گشایش فاینانس یکی پس از دیگری

آرمان- نوشین ایزدپناه: چند روز بعد از امضای یک قرارداد مهم با چینی‌ها در زمینه فاینانس، رئیس بانک مرکزی عنوان کرد که خارجی‌ها به‌منظور گشایش فایناس برای ایران صف کشیده‌اند. همزمان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت که گشایش خطوط اعتباری باید بازده ارزی داشته باشد.
بزرگ‌ترین قرارداد تامین مالی در پسابرجام
در پسابرجام یکی از برنامه‌هایی که دنبال شده تسهیل روابط بانکی بوده و در این زمینه موفقیت‌هایی حاصل شده است. قرارداد تامین مالی ۱۰‌میلیارد دلاری به ارزهای «یوان» و«یورو» بین بانک‌های توسعه صادرات، صنعت و معدن، رفاه، پارسیان و پاسارگاد با شرکت «سیتیک تراست» چین در حالی پنجشنبه هفته گذشته به امضا رسید که بسیاری از پروژه‌های اقتصادی ایران به دلیل مشکلات مالی نیمه‌کاره رها شده است، اما حالا گفته می‌شود بر اساس این قرارداد سیتیک تراست که پنجاه‌و‌یکمین شرکت مالی دنیا در میان 500 شرکت فعال در این بخش است، تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ کشورمان که مجوزهای لازم را با اخذ مراحل قانونی طی کرده‌اند، انجام می‌دهد.
سرمایه‌های خارجی در راه است


رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از پیش نیازهای جدی برای تحقق اهداف بزرگ، انسجام و هماهنگی همه دستگاه‌هاست که بتواند منجر به هم‌افزایی شده و زمینه حصول نتایج را فراهم آورد، بنابراین اگر در دولت یازدهم، دستاوردهای بزرگ مثل کاهش تورم و ثبات در بازار ارز رخ می‌دهد و اقتصاد آرامش می‌گیرد، نتیجه هماهنگی و همدلی همه دستگاه‌های دولتی است. بر این اساس اکنون فعالان اقتصادی زمینه اتخاذ تصمیمات بزرگ را دارد و از همه مهم‌تر اینکه تیم اقتصادی دولت، به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند. ولی‌ا... سیف تصریح کرد: اکنون شاهد امضای قرارداد فاینانس در اقتصاد ایران هستیم و از سمت خارجی‌ها، تقاضای بالایی برای تامین مالی اقتصاد ایران وجود دارد، این درحالی است که صف گشایش فاینانس اکنون برای اقتصاد ایران تشکیل شده و بسیاری از کشورها، خواستار حضور در اقتصاد ایران هستند و در آینده نزدیک، خبرهای خوبی را منتشر خواهیم کرد. او اظهار داشت: سرمایه‌های خارجی سرشار برای اقتصاد ایران، در راه است و در آینده نزدیک، به تدریج خبرهای خوبی در این حوزه اعلام خواهیم کرد. سیف گفت: با توجه به تجربه اقتصادی کشور در دهه‌های گذشته و آسیب‌پذیری بالای آن در مواجهه با شوک‌های داخلی و خارجی، با تدبیر مقام معظم رهبری گفتمان اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر مطرح و مورد توجه تمامی مسئولان قرار گرفته است. به ویژه در سال جاری که به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» مزین شده است، ضرورت توجه به دو مولفه کلیدی در اقتصاد یعنی اشتغال و تولید اهمیت دو چندان یافته است. موضوعاتی که دولت و مجلس نیز در قالب تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مختلف، به دنبال تحقق اهداف ترسیم شده در این دو بخش بوده‌اند. این مقام مسئول گفت: در حال حاضر حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال در کشور در قالب سه برنامه عملیاتی از سوی دولت محترم مورد پیگیری و اجرا قرار گرفته است. برنامه اول، حمایت نظام بانکی از تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده که از ابتدای سال ۱۳۹۵ متعاقب تاکیدات مقام معظم رهبری در دستور کار نظام بانکی قرار گرفت. در این زمینه «دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط» توسط بانک مرکزی تهیه و جهت اجرا به شبکه بانکی ابلاغ و متعاقبا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه ثبت‌نام واحدهای تولیدی واجد شرایط و متقاضی دریافت تسهیلات جهت معرفی به کارگروه‌های استانی راه‌اندازی شد. برنامه دوم سیاست‌های حمایت از تولید و اشتغال ناظر بر ظرفیت موجود در تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور است. طبق «آیین‌نامه اجرایی بندهای الف و ب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۶» مقرر است، مبلغ ۲۰۰‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات بانکی به واحدهای معرفی شده توسط کارگروه‌های اشتغال استانی اختصاص یابد. برنامه سوم حمایتی نیز معطوف به «قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» بوده که اخیرا لایحه آن در مجلس به تصویب رسیده است.
گشایش خطوط اعتباری باید بازده ارزی داشته باشد
عضو هیات علمی دانشگاه شریف گفت: گشایش خطوط اعتباری و اختصاص فاینانس‌ها باید در جایی هزینه شود که بازده ارزی داشته باشد. حسین عبده تبریزی افزود: وجوه به‌دست‌آمده از برجام نباید به کسانی داده شود که نتوانند ارز دریافت شده را پس بدهند و بدهی ارزی روی دست دولت بماند. او تصریح کرد: بخشی از این اعتبارات باید برای مواد اولیه و صادرات هزینه شود و بخش خصوصی از این موضوع استقبال می‌کند. عبده‌تبریزی افزود: ارز نباید هزینه واردات ماشین‌آلاتی شود که در داخل کشور ظرفیت ساخت آنها وجود دارد. عضو هیات علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه در شرایطی زندگی می‌کنیم که نباید آزمون و خطا کنیم، گفت: بیشتر منابع مالی بر اساس فشارهای سیاسی اختصاص یافته است. او افزود: پولی که از خارجی‌ها گرفته می‌شود بهتر است سرمایه‌گذاری خارجی باشد و نباید برای گرفتن فاینانس‌ها عجله کنیم. عبده تبریزی اظهار داشت: در حالی که در صنعت برق ظرفیت‌های خالی داریم، اما تعهد می‌دهیم در قبال خریداری ماشین‌آلات این صنعت، برق به آن کشور بدهیم. عضو هیات علمی دانشگاه شریف افزود: دیپلماسی ما باید متناسب با نیازهای اقتصادی کشور پیش برود. او تصریح کرد: سیاست جایگزینی واردات بسیار ضعیف است و باید برای صادرات سرمایه‌گذاری کنیم. عبده تبریزی افزود: حسابرسی خارجی، رتبه‌بندی شرکت‌ها و نظام بانکداری ما از جمله موانع پیش روی سرمایه‌گذاری خارجی است.