ميثاق با عاشورا

شنبه و یکشنبه گذشته مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در سراسر کشور با حضور آحاد ملت عزادار برگزار شد. در مراسم روز عاشورا، عزاداران حسینی در سراسر کشور به یاد نماز امام حسین(ع) در ظهر روز عاشورا، نماز خود را در محل‌های عزاداری و خیابان‌ها اقامه کردند. مردم عزادار که از صبح یکشنبه با حضور در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی مشغول عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بودند، با شنیدن بانگ اذان، با اجتماع، نماز ظهر عاشورا را به امامت امام‌جمعه شهر خود اقامه کردند. رئيس‌جمهوری نیز هم‌زمان با عاشورای حسینی، با حضور در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) شرکت کرد.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در بدو ورود از سوی آیت‌الله محمدی‌ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مورد استقبال قرار گرفت. رئیس‌جمهوری سپس به زیارت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بارگاه حضرت حمزه بن‌موسی‌الکاظم(ع) و حضرت طاهر بن‌زین‌العابدین(ع) مشرف شد.
روحانی همچنین در اجتماع خیل عظیم عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، حضور یافت و در آستان سیدالکریم(ع) همراه با آنان به عزاداری پرداخت. رئيس‌جمهوری همچنین در این مراسم از هیئت‌های مذهبی و خادمان و نوکران اباعبدالله الحسین(ع) با اهدای تابلوی مظلوم حسینم تجلیل کرد. دسته‌های عزاداری سینه‌زنی و زنجیرزنی همه‌ساله در تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم‌مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به اقامه عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) می‌پردازند.
همچنین حرم امام خمینی و حسینیه جماران نیز در ایام سوگواری امام حسین علیه‌الاسلام میزبان عزاداران حسینی بودند.


در قم هم مراسم عزاداری در بیوت مراجع و علما، بقاع متبرکه و مساجد برپا شد و هم‌زمان با غروب خورشید عاشورا، دلسوختگان و عاشقان اهل بیت(ع) با روشن‌کردن شمع‌هایی، مراسم شام‌غریبان را در حرم حضرت معصومه(س)، بقاع متبرکه، گلزارهای شهدا و... برای همدردی با حضرت زینب‌کبری(س)، زنان و کودکان شهدای کربلا برگزار کردند.  همچنین حرم مطهر امام رضا(ع) هم میزبان عزاداران حسینی بودند.
حسن روحانی در صفحه اینستاگرام خود نیز به این مطلب که امام حسین(ع) آغازگر جنگ نبوده است، تأکید کرد. به گزارش «ایسنا»، رئيس‌جمهوری در مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود در هشتمین روز از ماه محرم منتشر کرد، نوشت: «زمانی که لشکر حر مقابل کاروان امام حسین(ع) قرا گرفت و مانع از این شد که امام حسین(ع) راهی غیر از راه کوفه را برگزیند، زهیر به امام پیشنهاد کرد که اگر کار ما با اینها به جنگ کشیده می‌شود، امروز جنگ را شروع کنیم؛ چراکه تعداد آنها کمتر و احتمال پیروزی و موفقیت ما خیلی بیشتر است تا اینکه صبر کنیم و لشکریان فراوان دیگری از راه برسند. امام حسین(ع) فرمود «زهیر، من کسی نیستم که آغازگر جنگ باشم». امام حسین(ع) نه‌تنها مظهر ایستادگی، شجاعت و ایثار بلکه امام صلح و فتوت هم بود».