هشدارشمخانی به اقلیم کردستان

آرمان: در روزهای اخیر برگزاری همه‌پرسی استقلال عراق موجب واکنش‌هایی از سوی مقامات عراق، ایران، ترکیه و حتی برخی از سران سایر کشورها شده است. سه کشور یادشده ایجاد کشوری مستقل از سوی کردها را تهدیدی برای خود می‌دانند و در موقعیت‌های بسیاری علیه این موضوع اعلام موضع کرده‌اند. دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، درخصوص موضع ایران در قبال برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: ایران به‌عنوان دوست و هم‌پیمان برادران کرد که همواره و در سخت‌ترین شرایط در کنار آنها بوده است، برگزاری رفراندوم را تامین‌کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است.
تاثیر منفی تجزیه عراق
چندی است بحث استقلال کردستان عراق و برگزاری رفراندوم برای این امر به‌عنوان یکی از مسائل مهم منطقه‌ای به خبر نخست بسیاری از رسانه‌های منطقه تبدیل شده و می‌تواند برای امنیت ملی ایران خطرآفرین باشد. استقلال کردستان عراق می‌تواند به یک بحران داخلی و منطقه‌ای برای عراق تبدیل شود. در حال حاضر شرایط منطقه به‌گونه‌ای است که تجزیه عراق و استقلال اقلیم کردستان می‌تواند تاثیری منفی بر کشورهای اطراف عراق، به‌خصوص ایران بگذارد و عراق را با چالشی جدی روبه‌رو کند. از سوی دیگر، از نظر ایران مردم کردستان عراق در 8دهه گذشته و مخصوصا در حکومت بعث عراق متحمل رنج‌های زیادی شده‌اند، بدین جهت نگاه ایران به مردم کردستان عراق نگاهی کاملا انسانی و عاطفی است. در عین حال، جدایی اقلیم کردستان می‌تواند مشکل فزاینده‌ای برای ایران و کشورهای ترکیه و سوریه به‌وجود آورد. به همین جهت ایران همواره رهبران اقلیم کردستان را از برگزاری همه‌پرسی برحذر داشته است. از این رو با توجه به اینکه رژیم‌صهیونیستی تنها رژیمی است که مایل به تجزیه عراق است، از هم‌اکنون این پروژه را دنبال می‌کند که پایگاه‌هایی درکردستان عراق ایجاد کند تا مزاحمت‌هایی را برای کشورهای محور مقاومت، از جمله ایران، به‌وجود آورد. البته مخالفت ایران با جدایی اقلیم کردستان صرفا برگرفته از توجه ایران نسبت به امنیت ملی و منطقه‌ای است. باید گفت گرچه همه‌پرسی در یکشنبه آینده برگزار خواهد شد، اما ایران همچنان بر موضع مخالفت با این موضوع تاکید دارد.
رفراندوم یا تهدید؟


در این راستا دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزاری رفراندوم را موجب شکل‌گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد، ترکمن و... به مرحله پایانی پاکسازی خاک خود از لوث وجود تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند، به‌طور قطع اثرات ضدامنیتی بر منطقه، عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت. دریابان علی شمخانی با اشاره به نقش تعیین‌کننده، موثر و قابل‌توجه کردها در دولت عراق و ضرورت تداوم بهره‌گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختارهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان افزود: رویکرد مخالف کشورهای همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در اقلیم، شرایط پیچیده و دشواری را برای کردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ایران به‌طور قطع صرفا دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به موضع غیرقابل‌تغییر جمهوری اسلامی ایران درخصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق تاکید کرد: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به‌مفهوم پایان‌یافتن تمامی توافقات مرزی با ایران خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تامین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند، به‌صورت جدی تجدیدنظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.
ادامه صفحه3