تحولات بازار نفت در پی تنش در اقلیم کردستان عراق

طی روزهای اخیر قیمت نفت به علت افزایش تنش‌ها در منطقه کردستان عراق افزایش یافت و به 59 دلار در هر بشکه نزدیک شده است.
بنابر گزارش بلومبرگ، در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت 40 سنت افزایش یافت و بشکه‌ای 58 دلار و 30 سنت در هر بشکه به فروش رفت.
قیمت نفت، روز سه‌شنبه گذشته به بیشترین میزان دو سال گذشته رسید که عامل آن تهدید به بستن لوله‌های نفتی منطقه کردستان عراق ازسوی اردوغان پس از همه‌پرسی اخیر بود.
چهارشنبه نیز علت افزایش قیمت نفت افزایش تنش‌ها در شمال عراق به دنبال همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و ادعای استقلال بود.


قیمت نفت آمریکا هم 40 سنت افزایش یافت و بشکه‌ای 52 دلار 54سنت به فروش رفت. پیش از این قیمت نفت آمریکا به 52.86 دلار هم رسیده بود.
پاماس وارگا تحلیلگر ارشد اتحادیه نفتی PVM اعلام کرد: کردستان و شمال عراق درحال حاضر 500 تا 550 هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کنند که قطع صادرات آن می‌تواند کمبود بزرگی را به بازار وارد کند.
این افزایش قیمت درحالی رخ داد که بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد عراق تولید نفت را پس از همه‌پرسی کردستان 40 هزار بشکه افزایش داده و تولید نفت اوپک نیز 50 هزار بشکه در روز افزایش داشته و به رقم 32.86 میلیون بشکه رسیده است.
از آنجایی که صادرات عراق افزایش یافته و تولید در لیبی به سطح بالایی رسیده، میزان تولید نفت اوپک این ماه 50 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
براساس این گزارش، تعهد اوپک برای کاهش تولید نیز 3 درصد کاهش یافته و از 89 درصد ماه آگوست به 86 درصد در ماه جاری رسیده است.
صادرکنندگان اصلی نظیر عربستان نیز سهم زیادی در کاهش تولید نفت اوپک داشتند.
براساس این گزارش، افزایش تولید نفت عراق نشان می‌دهد تنش‌های سیاسی روی مسئله استقلال منطقه کردستان عراق تاثیری بر صادرات نفت این کشور نداشته است. نگرانی‌ها درباره اینکه مسئله کردستان می‌تواند در عرضه نفت اختلال ایجاد کند، قیمت را بالا برده است به‌طوری که این هفته بشکه‌ای 60 دلار رسید که بیشترین قیمت طی دو سال گذشته محسوب می‌شود.
در این میان «کارستن فریش» تحلیل‌گر ارشد کامرز بانک در فرانکفورت می‌گوید: «راه حل سریعی برای بحران قابل تصور نیست که می‌تواند مسئله افزایش قیمت ادامه‌دار باشد.»
همچنین بررسی رویترز نشان داد که افزایش نفت لیبی و نیجریه به افزایش تولید در ماه جولای کمک کرده بود. لیبی این ماه 50 هزار بشکه نفت بیشتری تولید کرد که این رقم در محدوده میانگین ماه سپتامبر و کمتر از یک میلیون بشکه در سال است. تولید نفت نیجریه 30 هزار بشکه در روز کاهش داشت، همچنین تولید عراق 40 هزار بشکه در روز افزایش یافت که نشان می‌دهد پس از مسئله کردستان عراق 40 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
همچنین عربستان سعودی تولید نفت خود را 20 هزار بشکه در روز افزایش داده که بیشتر به مصرف تولید برق در این کشور با توجه به نیاز فصلی صرف می‌شود.
همچنین تولید ایران نیز 20 هزار بشکه از آنچه که در قرارداد اوپک توافق کرده بود،‌ بالاتر رفته است. در بین کشورهایی با تولید کم آنگولا، محموله‌های کمتری را در ماه آگوست روانه داشته است.
بررسی‌های رویترز براساس آمار کشتی‌هایی است که توسط منابع خارجی تهیه می‌شود.
تامسون رویترز این آمارها و داده‌ها را توسط منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره‌ای تهیه می‌کند.
ازسوی دیگر میزان صادرات نفت ایران از 3.79 میلیون بشکه در ماه اوت به 3.81 میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر افزایش یافته است.
این تحقیق نشان می‌دهد، میزان تولید نفت 13 کشور عضو اوپک که بخشی از توافق کاهش تولید هستند، در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت 60 هزار بشکه در روز رشد داشته است. عرضه نفت 11 عضو توافق کاهش تولید 40 هزار بشکه در روز رشد داشته است.
این گزارش حاکی است، 11 عضو توافق کاهش تولید، میزان تولید خود را نسبت به اکتبر 2016، 998 هزار بشکه در روز کاهش داده اند، درحالی که قرار بوده این کشورها 1.164 میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند. این به معنای تبعیت 86 درصدی اوپک از توافق کاهش تولید در ماه سپتامبر است، درحالی که این میزان در ماه اوت 89 درصد بود.
میزان کل تولید نفت اوپک در ماه اوت 32.66 میلیون بشکه در روز بوده که این رقم در ماه سپتامبر به 32.72 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.
این گزارش حاکی است، ایران وعده داده بود میزان تولید نفت خود را تنها به میزان 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد، درحالی که میزان افزایش محقق شده ایران 103 هزار بشکه در روز بوده است.
رقم تولید ایران در اکتبر 2016، 3.707 میلیون بشکه در روز بود و ایران براساس توافق ایران مجاز بوده این رقم را تا 3.797 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
صادرات نفت ایران هم به مشتریان عمده آسیایی در ماه اوت برای دومین ماه متوالی افزایش داشته و به بالاترین قم از ماه مارس تاکنون رسیده است. این افزایش در سایه رشد خرید چین و کره از ایران حاصل شده است.
اما واردات نفت 4 مشتری آسیایی از ایران همچنان برای چهارمین ماه متوالی پایین‌تر از رقم یک سال قبل باقی مانده است.
براساس آمارهای دولتی و داده‌های رد گیری آمد و شد کشتی‌ها، کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه گذشته میلادی مجموعا روزانه 1.64 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده اند، که 10.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.
یک مقام ارشد شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه گفته بود، این کشور قصد دارد با وجود در جریان بودن عملیات تعمیر و نگهداری، میزان صادرات نفت خام و میعانات خود را در بقیه ماه‌های سال 2017 در حدود 2.6 میلیون بشکه در روز حفظ کند.
براساس آمارهای موسسه رویترز، میزان واردات نفت چین از ایران در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.5 درصد رشد داشته و به 786 هزار و 720 بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم خرید ماهیانه از سال 2006 تاکنون است.
همچنین میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران در ماه گذشته میلادی با جهشی 46.7 درصدی به بالاترین رقم 5 ماه اخیر یعنی 407 هزار و 323 بشکه در روز رسیده است.
اما هند، همچنان به کاهش خرید نفت از ایران ادامه داده است. میزان خرید نفت هند از ایران در ماه اوت به 335 هزار و 400 بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین رقم از فوریه 2016 تاکنون است و حدود 42 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
میزان خرید نفت ژاپن از ایران نیز برای چهارمین ماه متوالی کاهش داشته و به 107 هزار و 357 بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین رقم از ماه آوریل تاکنون است.
سایر اخبار این روزنامه