ناوهای آمریکایی با زبان فارسی با ما صحبت می‌کنند

سردار پاسدار حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی در برنامه تلویزیونی «دستخط» درباره علت عدم‌حضور در دولت دوازدهم به‌عنوان وزیر دفاع اظهارکرد: از قدیم گفته می‌شود که «صلاح مملکت خویش خسروان دانند». به هر حال آقای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری باید همکاران خود را متناسب با سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در این دوره دارند، انتخاب کنند و حق ایشان نیز این انتخاب است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلخوری میان شما و رئیس‌جمهوری ایجاد شده، تاکیدکرد: هیچ‌وقت دلخوری‌ای نداشته‌ایم، چراکه زمانی که اصل خدمت به نظام، انقلاب و مردم باشد هیچ دلخوری‌ای وجود نخواهد داشت.
دهقان به ارائه تحلیلی درباره تحرکات داعش در افغانستان پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که داریم امروز داعش به افغانستان آمده و فعالیت‌هایی انجام می‌دهد، اما هنوز قدرت کافی را کسب نکرده است. ما تلاش می‌کنیم اشراف اطلاعاتی خود را داشته باشیم و برای کنترل آنجا اقداماتی انجام دهیم.
وی درباره انجام مذاکره با وزیر دفاع پاکستان برای تامین امنیت مرزها نیز اظهارکرد: معمولا بحث درباره مرزها در حوزه وزارت کشور تعریف می‌شود، اما ما در دیدارها و مذاکراتی که با وزیر دفاع پاکستان داشتیم همواره دغدغه‌های مرزی را مطرح می‌کردیم. در این زمینه توافقاتی نیز انجام شد و موضوع رو به جلو است.


مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی در ادامه صحبت‌های خود به بیان جزئیاتی از نشست‌های مشترک با وزرای دفاع روسیه و سوریه در دولت یازدهم پرداخت و خاطرنشان کرد: در صحنه عملیات‌های جبهه مقاومت با روس‌ها و سوری‌ها عملیات‌های مشترکی طراحی و اجرایی می‌کردیم. روس‌ها باید پشتیبانی هوایی را انجام می‌دادند. در همین راستا نیز جلسات سه‌جانبه درباره موضوعاتی نظیر هماهنگی در اقدام، تعیین اهداف همچنین زمانبندی کار تشکیل می‌شد.
وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره اینکه آیا روس‌ها هنوز از پایگاه همدان استفاده می‌کنند، اظهارکرد: این موضوع تبدیل به یک مناقشه بی‌ربط سیاسی در کشور شد که هیچ پایه و اساسی ندارد. براساس قانون‌اساسی، جمهوری اسلامی ایران حق ندارد به کشوری خارجی پایگاه نظامی دهد. بحث همدان نیز به جهت پشتیبانی از فعالیت جبهه مقاومت در سوریه انجام شد و از این پایگاه برای ارائه خدماتی نظیر سوختگیری به هواپیماهای عبوری روسی استفاده می‌شد و امروز نیز دیگر از این پایگاه استفاده نمی‌شود.
دهقان با تاکید بر اینکه کلیات این تصمیم در شورایعالی امنیت ملی اتخاذ شد، ادامه داد: جزئیات اتخاذ تصمیم در این زمینه برعهده کمیته مشترک چهارجانبه‌ای بود که برای بررسی موارد خاص و عملیاتی ایجاد شده بود.
به‌گزارش ایسنا، دهقان با اشاره به دیدار اخیر خود با فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: چند روز قبل سردار فدوی می‌گفت زمانی ما به ناوهای آمریکایی اعلام کردیم که اگر می‌خواهید از آب‌ها عبور کنید باید با زبان فارسی با ما صحبت کنید و الان آنها با زبان فارسی با ما صحبت می‌کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برجام جلو فعالیت‌های دفاعی ایران را گرفته است، خاطرنشان کرد: برجام چیز جدیدی به معنای محدودیت یا ممنوعیت نیست بلکه فرآیندی در رابطه با صرفا مسئله هسته‌ای است و در آن هیچ بحثی راجع به مسائل غیرهسته‌ای وجود ندارد. قطعنامه ۲۲۳۱ تمامی قطعنامه‌های قبلی را فقط در بعد هسته‌ای ملغی می‌کند، اما درباره اینکه آیا برجام موجب ایجاد محدودیتی شده می‌توان گفت که بله.
وزیر دفاع دولت یازدهم ادامه داد: آنجایی که برای اقلام با استفاده دوگانه این محدودیت‌ را داریم باید سیکل کمیته خرید طی شود. در آنجا گفته شده که باید اطمینان حاصل شود که این اقلام در محل غیرنظامی استفاده می‌شود. باید تا محل استفاده از آن اقلام رد آن زده شود.