هیچ‌کس به‌خاطر عقیده‌اش بازداشت نمی‌شود

سخنگوی قوه قضائیه دریکصد و هجدهمین نشست خبری خود گفت: در سال 96 آمار قتل‌های فجیع نسبت به سال 95 بیشتر شده است. ممکن است علل مختلفی داشته باشد اما بر اساس کار کارشناسی که شده حتما یکی از آثار سوء فضای مجازی، این جنایت‌هایی است که رخ می‌دهد، البته عوامل دیگری مثل استعمال مواد روانگردان و... وجود دارد. به عنوان مثال قتل اخیر در اتوبان تهران- قم که فردی را هم در این خصوص دستگیر کردند و اعتراف هم کرده است؛ البته صبح که پرسیدم انگیزه هنوز مشخص نیست. کودک تعداد کثیری چاقو خورده، بیش از 40 ضربه چاقو خورده است. این موضوع در دستور کار دادستان کل و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است.
صدور رای در پرونده «بنیتا»
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره رای پرونده بنیتا در پاسخ به این سوال که آیا رای این پرونده صادر شده است، گفت: بله، حکم صادر شده، اما طبیعی است که باید ابلاغ شود و قابل اعتراض هم هست. وی خاطرنشان کرد: اجمالا اینکه متهم ردیف اول دو سه اتهام داشته؛ یکی از عناوین اتهامی‌اش قتل عمد است که در این خصوص برای وی حکم قصاص نفس صادر شده است. برای سایر موارد اتهامی شنیدم که مجازات‌هایی اعم از حبس و شلاق و تبعید در حکم صادره هست که البته قابل اعتراض است و باید دید در دادگاه تجدید نظر چه می‌شود. وی افزود: درخصوص این پرونده متهم ردیف دوم تبرئه نشده، بلکه در دادسرا قتل عمد او ثابت نشده، اما با جرایم دیگر از جمله معاونت و مشاورت، برای وی قرار مجرمیت صادر شده است. این شخص گناهکار تشخیص داده شد و برای اتهامات او درخواست کیفر شد و کیفرها هم نسبتا سنگین است. محسنی‌اژه‌ای عنوان کرد: ممکن است چند نفر با هم باشند ولی قاتل یک نفر است و دیگری ممکن است معاونت داشته باشد. در این مورد قضاوتی ندارم، اما در نهایت این شخص از اتهامات در پرونده تبرئه نشده است.
5 سال حبس برای محمود بهشتی


سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال از حدود 18 هزار و 247 هکتار زمین رفع تصرف شده است، اظهار کرد: این رفع تصرف‌ها از 20 استان بوده که مواردی از زمین نباید تصرف می‌شدند که از این مقدار حدود 2 هزار و 969 هکتار در استان تهران انجام شده بود. به هر حال تصرفات در این سال‌ها کمتر شده و ما نیز در همین حدود شش ماهه نخست سال بیش از 3 هزار مورد قلع و قمع بنا داشته‌ایم که اعم از ساختمان، ویلا و غیره بوده است. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازداشت برخی فرهنگیان که از سوی رسانه‌های معاند مطرح می‌شود صحت دارد یا خیر، پاسخ داد: هیچ فردی به عنوان فرهنگی بودن بازداشت نمی‌شود. خبرنگار نیز به عنوان خبرنگار بازداشت نمی‌شود، همان‌طور که هیچ فردی به عنوان این که بهایی یا هر مذهب دیگری که داشته باشد، بازداشت نمی‌شود. حتی ممکن است یک شیعه اثنی عشری نیز به دلیلی بازداشت شود یا حتی محکومیت پیدا کند؛ بنابراین تفاوتی نمی‌کند که یک فرد دارای چه تفکر یا مذهبی باشد. وی افزود: اما اگر خبرنگاری یا فردی مسیحی، مسلمان یا بهایی مرتکب جرمی شود به خاطر جرمی که مرتکب شده، بازداشت می‌شود. محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که بازداشت محمود بهشتی به چه عنوان بوده است، اظهار کرد: آقای بهشتی در رابطه با مسائل امنیتی محکوم شده و جرمش هم مشخص است و وی به 5 سال حبس محکوم شده است. پس از رسیدگی به این پرونده‌ در دادسرا و دادگاه با حضور وکیل و پس از اعتراضاتی که وی و وکیلش به حکم دادگاه داشته‌اند، در نهایت 5سال حبس برای وی صادر شده که در حال تحمل آن است و اگر خودش یا وکیلش نکته‌ای دارند می‌توانند در چارچوب قانون نظر خود را مطرح کنند.
ارسال پرونده «دکل نفتی» به دادگاه
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه دادستان تهران 16 مرداد در خصوص پرونده موسوم به دکل نفتی گفته بود که این پرونده یکی از پرونده‌های سنگین دادسرای جرایم اقتصادی محسوب می‌شود و تحقیقات این پرونده به پایان رسیده است، آخرین وضعیت این پرونده را شرح دهید، گفت: این پرونده از لحاظ محتوا بزرگ بود و مدت‌ها طول کشید، کیفرخواست آن صادر شده و به دادگاه رفته، اما هنوز در دادگاه تعیین وقت نشده است. دادگاه در حال مطالعه پرونده است، اما هنوز تعیین وقت نشده، البته بعد از تعیین وقت به وکلا اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد متهمان پرونده، گفت: الان نمی‌دانم، ولی بیش از یک متهم دارد. معاون اول قوه‌ قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اموال و دارایی وزرای دولت یازدهم گفت: کسانی که در دولت یازدهم بودند و دوره‌شان تمام شده و در دولت جدید هم نیستند، 12نفر هستند که 6 نفر از آنها گزارش پایان دوره خود را داده‌اند که از آنها تشکر می‌کنم؛ زیرا زودتر هم جواب دادند. از کسانی هم که در دولت دوازدهم هستند، 9 نفر لیست و فهرست اموال خود را دادند که از این 9 نفر، دو نفرشان جدید هستند؛ مثل آقای کلانتری که در دولت یازدهم نبود. 7 نفر دیگر هم کسانی هستند که در دولت قبل و فعلی بوده و هستند.
ادامه صفحه6