تذكر به وزير اطلاعات

آرمان: بولتن‌های محرمانه موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد بلکه ابزاری برای دریافت اطلاعات از سوی نهادهای مربوطه است و تاکنون بر عدم نیاز به تهیه آنها سخنی گفته نشده است. اکنون اما ظاهرا نحوه استفاده ونگهداری آنها محل بحث است چرا که با توجه به برنامه‌های هر روزه دشمنان برای ضربه به بخش‌های مختلف کشور حفاظت از این اطلاعات نیازمند توجه مضاعف است و بی احتیاطی در حفظ محتوای بولتن‌های محرمانه می‌تواند لطمات زیادی وارد کند. نمونه ای از لزوم حفاظت از بولتن‌های محرمانه را می‌توان در خاطرات آیت ا... ری شهری وزیر اطلاعات سالهای 1363 تا 1368 یافت. او در کتاب خاطرات خود نوشته است:« یکی از اقداماتی که در ابتدای کارم انجام دادم تهیه «بولتن اختلافات» بود. در آن هنگام اختلافات میان بسیاری از مدیران و مسئولان کشور اعم از روحانی و غیر روحانی فراوان بود و به نظر می رسید که این اختلافات اگر ادامه پیدا کند دشمنان از آن بهره خواهند برد و نظام اسلامی صدمه خواهد دید. برای آنکه امام را به طور دقیق از میزان اختلافات نیروهای خودی مطلع کنم به مدیران اطلاعات سراسر کشور بخشنامه کردم که میزان اختلافات حوزه مسئولیت خود را دقیق اما بدون اظهار نظر که حق با کیست گزارش کنند. مدتی طول کشید تا اینکه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و بولتن اختلافات تهیه شد. هرچند اخبار این بولتن عمدتا یا به طور کلی اطلاعات آشکار بود اما در کنار هم قرار گرفتن این اخبار و جمع بندی آنها به صورت طبقه بندی سری یا به کلی سری انجام می شد و افشا شدن آنها بی تردید به سود دشمن بود. دستور دادم تنها یک نسخه از آن فقط برای حضرت امام تهیه شود و حتی در وزارت اطلاعات هم نسخه‌ای از آن نگهداری نشود. پس از آن خدمت حضرت امام رسیدم و عرض کردم این بولتن به آمار و شرح اختلافات موجود در کشور اختصاص دارد و با وجود این اختلافات من نسبت به آینده جمهوری اسلامی نگران هستم.» این خاطرات به میزان بالای اهمیت بولتن‌های محرمانه اشاره دارد که البته اهمیت حفظ آن هیچگاه کاهش پیدا نکرده است.
سوال درباره بولتن‌های محرمانه از وزیر اطلاعات
اکنون پس 28 سال بار دیگر بحث حفاظت از بولتن‌های محرمانه مطرح شده است. این بار محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس دهم این نیاز را احساس کرده تا وزیر اطلاعات را مورد خطاب قرار داده و از تهیه طرح سوال از وزیر اطلاعات به‌منظور پاسخگویی درمورد نحوه تولید، توزیع، مراقبت و امحای بولتن‌های محرمانه خبر بدهد. محمود صادقی با اشاره به تهیه طرح سوال خود از وزیر اطلاعات و ثبت رسمی آن برای به جریان افتادن این سوال درجریان نشست علنی سه‌شنبه مجلس گفت: باتوجه به آن‌که ضوابط و معیارهای تولید، انتشار، توزیع بولتن‌های محرمانه و همچنین نحوه مراقبت، حفاظت و امحای این بولتن‌ها مشخص نیست، با تهیه طرح سوال از وزیر اطلاعات، خواستار پاسخگویی مسئولان شدم. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس یادآور شد: باتوجه به شرایط حساس و توطئه‌های نگران‌کننده‌ای که از سوی بیگانگان صورت می‌گیرد و اخبار نگران‌کننده‌ای که اخیرا منتشر شده، این سوال ایجاد شده که چه ضوابطی بر تولید، توزیع و مراقبت و امحای این بولتن‌های محرمانه حاکم است. رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که وقتی یک بولتن محرمانه در اختیار یک مقام مسئول قرار می‌گیرد، وزارت اطلاعات چه مراقبت و نظارتی بر نحوه استفاده از آن و همچنین امحای این بولتن‌ها دارد. صادقی در پایان تصریح کرد: به هر حال باتوجه به حساسیت شرایط فعلی در مباحث امنیتی، نحوه مراقبت از این بولتن‌ها جای نگرانی دارد. البته ضابطه قانونی در این رابطه به‌خصوص درمورد مراقبت و امحای این بولتن‌ها مشخص است اما باید معلوم شود که مسئولان وزارت اطلاعات در مرحله اجرا چگونه عمل می‌کنند.
در نهایت...


به نظر می‌رسد این روزها مسئولان کشور با توجه به شرایط منطقه و برنامه‌ریزی‌های دشمنان برای نفوذ در ایران درصدد هستند تا با تاکیدبر مراقبت‌های بیشتر مانع موفقیت بدخواهان شوند هر چند تا به امروز دشمنان حتی نتوانستند در فضای پرآشوب منطقه نگاه چپی به ایران و امنیت آن داشته باشند اما برخی هشدارها و تاکیدات لازم است که ارائه شود. وزارت اطلاعات ایران از پرقدرت‌ترین وزارتخانه‌های امنیتی جهان است که با هر برنامه‌ای که از سوی دشمنان تهیه شود پیش از اقدام برخورد کرده و آن را با شکست مواجه می‌کند.