در انتخابات 98 ائتلاف نمي‌كنيم

شرق: رئيس فراکسیون امید مجلس، در روزهای تعطیلی بهارستان با شفقنا گفت‌وگو کرده و از برخی مباحث پیرامون سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته و از اینکه انحصار مساجد به یک جریان سیاسی رسیده، گله دارد.
عارف، درباره راهبرد اصلاح‌طلبانه گفته: «جریان اصلاحات در واقع با یک وحدت فرماندهی در سال 92 به مدیریت واحد انتخابات رسید و با چالش کمی در انتخابات ۹۴ روبه‌رو شدیم. البته با چالش‌هایی از بیرون جریان اصلاحات روبه‌رو بودیم؛ درحالی‌که در درون جریان اصلاحات حتی از سوی احزابی که رسما عضو این شورا نبودند، با چالشی روبه‌رو نبودیم؛ چون تعداد اعضا در شورا محدود بود و ما بیش از ۲۳ تا ۲۴ حزب نتوانستیم در شورا قرار دهیم. اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و اعضای اصلاح‌طلب منطقه‌ای و محلی این سازوکار را پذیرفته بودند که در سال ۹۴ در جریان انتخابات مجلس دهم  دستاورد ارزشمندی را به‌دست آوردیم و این مسیر تأیید شد. هر‌چند نقدهایی وجود داشت؛ چون اولین تجربه ما در انسجام‌بخشی بود».
او همچنین تأکید كرده: «یک نگاه در آن زمان این بود که تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باعث تضعیف احزاب شده است، اگرچه رویکرد اصلی ما تقویت احزاب بود؛ چون به‌هر‌حال حرکت جبهه‌ای در کوتاه‌مدت و میان‌مدت جواب می‌دهد و باید به سمت احزاب فراگیر برویم که پاسخ‌گوی رفتار، کردار و عملکرد خود باشند. در نهایت باید در کشور چند حزب فراگیر باشند که برای کسب قدرت تلاش کنند و در‌عین‌حال پاسخ‌گو هم باشند. اعتقاد داریم که این حرکت جبهه‌ای باید در مسیر رسیدن به احزاب فراگیر کار کند. یکی دیگر  از ایرادهای مطرح‌شده این بود که تعداد اعضای حقیقی در شورای عالی و شوراهای استان‌ها بیش از اعضای حقوقی است؛ در‌صورتی‌که حزب تشکیل می‌شود تا به قدرت برسد و نباید هم‌وزن اعضای حقیقی باشند و در بحثی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اعضای حقیقی هر کدام از شوراها از جمله شورای عالی اصلاحات حداکثر نصف اعضای حقوقی باشد. در شورای عالی هم همین شد؛ ما در تجدیدنظر در ترکیب شورای عالی در سال ۹۵، ۲۷ نفر عضو حقوقی و ۱۴ عضو حقیقی داشتیم».
رد صلاحیت گسترده و ضرورت ائتلاف


عارف درباره ائتلاف سال 94 گفته «در سال ۹۴ ائتلافی که کردیم فقط به‌دلیل کمبود نیرو نبود. به‌هر‌حال در این سال با رد صلاحیت‌های گسترده نیروهای اصلاح‌طلب روبه‌رو شدیم اما در کل جریان اصلاحات، جاذبه بالایی دارد و اعتقاد به جذب دارد. ما اعتقاد داریم که نیروهای برجسته و متعهد را جذب کنیم؛ بنابراین راهبرد آن زمان این بود که نیروهای برجسته و مناسبی که می‌توانند در این اردوگاه قرار بگیرند را شناسایی کنیم اما دولت تدبیر و امید روی کار آمده بود و تفکر و رویکردی داشت که با رویکرد اصلاحات همسو بود. بنابراین در شورای عالی اصلاح‌طلبان بحث‌های زیادی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که برای اینکه بتوانیم مسیر عقلانیت و خرد جمعی را بهتر ادامه دهیم، باید با طرفداران دولت یا نیروهای اعتدال ائتلاف کنیم. بنابراین ائتلافی که انجام شد، بیشتر ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بود. حالا این بحث هم مطرح بود که اگر بگوییم حامیان دولت، آن‌وقت این بحث عنوان می‌شود که مگر اصلاح‌طلبان حامیان دولت نیستند؟ پس باید گفت بیشتر حامیان دولتی که در جریان اصلاحات نبودند، یعنی اصلاح‌طلب به مفهوم شناسنامه‌ای نبودند؛ مورد نظر  ائتلاف ۹۴ بودند».
رئيس فراکسیون امید مجلس همچنین افزوده: «در تهران بعد از ارزیابی‌ای که انجام دادیم، ۶۰ نفر نیروی کیفی که در لیست قرار بگیرند، داشتیم. وقتی وارد پروسه ائتلاف شدیم، طبیعتا افرادی را از طرفداران دولت در لیست ائتلافی قرار دادیم. در گام سوم بحثی جدی داشتیم که آیا این ائتلاف جواب داده است یا نه؟ لیست امید شکل گرفت و متأسفانه قبل از شروع مجلس و بعد از آن، در ماه‌های اول یک تعداد از افرادی که با این نگاه در لیست امید قرار داده بودیم، در فراکسیون امید حضور پیدا نکردند و متأسفانه حتی بعضا رودرروی فراکسیون امید هم قرار گرفتند؛ یعنی احساس عمومی دوستان شورای عالی سیاست‌گذاری این بود که طرح ائتلاف را مطرح نکنیم و نمی‌توانیم با این نگاه مکانیسم ائتلافی پاسخ‌گوی مردم باشیم. ما یک برنامه در انتخابات ۹۴ ارائه کردیم که مطالبات مردم بود و الان این تعهد ما نسبت به مردم است و مردم نمی‌گویند چند درصد از این لیست امید با شما هستند یا نه؛ بلکه مردم در سال ۹۸ از ما سؤال می‌کنند که برای این برنامه چه کردید و ما باید جواب دهیم. به‌همین‌دلیل در انتخابات شوراها در سال گذشته جمع‌بندی این شد که عملا ائتلاف نکنیم؛ برای اینکه بتوانیم به مردم پاسخ‌گو باشیم. لیست، لیست اصلاحات باشد و شورای عالی این لیست را تهیه کرد. بنابراین احزابی که همسو با دولت بودند و تمایل داشتند، تقاضای عضویت در شورای عالی را ارائه دادند و ما مانند سایر اعضای اصلاح‌طلب عضویت آنها را مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که حزب اعتدال و توسعه در این مسیر، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد؛ بنابراین ما در جمع‌بندی که از عملکرد سال ۹۴ داشتیم، در سال ۹۶ لیست ائتلافی نبستیم و لیست شوراها، لیست اصلاحات بود. البته در چند شهر بنا بر این بود که با اصولگرایان ائتلاف کنیم و آنها در نهایت قبول نکردند؛ پس مستقل وارد انتخابات شدیم که پیروز هم شدیم. لیست اصلاح‌طلبانه بود و راحت‌تر می‌توانیم درخصوص عملکرد خودمان پاسخ‌گوی مردم باشیم».
رئيس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین تأکید کرده: «مسئله مهم ما انتخابات ۹۸ مجلس شورای اسلامی است. پیش‌بینی من این است که ما در انتخابات سال ۹۸ هم با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می‌شویم؛ یعنی ائتلاف نمی‌کنیم. به اندازه کافی هم نیرو داریم و با تعاملی که با شورای نگهبان داریم و با تغییر نگرشی که در برخی از نهادهای حاکمیتی نسبت به جریان اصلاحات به‌وجود آمده است، ان‌شاءالله به این نتیجه برسیم که تأیید صلاحیت‌ها روند عادی و قانونی را طی کند و همانند انتخابات شوراها با تورم نیرو مواجه باشیم؛ خوشحال هم می‌شویم که تورم نیرو داشته باشیم. در شورای شهر مشکل ما همین بود که به اندازه کافی با نیروهای واجد شرایطي که می‌توانستند در لیست ما قرار بگیرند، روبه‌رو بودیم؛ بنابراین کمبود نیرو نخواهیم داشت و طبیعتا می‌توان این لیست را از سراسر کشور بر اساس راهبردی که در آن زمان اعلام خواهد شد ببندیم. پیش‌بینی من این است که در ۹۸ ائتلافی در کار نخواهد بود ولی در‌عین‌حال شورا باید تشکیل شود و درباره این مسئله تصمیم‌گیری کند».
عارف، همچنین درباره جوان‌گرایی گفته: «ما سیاست خود را جبران گذشته و جوان‌گرایی قرار دادیم  و بحث جدی توانمندسازی و میدان‌دادن به جوان‌ها در اتاق فکر احزاب و در بنیادهای امید و باران مطرح شد و راهبردمان در بنیاد امید این بود که ۵۰۰ نفر نیروی توانمند تازه‌‌کار را برای سال ۱۴۰۰ تربیت کرده باشیم اما متأسفانه به دلایلی خیلی در این مسیر موفق نبودیم؛ برای اینکه نشان دهیم جوانان به تعبیر شما سرباز صفر یا به تعبیر خودشان پوستر‌چسبان نیستند، گفتیم که در انتخابات سهمیه‌ای مشخص کنیم. همین مشکل را برای خانم‌ها که ۵۰ درصد نیروهای تخصصی کشور را دارند و حضورشان در دانشگاه‌ها و تحصیلات تکمیلی پررنگ‌تر از مردان است نيز داشتیم. پس برای حل آن تبعیض مثبت را گذاشتیم؛ یعنی کف ۳۰ درصد را مشخص کردیم که در همه انتخابات‌ها این سهم را برای خانم‌ها و جوانان بگذاریم».