ورود دو فروند هواپیمای خریداری شده ATR72 به تهران

دو فروند هواپیمای ATR72 سری 600 فرانسه صبح پنجشنبه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.
مراسم ورود پنجمین و ششمین فروند از هواپیماهای ATR72 سری 600 در آشیانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با حضور مسئولان و دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی در فرودگاه مهرآباد برگزار شد.
با ورود این دو هواپیمای ATR72 سری 600 به کشور، پنجمین و ششمین فروند از این نوع هواپیماها، پروازهای عملیاتی خود را در مسیرهای داخلی ایران ایر در مسیرهای کوتاه برد آغاز می‌کند.
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و با امضای قرارداد خرید 200 فروند هواپیما توسط ایران ایر با شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و ATR، تاکنون 3 فروند هواپیمای ایرباس و 4 فروند هواپیمای ATR72 سری 600 وارد کشور شده و با ورود این دو فروند هواپیما، هشتمین و نهمین هواپیمای برجامی وارد کشور می‌شود.


در پی توافق برجام و لغو تحریم‌ها قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ATR72 سری 600 بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما و شرکت ایتالیایی - فرانسوی ATR به امضا رسید
نخستین هواپیمای ATR72-600 در سال 2010 تحویل مشتری شد و این هواپیما منطبق با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان هم اکنون در حال پرواز است.
مدل سفارشی ایران ایر قادر است 70 نفر را تا مسافت 1528 کیلومتر جا به جا کند و به خاطر استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.
این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را نیز دارد.
این مدل و مدل‌های قبلی سالیان زیادی است که در کشورهای مختلف دنیا از آمریکا و قلب اروپا تا خاور دور مورد استفاده شرکت‌های مختلف هوایی قرار گرفته و ایران ایر در تلاش است بخشی از ناوگان کوتاه برد خود را با این هواپیماها نوسازی کند.
لزوم توجه به قابلیت پرواز در هر شرایط جوی با توجه به چهارفصل بودن کشورمان حقیقتی غیر قابل انکار است و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن تمام مسایل فنی، اقتصادی و صنعتی این هواپیماها را برای ناوگان خود انتخاب کرده است.
کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه‌ای (Glass Cockpit) است و از نظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم‌های الکتریکی و سایر مسایل فنی شباهت‌هایی با هواپیمای پیشرفته ایرباس A350 دارد که قرار است 16 فروند از اینایرباسها توسط ایران ایر خریداری شود.
موتور‌های ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده‌اند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرت‌اند ویتنی ساخته شدند و از نوع PW127M هستند که می‌تواند قدرتی معادل 2750 اسب بخار نیرو برای پروازهای ایمن این هواپیما تولید کند.
تحویل 14 هواپیمای ATR دیگر به ایران تا 2 سال آینده
معاون فروش شرکت ATR در خاورمیانه با اشاره به تحویل 6 فروند هواپیمای ATR به ایران، با بیان اینکه مجوز افک برای فروش هواپیمایی ATR در ایران تا سال 2018 اعتبار دارد، گفت: بنابراین ما برای تحویل همه 20 فروند هواپیما، دو سال دیگر فرصت داریم.
میلکو راپولیبا در نشست خبری حاشیه مراسم ورود فروند هواپیمای ATR به کشور با بیان اینکه خانواده هواپیماهای ATR برای پرواز در سراسر دنیا طراحی شده است، اظهارداشت: امیدواریم شاهد ادامه عملیات پروازی هواپیمای ATR در ایران باشیم.
وی افزود: تاکنون از زمان انعقاد قرارداد فروش 20 فروند هواپیمای ATR به ایران ایر،‌ 6 فروند هواپیما تحویل داده شده است و تحویل هواپیماهای دیگر هم در انجام می‌شود.
معاون فروش شرکت ATR در خاورمیانه، گفت: ما متعهد به همکاری‌های دوجانبه با ایران‌ایر هستیم و از این قرارداد پشتیبانی می‌کنیم و می‌توانیم همکاری خود را با ایران ایر توسعه دهیم.
به گزارش فارس، معاون بازرگانی شرکت ATR در خاورمیانه با اعلام اینکه همکاری با ایران ایر تا تحویل تمام هواپیماها ادامه خواهد داشت، گفت: اطمینان می‌دهم که خانواده ایران ایر بعد از 4 ماه استفاده از این هواپیماها، اشتیاق برای تحویل سایر ناوگان خود را داشته باشد.
وی با بیان اینکه هنگام ورود نخستین سری از هواپیماهای ATR هم اعلام کردیم که این شرکت خود را متعهد به پشتیبانی می‌داند، گفت: همچنان متعهد مانده‌ایم و به دنبال گسترش برنامه همکاری خود با ایران هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با خروج امریکا از برجام، تعهدات شما در قبال قرارداد با ایران ایر ادامه پیدا می‌کند، گفت: ما از ابتدا با چالش مجوز افک مواجه بودیم و مطمئن هستیم که پارامترهای شفافی وجود دارد و می‌دانیم چطور بر اساس پارامتر حرکت کنیم.
معاون بازرگانی ATR با تاکید بر اینکه برجام موارد شفاف و روشنی درباره مجوزهای افک دارد، اظهارداشت: در حال حاضر ریسک در این قرارداد وجود دارد اما اطمینان داریم تا حد ممکن بتوانیم تحویل هواپیماها را ادامه دهیم.
وی ادامه داد: با آگاهی تمام از تصمیمات مقامات آمریکایی ما مجبور هستیم از زوایای مختلف به این قرارداد نگاه کنیم؛ مراحل مختلفی در اخذ این تصمیمات وجود دارد و ما فرصت فعلی برای تحویل هواپیماها استفاده خواهیم کرد.
مدیر فروش شرکت ATR در خاورمیانه تاکید کرد: مجوز افک برای فروش هواپیمایی ATR در ایران تا سال 2018 اعتبار دارد، بنابراین ما تا دو سال دیگر فرصت داریم تا 20 فروند هواپیما را به صورت کامل تحویل دهیم.
وی هم چنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمان پشتیبانی‌های فنی از ایران گفت: بعد از فروش هواپیماها و تحویل کامل آنها متعهد به پشتیبانی هستیم.
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم از در شرف نهایی شدن فاینانس خارجی تامین مالی هواپیماهای ایرباس و بوئینگ خبر داد و گفت: در انتقال پول هواپیماهای خریداری شده مشکلی نداریم.
فرزانه شرفبافی در نشست خبری ورود هواپیماهای ATR در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که منابع مالی خرید هواپیماهای‌ای تی آر و ایرباس چگونه تامین و انتقال پول چگونه انجام شده است، اظهار کرد:‌ در بحث فاینانس این هواپیما و تامین مالی برنامه‌ای از پیش تعیین شده داریم و برای تامین فاینانس این هواپیماها (ATR) فاینانس از طریق منابع داخلی قابل تامین است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا در انتقال پول خرید هواپیماها مشکلی دارید، افزود:‌برای ترانسفر مالی پول خرید هواپیماهای ایرباس و‌ای تی آر مشکلی نداریم و با پرداخت منابع مالی تا به حال 9 فروند هواپیما (ATR و ایرباس) وارد کشور شده است.
وی با بیان این‌که در بحث هواپیماهای ایرباس و بوئینگ ترجیح ما استفاده از منابع خارجی است، تاکید کرد: در حال مذاکرات فشرده با فاینانسورهای خارجی هستیم. روش ارائه این فاینانس‌ها در حال بررسی است و برای تامین منابع مالی هواپیماها فاینانس خارجی در شرف نهایی شدن است.
سرپرست ایران‌ایر گفت: با توجه به این‌که تولیدات اروپایی در حال فروش به هواپیماهایی جمهوری اسلامی ایران است از این رو اروپایی‌ها بیشتر به دنبال تامین فاینانس فروش این هواپیماها هستند.
شرفبافی یادآور شد: کمپانی‌ای تی آر فقط هواپیما نمی‌فروشد بلکه در تمام سرویس‌های این هواپیما با همکاری می‌کند و می‌خواهند این کار مشترک را ادامه دهند. قراردادها به نحوی امضا شده که در صورتیکه کار ساخت شروع شود پیش پرداخت انجام می‌شود. هواپیمای دهم و یازدهم در شرف برنامه‌ریزی برای تولید و تامین فاینانس قرار دارد.
وی به هدف خرید هواپیماهای ATR اشاره کرد و با بیان این‌که موتور این هواپیماها توربوپراپ است، گفت: «این هواپیما حداکثر ایمنی را دارد و حداقل سوانح را داشته است. بهره‌برداری از این هواپیما بسیار ساده بوده و نیازی به تجهیزات زیادی ندارد. با تعداد 50 فرودگاه موجود در کشور در صددیم شبکه پروازی بین شهری برای این هواپیما در نظر بگیریم و در جاهایی که تعداد مسافر کمتر از 100 نفر است از این نوع هواپیما استفاده کنیم. امروز حداقل 10 ساعت پرواز بودیم و خسته نشدیم، هواپیمای‌ای تی آرصدای کمی دارد و بنابراین رفاهی برای عامه مردم خواهد شد.»
سایر اخبار این روزنامه