کابوس جام جهانی بدون آرژانتین

هفته نهم از دور مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه از پنج‌شنبه در قاره‌های اروپا، آمریکا و آفریقا کلید خورد. قاره سبز 2 مسافر دیگر به سرزمین تزارها معرفی کرد. انگلیس و آلمان با پیروزی برابر رقبا بلیت خود را اوکی کردند و تعداد تیم‌های راه‌یافته به جام جهانی سال آینده به 10 رسید. روسیه میزبان مسابقات، برزیل، ایران، ژاپن، مکزیک، بلژیک، کره‌جنوبی، عربستان، آلمان و انگلیس. با صعود 22 تیم دیگر، در نهایت 32 تیم حاضر در جام‌جهانی روسیه را که تابستان آینده برگزار می‌شود تشکیل خواهند داد. در ادامه نگاهی داریم به اتفاقات مهم دیدارهای هفته نهم.
 نوزدهمین صعود ژرمن‌ها به جام جهانی
آلمان نهمین تیمی است که حضورش در جام جهانی 2018 قطعی می‌شود. ژرمن‌ها با پیروزی 3 - یک مقابل ایرلند شمالی با کسب 9 برد متوالی و 27 امتیاز به عنوان تیم اول گروه C راهی روسیه شدند. قهرمان 4 دوره جام جهانی اکنون برای نوزدهمین بار مجوز حضور در این مسابقات را کسب می‌کند تا پس از برزیل (21 دوره) دومین تیم رکورددار از این نظر باشد. ژرمن‌ها که فقط در جام‌های جهانی 1930 و 1950 حضور در جام جهانی را تجربه نکردند (در هر 2 جام جهانی اروگوئه قهرمان شد) اکنون برای پانزدهمین دوره متوالی در این مسابقات حاضر می‌شوند. لازم به ذکر است 19 بازیکن مختلف برای آلمان در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 گلزنی کردند که بدین لحاظ در میان تیم‌های اروپایی رکورددار هستند. ایرلند شمالی نیز باوجود شکست در این دیدار به عنوان تیم دوم می‌تواند راهی مرحله پلی‌آف شود. بازی مقابل ایرلند شمالی یکصدوپنجاه‌وپنجمین بازی یواخیم لو به عنوان سرمربی تیم ملی آلمان بود. با کسب یکصدوششمین برد همراه تیم ملی اکنون یوگی لو در 68 درصد از بازی‌هایش در تیم ملی آلمان برد کسب کرده و از رکورد یوپ دروال (66 درصد) پیشی گرفت. در رده‌های بعدی این فهرست برتی فوگتس (65 درصد)، هلموت شون (63 درصد) و اتو نرز (60 درصد) قرار دارند.
 کابوس جام جهانی بدون مسی


آرژانتین در دیداری خانگی مقابل پرو با تساوی بدون گل متوقف شد تا شانس این تیم برای رسیدن به جام جهانی بیش از پیش به خطر بیفتد. آلبی سلسته به مصاف پرویی ‌رفت که در رده چهارم قرار داشت و با کسب پیروزی در این دیدار می‌توانست وضعیت خودش در جدول را دگرگون کند. با این حال حتی بازی در ورزشگاه خانگی هم نتوانست الهام‌بخش مسی و یارانش باشد و آن‌ها نتوانستند قفل دروازه حریف را بشکنند. مسی که در ترکیب قرار داشت و حضورش باعث نیمکت‌نشین شدن ایکاردی و دیبالا شده بود، در این بازی کار خاصی از پیش نبرد و نتوانست تیمش را به اهدافش نزدیک کند. با این تساوی و با توجه به پیروزی شیلی مقابل اکوادور، آرژانتین به رده ششم سقوط کرد که در این رده حتی به پلی‌آف نیز صعود نخواهد کرد و حذف خواهد شد که یک فاجعه در فوتبال ملی آرژانتین محسوب می‌شود.
 لواندوفسکی بهترین گلزن تاریخ لهستان
روبرت لواندوفسکی، مهاجم گلزن بایرن‌مونیخ با زدن 3 گل در پیروزی 6 - یک لهستان مقابل ارمنستان در مقدماتی جام جهانی 2018 به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی کشورش تبدیل شد. لواندوفسکی در حالی پا به این دیدار گذاشت که با یک گل زده کمتر از ولودزیمیر لوبانسکی در رتبه دوم بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی لهستان قرار داشت. اما او با 3 گلی که پنج‌شنبه شب زد، تعداد گل‌هایش با پیراهن لهستان را به 50 رساند و لوبانسکی را پشت سر گذاشت. لواندوفسکی اولین گلش برای لهستان را در سال 2008 مقابل سن مارینو به ثمر رسانده بود. با این پیروزی لهستان در آستانه صعود به جام جهانی قرار گرفت و اگر دیدار مونته نگرو- دانمارک با تساوی به پایان می‌رسید، صعود این تیم به جام جهانی قطعی می‌شد.