علت خشن‌بودن داعش و خشکه‌مقدس‌ها

ایسنا: علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در سخنرانی خود در شب تاسوعای حسینی با عنوان «امام حسین(ع) و اصلاح امت» در انجمن اندیشه و قلم با بیان اینکه معاویه اسلام را از محتوا تهی کرده بود، گفته «ازاین‌رو امام علی(ع) بعد از به حکومت رسیدن، به‌جای کشورگشایی و توسعه حکومت اسلامی در خارج مرزها، شعار اصلاح داخل داد و اصلاحات بسیاری انجام داد. چون اگر محتوای اسلام از بین برود، هر مقدار فتوحات هم که حاصل شود، بی فایده خواهد بود». 
او با بیان اینکه شهید مطهری معتقد بود هر گاه جامعه اسلامی از مسیر خود خارج شده، بعد از آن بوده که یک اقلیت منافق اکثریت مؤمن را فریب داده‌اند، گفت: «مانند حادثه سقیفه که بعد از دوماه‌و‌نیم از دستور پیغمبر اسلام(ص) درباره جانشینی علی(ع) اتفاق افتاد. در جنگ صفین هم همین اتفاق رخ داد. در حادثه کربلا همین‌طور و این قاعده‌ای کلی است و در تاریخ معاصر هم مصادیق آن رخ داده است. مانند انقلاب مشروطه و ما باید مراقب باشیم که این اتفاق تکرار نشود. بنابراین جامعه اسلامی همیشه از درون خود تهدید می‌شود. امروز هم همین طور است و اگر می‌بینید مشکلاتی در دنیای اسلام وجود دارد، مربوط به درون جامعه اسلامی و اختلافاتی است که داریم». به گفته او «در جریان‌های فکری و انقلاب‌ها همیشه خطر نفاق وجود دارد. دشمن وقتی از مواجهه رو در ‌رو ناتوان است، به آن ملحق می‌شود و احیانا شعارهای تندتر از انقلابی‌ها و مؤسسان اولیه می‌دهد، پوسته را حفظ اما مغز را خالی می‌کند، ظاهر را حفظ کرده و باطن را تغییر می‌دهد؛ به‌طوری‌که اکثریت مردم گمان نمی‌کنند محتوا از دست رفته است». 
توجه حضرت علی)ع( به اصلاح از داخل
مطهری همچنین افزوده «علی(ع) فرمود بزرگ‌ترین فتنه بعد از من فتنه بنی‌امیه است که فتنه‌ای کور و تاریک است که افراد روشن‌بین و روشنفکر را در برمی‌گیرد. وضع شما در مقابل آنها وضعیت برده و ارباب خواهد بود. به‌همین‌خاطر وقتی ایشان به خلافت رسید، شعار اصلاح داخل داده و اصلاحات بسیاری انجام دادند، درحالی‌که خلفای پیشین بیشتر به‌دنبال فتوحات بودند و ایران، مصر، روم، فلسطین و بخشی از آفریقا و اروپا را تصرف کردند». فرزند شهید مطهری با بیان اینکه در نهج البلاغه، علی(ع) از فتوحات خلفای قبل بدون تلاش برای آشناکردن اقوام تازه‌مسلمان با فکر اسلامی انتقاد می‌کند، گفت: «ایشان می‌فرماید در زمان پیامبر اسلام(ص)، ایشان هم‌زمان با فتوحات و گسترش حوزه اسلام فرهنگ اسلامی مردم را بالا می‌برد اما پس از ایشان این رویه تبدیل به کشورگشایی شد. مجاهدان اسلام در صدر اسلام بصیرت‌های خود را بر شمشیرهای خود حمل می‌کردند. آنها می‌خواستند موانع دعوت را بردارند و مردم را آزاد کنند، دولت‌های ظالم را بردارند تا مردم با آزادی به‌سوی اسلام بیایند اما پس از آن مجاهدان مانند صدر اسلام نبودند و به طمع اسیرکردن زنان و غنیمت به جنگ می‌رفتند». 


او افزود: «این یک نقطه عطف در تاریخ اسلام بود که حضرت علی(ع) به آن توجه کرد. یعنی اصلاح داخل. این نقطه عطف توسط امام حسین (ع) ادامه یافت و امام حسین(ع) هم همان راه را پیمود؛ اما چه ضرورتی وجود داشت که امام حسین(ع) قیام کرد؟ چه شرایطی وجود داشت که پیش از آن قیام نکرد؛ درحالی‌که ۱۰ سال در زمان معاویه امامت امت را برعهده داشت یا امام حسن هم قیامی که یارانش در آن به شهادت برسند، نکرد و صلح کرد». 
معاویه اسلام را از محتوا تهی کرده بود
علی مطهری با تأکید بر اینکه اگر تاریخ اسلام را به‌درستی بررسی کنیم، به ریشه‌های قیام امام حسین(ع) می‌رسیم، گفت: «معاویه ۲۰ سال در شام حاکم بود، بعد از آن ۲۰ سال خلیفه مسلمانان بود. یعنی ۴۰ سال بر دنیای اسلام حکومت کرد و اسلام را از درون خالی و پوچ کرده بود. او از پیامبر کینه داشت و وقتی که اسلام به پشت درهای مکه رسید، او و پدرش ابوسفیان اسلام ظاهری آوردند اما این خاندان منتظر فرصت بودند تا ضربه خود را وارد کنند. معاویه تبعیض‌های زمان خلیفه سوم را افزایش داد. ثروت‌ها و مناصب را به اقوام و خویشان سپرده و اسلامی طبقاتی به‌وجود آورد که عرب‌ها بر غیرعرب‌ها ترجیح دارند، قریش بر غیرقریش برتری دارد و از این قبیل. او اقداماتی را برای اسلام‌زدایی و برای اینکه هسته و مغز اسلام را تغییر دهد انجام داد تا تنها پوسته‌ای از اسلام باقی بماند». او همچنین تأکید دارد « وقتی عثمان خلیفه شد، ابوسفیان جلسه‌ای تشکیل داد و همه بنی‌امیه را جمع کرد در‌حالی‌که پیرمردی بود و بینایی خود را از دست داده بود. گفت آیا غریبه‌ای در بین ما هست؟ گفتند خیر؛ در‌حالی‌که بودند و بعد خبر را بردند. او گفت این حکومت که به‌دست شما افتاد، آن را مانند توپ به یکدیگر پاس دهید تا از دست شما خارج نشود. باور نکنید که بهشت و جهنمی هست». 
نباید از مذهب علیه مذهب استفاده شود
نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه امام حسین(ع) قیام می‌کند تا بگوید اسلام آن چیزی نیست که خلفا نشان می‌دهند، گفت: «بنابراین از مکه به سمت کوفه حرکت می‌کند تا بگوید این حجی که به تصرف بنی‌امیه در آمده است، حج واقعی نیست و حفظ اساس اسلام ارجح است. او از سر عصبانیت قیام نکرده بود، از کوره در نرفته بود بلکه محاسبه کرده بود که به چه دلیل قیام می‌کند و چگونه پیام آن هرچه بیشتر به دنیا برسد. علاوه بر فسق و فجور بسیاری که یزید انجام می‌داد، حکومت هم موروثی شده بود. تا پیش از این حکومت موروثی نبود». 
او با طرح این سؤال که «باید چه اقداماتی انجام دهیم که چنین حوادثی تکرار نشود؟» افزوده «در بین خودمان هم گاه مسائلی می‌بینیم مانند گروه فرقان که از روی اعتقاد و عقیده کار می‌کردند. بله؛ بخشی از داعش افراد نامتعادلی هستند که از کشورهای مختلف خاورمیانه، آفریقا و اروپا گرد هم آمده‌اند. ممکن است اعتقاد چندانی هم نداشته باشند و بیشتر جنبه روحی و روانی دارد. اما برخی از آنها از سر اعتقاد این جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند و همزمان شعار الله‌اکبر سر می‌دهند. مانند لشکر عمر سعد که به قصد نزدیک‌شدن به خدا و قربه‌الی‌الله برای ریختن خون امام حسین آمده بودند».
مطهری بر جلوگیری از استفاده مذهب علیه مذهب تأکید دارد: «این مهم است که از نیروی مذهب علیه مذهب استفاده نشود. کسی که کمربند انفجاری به خود می‌بندد و خود را منفجر می‌کند این کار را با نیروی ایمان انجام می‌دهد؛ چرا این اتفاقات رخ می‌دهد؟ من واقعا مایل هستم عده‌ای از سران داعش در ایران یا کشورهای دیگر مورد بررسی و مصاحبه قرار بگیرند و انگیزه‌هایشان تحلیل شود».
داعش یا همان خشکه‌مقدس‌ها
به گفته او «شهید مطهری می‌گوید افرادی که به دین گرایش پیدا می‌کنند اما بعدا از دین خارج می‌شوند، افراد بسیار خشنی می‌شوند، چون وقتی به دین گرایش پیدا کرده‌اند عواطف انسانی آنها تحت‌تأثیر دین است، اما وقتی از دین خارج می‌شوند، حتی از عاطفه انسانی هم رها می‌شوند. این است که افرادی که زمانی متدین بوده اما از دین خارج شده‌اند از بی‌دین‌های اولیه خشن‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند».
او همچنین خاطرنشان کرده «شاید بخشی از داعش از همین تیپ افراد باشند. اما خطرناک‌تر از این افراد، خشکه‌مقدس‌هایی هستند که عواطف انسانی آنها تحت‌الشعاع دین قرار گرفته است، اما چون نیروی دین به صورت انحرافی کار می‌کند، این افراد خشن‌تر و خطرناک‌تر هستند. داعش واقعا مصداق این سخن شهید مطهری است. البته ایشان می‌گوید شرقی در جنایت هیچ‌گاه به پای غربی نمی‌رسد. جنایت‌های غربی‌ها در جنگ‌های صلیبی و در دوره حکومت کلیسای کاتولیک در قرون وسطی روی داعش را سفید می‌کند».