیاز به مقام سومی و مدال برنز رسیدیم. تنها شکست تیم ایران در جام قهرمانان بزرگ جهان برابر برزیل قهرمان المپیک بود. بازیکنان زحمت زیادی کشیدند و شکست تیم‌های قدرتمندی همچون ایتالیا، آمریکا و فرانسه به راحتی به‌دست نیامد.» پشت خط زن تیم ملی والیبال ایران ادامه داد: «در هر مسابقه بازیکنان، کادر فنی و مردم ایران حرص خوردند تا این پیروزی‌ها به دست آمد، ملی پوشان زحمات زیادی کشیدند تا این موفقیت‌ها به دست آمد.» وی تاکید کرد: «اگر در هر یک از این بازی‌ها مغلوب می‌شدیم، نتایج دیگری رقم می‌خورد، اما تیم ایران خواست که روی سکو برود و نتیجه گرفت.» غفور این مقام و مدال را مردم ایران تقدیم کرد و گفت: «این مقام شایسته مردم عزیز ایران هست که همیشه حامی تیم ملی والیبال هستند.»
تبریک وزیر ورزش
وزیر ورزش و جوانان در پیامی کسب نخستین مدال جهانی توسط تیم ملی والیبال را به خانواده بزرگ ورزش تبریک گفت. در متن پیام دکتر سلطانی فر آمده است: از خواستن تا برخاستن همتی جانانه می‌خواهد. همانا پیروزی زمانی تکمیل خواهد شد که با همت و شور جوانی همراه شود و این بار ملی پوشان والیبال ایران با پشت سر گذاشتن تیم‌های مدعی و بزرگ درآوردگاهی بزرگ نام ایران و ایرانی را بلند آوازه کردند. آنها با کسب نخستین عنوان جهانی، در رقابت‌هاى جام قهرمانان بزرگ، همت و غیرت را پیوند زده و ناشدنی دیگری را درتاریخ ورزش ایران به ثبت رساندند. این پیروزی ارزشمند را ارج نهاده و از خداوند منان برای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و اعضای فدراسیون والیبال موفقیت‌های پی در پی آرزو می‌کنم.