رزمایش مشترک ایران و عراق در مرز 2 کشور

سردار سیدمسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح درباره جلسه هشتم مهرماه فرماندهان نظامی با موضوع کردستان عراق گفت: «در راستای اجرای سیاست‌های اعلامی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر احترام به یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی کشور عراق و نیز به‌دنبال درخواست دولت عراق در جهت همکاری جمهوری اسلامی ایران برای استقرار حاکمیت دولت مرکزی در پایانه‌های مرزی دو کشور، نشست فرماندهان نیروهای مسلح به ریاست سردار سرلشکر محمد باقری در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد». به گزارش «سپاه نیوز» سردار جزایری ادامه داد: «در این جلسه با تأکید مجدد بر تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق و غیرقانونی‌بودن همه‌پرسی استقلال در شمال این کشور، مقرر شد رزمایش مشترک اقتدار توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و واحدهایی از ارتش عراق در مرزهای مشترک در مناطق مرزی قصرشیرین تا پرویزخان، مرز باشماق در مریوان و مرز تمرچین در پیرانشهر در روزهای آینده برگزار شود». پیش از این و در روزهای نخست مهر رزمایش «محرم» در مناطق شمال‌غربی کشور برگزار شد. معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه حمزه سیدالشهدا، سردار حبیب شهسواری درباره محورها و یگان‌های عمل‌کننده در رزمایش محرم گفته بود: «محور رزمایش در منطقه مرزی و عملیاتی اشنویه در آذربایجان غربی و مریوان در استان کردستان است. یگان‌های پشتیبانی‌کننده شامل گروه موشکی و توپخانه 60 رسالت، یگان هوانیروز قرارگاه حمزه سیدالشهدا‌(ع)، یگان پهپاد شهید کاظمی، یک تیپ مکانیزه، یگان‌های جنگ الکترونیک، یگان‌های فناوری اطلاعات، بهداری و گروه‌های مهندسی خواهد بود. علاوه‌ بر ‌این یگان‌ها تیپ 37 و همچنین 3 تیپ تکاور نیز در مأموریت این رزمایش حضورمی‌یابند». سردار شهسواری قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) را مأمور برقراری امنیت پایدار در دو استان آذربایجان غربی و کردستان دانست.
تأکید بر حمایت ایران از حاکمیت عراق
در همین حال چهارشنبه هفته گذشته هم سپهبد «عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش کشور عراق در رأس هيئت عالی‌رتبه نظامی چهارشنبه به ایران آمد و با سرلشکر «باقری» رئيس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «سپاه نیوز» سرلشکر باقری در این دیدار با تبریک پیروزی‌های ارتش و ملت عراق و پاک‌سازی بخش اعظم خاک این کشور از لوث تروریست‌های تکفیری داعش بر ادامه حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از دولت، ارتش و حاکمیت عراق تأکید کرد. او با بیان اینکه در این سفر مواضع مشترک دو کشور درباره نگرانی از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت، تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران حاکمیت عراق یکپارچه را به رسمیت می شناسد و تغییر جغرافیای عراق و جداشدن قسمتی از این کشور به‌هیچ‌وجه مورد پذیرش نیست». او افزود: «کنترل مرزهای مشترک عراق، تماما با دولت قانونی این کشور خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران، حاکمیتی را برای احزاب و گروه‌ها در مرزهای مشترک با ایران قائل نیست». رئيس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای استقرار در مرزهای مشترک با عراق به رئیس ستاد ارتش عراق اعلام کرد، از بازدید روز پنجشنبه سپهبد الغانمی از مرزهای مشترک دو کشور از سمت ایران خبر داد. رئیس ستاد ارتش عراق نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ پیام درود مردم عراق به ملت ایران تصریح کرد: «به‌حمدالله امروز با حمایت‌ها و کمک‌های ایران و اراده و استقامت ارتش و نیروهای مردمی عراق، بخش اعظم سرزمین این کشور از اشغال تروریست‌ها خارج شده است». سپهبد الغانمی پیروزی‌های کشور عراق را در مبارزه با داعش محصول قدرت و اراده ملت، دولت، ارتش و مردم این کشور و همکاری و محبت‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و با بیان اینکه به ایران اعتماد کامل داریم، گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره به‌ویژه در شرایط بسیار سخت در کنار ملت و دولت عراق بوده و اعتقاد داریم ایران تا زمانی که عراق به ثبات برسد کنار ما خواهد بود».
جغرافیای عراق و جداشدن قسمتی از  این کشور قابل قبول نیست


پس از این دیدار همچنین سرلشکر باقری و سپهبد الغانمی در جمع خبرنگاران حاضر شدند و توضیحاتی ارائه کردند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «ادامه پشتیبانی‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از دولت، ارتش، حشدالشعبی و حاکمیت عراق در گفت‌وگوی دو طرف مورد توجه قرار گرفت. همچنین مواضع مشترکمان را مبنی بر عدم پذیرش همه‌پرسی در شمال عراق مورد بحث قرار دادیم و اینکه تغییر جغرافیای عراق و جداشدن قسمتی از این کشور قابل قبول نیست». به گزارش «مهر» سرلشکر باقری تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران صرفا عراق یکپارچه، واحد و حاکمیت قانونی بر اساس قانون اساسی و رأی تمامی ملت عراق را قبول دارد و جداشدن بخشی از کشور عراق را به رسمیت نمی‌شناسد. 
مرزهای مشترک ایران با عراق همان‌گونه که نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای عراق اعلام کردند، تماما با دولت قانونی عراق خواهد بود و ما حاکمیتی را برای احزاب و گروه‌های غیرحاکمیتی عراق در شمال این کشور با مرزهای جمهوری اسلامی ایران قائل نیستیم و این موضوع مورد بحث دو نیروی مسلح ایران و عراق است که انجام خواهد شد». او ادامه داد: «ما آمادگی‌مان را برای همکاری با ارتش و دولت عراق برای استقرار در مرزهای مشترک در میان گذاشتیم که دراین‌باره جزئیات مورد بحث قرار خواهد گرفت».
رئیس ستاد ارتش عراق: این سفر معانی زیادی دارد
رئیس ستاد ارتش عراق نیز در ادامه گفت: «همگان می‌دانند که عراق از سوی تکفیری‌ها مورد هجمه قرار گرفت. جنگیدیم و می‌جنگیم و ان‌شاءالله عراق را خواهیم ساخت. بیشتر سرزمین‌های اشغالی عراق آزاد شده‌اند و تنها دو درصد و شاید کمتر از آن باقی مانده باشد». الغانمی بیان كرد: «قدم بعدی ما آزادسازی الحویجه است. با قدرت نیروهای خودمان و با همکاری دوستان و هم‌پیمانان این راه را ادامه خواهیم داد.
 جمهوری اسلامی ایران همواره و به‌ویژه در شرایط بحرانی با ما بوده است و ما به ایران اعتماد کامل داریم و معتقدیم که ایران تا آخر با ما خواهد ماند تا اینکه عراق به ثبات برسد و کار بازسازی را شروع کند». او افزود: «این سفر معانی زیادی دارد. آماده‌ایم که با دوستان و برادران‌مان که همیشه با ما بوده‌اند، گفت‌وگو کنیم. ما همیشه گفتیم و می‌گوییم که به ایران اعتماد کامل داریم. ایران همیشه شرافتمندانه با ما بوده است. در این سفر مسائل خاصی که مربوط به امنیت ملی عراق و ایران می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد». رئیس ستاد ارتش عراق گفت: «ما عامل پیام دولت و شخص نخست‌وزیر برای شما هستیم. آمده‌ایم تا راجع به مسائل حساس گفت‌وگو کنیم و با یکدیگر هماهنگ باشیم». او با بیان اینکه تنها دو درصد از خاک عراق در اشغال تروریست‌هاست، گفت: «بیشتر زمین‌های عراق را از تسلط داعش خارج کرده‌ایم و قدم بعدی ما الحویجه خواهد بود». الغانمی با بیان اینکه مرزها را کنترل خواهیم کرد، گفت: «هماهنگی‌ها و برنامه‌های مشترکی با طرف ایرانی درباره کنترل مرزها خواهیم داشت». رئیس ستاد مشترک ارتش عراق افزود: «ما به همکاری و مساعدت برادران خود در ایام بحران نیاز داریم و ایران همیشه در ایام بحرانی کنار ما بوده و اعتقاد ما این است که تا آخر کنار ما خواهد ایستاد تا ثبات به عراق برگردد. همیشه اعلام کرده‌ایم که به حمایت ایران اعتماد کامل داریم».