تفحص از شهرداری به‌طور نامحسوس کلید خورد!

آرمان- هستی قاسمی: در طول 12سال گذشته عده‌ای بر این اعتقاد بودند که کمتر کسی می‌داند در شهرداری تهران دقیقا چه می‌گذرد. سال گذشته که واگذاری برخی املاک و اراضی شهرداری به سطح رسانه‌ها کشیده شد، به‌رغم درخواست فراکسیون شفافیت مجلس مبنی بر تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری، این مهم با عدم علاقه و تایید نمایندگان ممکن نشد. اما اکنون تعدادی از اعضای شورای پنجم درصدد شفاف‌سازی هستند و دو فوریت ارائه گزارش 100روزه سند تغییر و تحول مدیریت شهری را تقدیم هیات‌رئیسه شورا کرده‌اند. از این رو، گام‌های اولیه شورای‌شهر در مسیر شفاف‌سازی و ارائه گزارش درباره عملکرد 12‌ساله محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران برداشته شده و در ادامه می‌توان امیدوار بود به پرسش‌ها و ابهاماتی که در اطراف مدیریت اصولگرایان بر شهرداری تهران وجود دارد، پاسخ داده شود. ضمن اینکه شفاف‌سازی درباره برخی موضوعات مهم و چالش‌برانگیز مانند مساله واگذاری‌ها می‌تواند حتی بر کارنامه سیاسی اصولگرایان در آینده اثرگذار باشد و تصویر متفاوتی از آنها در جامعه به نمایش گذاشته شود. بر این اساس روز گذشته، حسن رسولی، عضو شورای شهر پنجم، درباره طرح دوفوریتی اخیر شورا گفت: «به‌نظر می‌رسد با این فوریت، تحقیق‌و‌تفحص، آن‌هم به‌طور نامحسوس، در شهرداری در حال انجام است و این احتمال وجود دارد که طرح مذکور با جنجال‌سازی‌هایی از سوی جریان اصولگرا مواجه شود.»
حرکت با چراغ روشن!
پس از طرح مساله املاک نجومی برای نخستین‌بار در 14شهریورماه سال گذشته، تعدادی از اعضای شورای شهر چهارم تهران طرح تحقیق‌و‌تفحص از نحوه واگذاری املاک و اراضی شهرداری تهران را مطرح کردند، اما این طرح به‌دلیل مخالفت برخی اعضای اصولگرای شورا، رأی لازم را کسب نکرد و در نهایت اعضا به طرحی تحت‌عنوان «نظارت و بررسی» رأی دادند. استدلال اعضای مخالف برای رد طرح مطرح‌شده این بود که در قانون شوراها چیزی به نام تحقیق‌و‌تفحص وجود ندارد و فرمانداری با خواسته شورا مخالفت خواهد کرد. چنین شرایطی موجب شد شهردار سابق تهران علاقه و الزامی برای پاسخگویی به برخی ابهامات مطرح‌شده نداشته باشد. در سوی دیگر مجلس نسبت به این مساله سکوت نکرد. محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافیت مجلس، به‌عنوان نخستین نماینده درخواست‌کننده تحقیق‌وتفحص از شهرداری و پروژه‌های مشارکتی با اشخاص حقیقی و حقوقی در مجلس بارها خواستار پاسخگویی شهرداری در رابطه با نحوه واگذاری املاک و اراضی شهرداری شد. صادقی حتی در یک گفت‌وگو بر ضرورت تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تاکید کرد و واکنش‌های قالیباف را در رابطه تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری غیرمتعارف خواند و گفت: «شهرداری لابی‌ها و مذاکراتی را با نمایندگان آغاز کرد که عزم ما را برای دنبال‌کردن این تحقیق‌و‌تفحص راسخ‌تر کرد، زیرا اگر مساله‌ای وجود نداشت، قطعا شهرداری باید از این شفافیت استقبال می‌کرد، اما به‌رغم پیگیری‌ها و درخواست‌های مکرر فراکسیون شفافیت مجلس، قالیباف با خواسته نماینده‌ها مبنی بر تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری مخالفت کرد و تا به امروز ابهامات موجود در نحوه واگذاری املاک و اراضی شهرداری و سایر تخلفات این سازمان سر جای خود باقی است.» با این همه، در ابتدای فعالیت شورای پنجم، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران درصدد شفاف‌سازی هستند و دو فوریت ارائه گزارش 100روزه سند تغییر و تحول مدیریت شهری را تقدیم هیات‌رئیسه شورا کرده‌اند.
حرکت با چراغ خاموش!


اگرچه مساله تحقیق‌وتفحص از شهرداری به‌طور رسمی به یک مصوبه تبدیل نشده، اما تلاش اعضای شورای شهر در جهت شفاف‌سازی و ارائه گزارش به مردم تهران درباره آنچه از شهرداری تحویل گرفته‌اند، می‌تواند گامی در جهت رفع ابهامات موجود در نحوه واگذاری املاک و اراضی شهرداری تهران و دیگر ابهامات باشد. در این چارچوب، رسولی در گفت‌وگویی با «انتخاب» درباره ارائه دو فوریت اخیر اعضای شورای شهر به هیات‌رئیسه شورا گفت: «در این فوریت مساله تحقیق‌و‌تفحص در شهرداری تهران مطرح نیست، بلکه ما طرح تهیه و تنظیم سند تغییر و تحول شهرداری پس از 12سال مدیریت آقای دکتر قالیباف و انتقال آن به دکتر نجفی را در دست تهیه داریم. این طرح گزارش پایه است و داده‌های آن تصویر واقعی از حوزه‌های گوناگون شهرداری را به نمایش می‌گذارد، زیرا عده‌ای عمکرد 12‌ساله گذشته را بی‌نظیر و عده‌ای سیاه‌نمایی می‌دانند و شورا به‌دنبال این است بداند، کدام تصویر درست است.» وی ادامه داد: «اگرچه اعضای شورای شهر از به‌کاربردن عنوان تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تهران پرهیز می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد این امر به‌طور نامحسوس درحال انجام است؛ از این رو این احتمال به‌طور جدی مطرح می‌شود که طرح مذکور با جنجال‌سازی‌هایی از سوی جریان اصولگرا مواجه شود.»