برنامه‌های رئیس‌جمهوری در نیویورک

ایسنا: معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور برنامه‌های روحانی را در سفر به نیویورک برای حضور در هفتادودومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تشریح کرد. پرویز اسماعیلی گفت: «حجت‌الاسلام حسن روحانی در این سفر برنامه‌های فشرده و مختلفی دارند که سخنرانی در جمع سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح آخرین مواضع کشورمان درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین وضعیت اندوهبار مسلمانان میانمار، از جمله آنهاست».
اسماعیلی دیدار صمیمی با نخبگان و ایرانیان مقیم آمریکا، دیدار با علمای دینی و رهبران جوامع اسلامی آمریکا، نشست و گفت‌وگو با نخبگان سیاست خارجی و رؤسای اندیشکده‌های فکری در آمریکا، گفت‌وگو با مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌های بین‌المللی و مطبوعات را از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک عنوان کرد. 
او گفت: «روحانی همچنین با دبیرکل سازمان ملل متحد و تعدادی از سران کشورهای حاضر در حاشیه مجمع عمومی دیدار و درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد».
دیدار صمیمی رئیس‌جمهوری با نخبگان و ایرانیان مقیم آمریکا به‌عنوان اولین برنامه رئیس‌جمهوری در نیویورک، در ساعت هشت عصر به وقت محلی و حدود ساعت پنج صبح امروز (دوشنبه) پیش‌بینی شده است. 


رئیس‌جمهور  وارد  نیویورک شد 
رئيس‌جمهوري شب گذشته به وقت تهران وارد فرودگاه جان‌اف‌كندي شد و مورد استقبال رئيس‌دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل و جمعي از ديپلمات‌هاي اين دفتر قرار گرفت. نهاوندیان، واعظی، آشنا و ستاری، حسن روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند.
رئیس‌جمهوری پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: «در کنار سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نشستی با مدیران مسئول رسانه‌های جمعی آمریکا، اجلاسی با سیاست‌مداران و مسئولان اندیشکده‌های آمریکا، اجلاسی با رهبران اسلامی آمریکا و ایرانیان مقیم آمریکا داریم و در همه این جلسات، مسائلی که لازم است، مطرح می‌شود».
او ادامه داد: «آنها ۳۵۳ روز در سال علیه ما تبلیغ می‌کنند و دو، سه روز هم نوبت ما می شود که مواضع خود را اعلام کنیم. متأسفانه تبلیغات جهانی معمولا نسبت به کشورهای اسلامی و به‌ویژه ایران با واقعیت فاصله زیادی دارد».
روحانی افزود: «در این سفر، ملاقات‌های دوجانبه در حد فرصت محدودی که هست، با سران کشورهای بلژیک، سوئد، اتریش، فرانسه، انگلیس، ژاپن، پاکستان، آفریقای‌جنوبی و بولیوی داریم. در این دیدارها درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، برجام و مسائل مربوط به سایر بخش‌های جهان ازجمله میانمار مذاکره داریم».
او با اشاره به اینکه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس‌های دیگری هم برگزار می‌شود، گفت: «اجلاسی توسط سازمان همکاری‌های اسلامی در رابطه با میانمار و اجلاسی هم با موضوع محیط زیست و آب‌وهوا تشکیل می‌شود». رئيس‌جمهوری با بیان اینکه همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، ما خواهان روابط گسترده و سازنده با جهان هستیم، عنوان کرد: «ما می‌خواهیم با کشورهای دوست روابط خود را گسترش داده و با کشورهای منطقه روابط خوب و مناسبی داشته باشیم. معضلات منطقه راه‌حل نظامی ندارد، بلکه راه‌حل سیاسی داشته و موضوع تروریسم هم باید توسط همه کشورها حل‌و‌فصل شود». او درباره برجام نیز گفت: «امروز در جهان اتفاق نظر وجود دارد که برجام توافقی است که به نفع امنیت، ثبات و توسعه منطقه و جهان است. مخالفان برجام به دو، سه کشور محدود می‌شوند؛ از آن جمله عده‌ای در آمریکا احساس می‌کنند که کمک کرده‌اند که سفره‌ای باز شده؛ اما اکنون از خوردن غذا محروم هستند و در اتاق بغلی نشسته‌اند. این طرف شادی می‌کند و این شادی آنها را اذیت می‌کند؛ در‌حالی‌که آنها می‌توانند وارد اتاق شوند و اگر اخلاق بد خود را کنار بگذارند، می‌توانند سر سفره باشند. ما در این سفر جلسه‌ای درباره برجام با سران کشورهای دیگر خواهیم داشت».
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مسئله میانمار بسیار فاجعه‌بار و تأثربرانگیز است و جزء فجایع کم‌نظیر در تاریخ محسوب می‌شود، تأکید کرد: «همه باید نسبت به این فاجعه حساسیت نشان دهیم و اقدامات دولت و ارتش میانمار را محکوم کرده و به آوارگان کمک کنیم».
او در پایان گفت: «امیدوارم دیدارهای ما در این سفر موجب برکت برای کشورمان شود. این سفرها بسیار مفید است؛ زیرا با سران کشورهای متعددی می‌توان دیدار داشت و افکار و نظرات خود را منتقل کرد؛ در‌حالی‌که سفر به همین کشورها، زمان زیادی می‌برد. امیدوارم این سفر موجب خیر و برکت برای کشورمان شود».