هشدار به بدعهدها

رييس فراکسيون اميد مجلس با تاکيد بر اينکه نمايندگان بايد خود را نماينده تمامي‌ملت ايران بدانند، نه صرفاً نماينده مردم يک شهرستان يا يک حوزه انتخاباتي گفت:گمان مي‌کرديم با تشکيل شوراها، معضل نگاه منطقه‌اي نمايندگان مجلس مرتفع شود
محمدرضا عارف در گفتگو با ايلنا  افزود: در دولت اصلاحات گمان مي‌کرديم با تشکيل شوراهاي شهر و روستا، عملاً مسائل منطقه‌اي در اين پارلمان‌هاي محلي دنبال مي‌شود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با رويکردي ملي وارد مباحث مي‌شوند اما متاسفانه تا به‌امروز، هنوز اين معضل مرتفع نشده است. اتفاقاً همين بحث استاني شدن انتخابات مجلس در گذشته نيز مطرح شده و حدود ۳ سال قبل که بحث سياست‌هاي کلي انتخابات را در مجمع تشخيص مصلحت نظام دنبال مي‌کرديم به اين مسئله پرداختيم اما پس از بحث و بررسي بسيار، موضوع مسکوت ماند.  رييس فراکسيون اميد افزود:يک نظر اين است که اگر انتخابات به‌صورت استاني برگزار شود، کيفيت کار بالا مي‌رود. اما بحث ديگر توجه جدي نمايندگان به مسايل منطقه و حوزه انتخابيه و بعضاً پيگيري مسايل جاري حوزه انتخابيه است. اگر نمايندگان در کميسيون‌هاي تخصصي به‌سمت بحث پيرامون مسائل ملي بروند، اين مشکل تا حدودي مرتفع مي‌شود. بخش ديگر به مباحث اجرايي و نحوه تعامل دستگاه‌هاي اجرايي با مجلس و نمايندگان حوزه‌هاي انتخابيه مربوط است که بيشتر فضا را به‌سمت رويکرد غيرملي سوق مي‌دهد. اين مسئله يکي از آسيب‌هاي اساسي در پارلمان ماست که نمايندگان دغدغه ملي داشته باشند و صرفاً به مسائل بخشي و منطقه‌اي خود نپردازد. بنابراين لازم است اين موضوع به‌طور دقيق موردبررسي کارشناسي قرار گيرد. وي درمورد عدم معرفي وزير زن براي دولت دوازدهم گفت: در اين رابطه مکرر موضع‌ فراکسيون اميد را اعلام کرديم و معتقديم زنان توانمند بسياري براي مديريت کلان کشور داريم و لازم بود چند نفر از اين افراد به‌کار گرفته مي‌شدند. اگرچه تاکنون ميدان را براي فعاليت زنان در مديريت کلان کشور باز نکرده‌ايم. عارف گقت: هم‌اکنون سهم زنان در مديريت مياني و بالاتر کمتر از ۱۰ درصد است. ما سعي کرديم نگاه دولت آقاي روحاني را به اهميت اين مسئله جلب کنيم که اتفاق نيفتاد. با اين حال در بحث راي‌اعتماد به هر يک از وزراي پيشنهادي، يکي از اولويت‌هاي اساسي‌مان استفاده از ظرفيت زنان، جوانان و اقوام و مذاهب مختلف در معاونت‌هاي وزارتخانه‌ها و مديريت‌هاي مياني بوده است و اميدواريم وزرا به قول و قرارشان با ما عمل کنند.
وي در خصوص احتمال عدم ائتلاف با جزيان اعتدال براي انتخابات آينده گفت: هم‌اکنون مدت‌هاست که از «ليست اميد» عبور کرده‌ايم و مبناي تصميمات و موضع‌گيري‌مان صرفاً «فراکسيون اميد» است. رييس فراکسيون اميد در خصوص تکروي برخي اعضاي اين فراکسيون گفت:اين‌که برخي اعضاء از نظر فراکسيون تخطي کرده‌اند را پيگيري مي‌کنيم و هم‌اکنون پرونده اين اعضا در کميته داوري فراکسيون درحال بررسي است.
وي با تاکيد بر اينکه نظر شخصي من لغو عضويت در فراکسيون اميد نيست و مخالفم گفت: فکر مي‌کنم تذکر کافي باشد. اما اگر نظر کميته داوري و در ادامه هيات رييسه و مجمع عمومي‌لغو عضويت باشد، طبيعتاً انجام خواهد شد. با اين حال بايد اقتضائات رويکرد جبهه‌اي را درنظر بگيريم. با اين حال اين اتفاق در انتخابات کميسيون‌ها هم اتفاق افتاد و يکي از اعضاي فراکسيون در انتخابات هيات رييسه يکي از کميسيون‌ها با تغيير راي خود، منجر به شکست ما شد که اين پرونده نيز هم‌اکنون در کميته داوري درحال بررسي است.
وي در خصوص اينکه برخي اعضاي فراکسيون از مدتي پيش بر لزوم انتشار فهرست رسمي‌اعضاي فراکسيون تاکيد دارند گفت: حقيقتاً ملاحظه افراد «ليست اميد» را کرديم. برخي از اعضاي «ليست اميد» در اين مدت به بنده گفته‌اند که ملاحظات و محذوريت‌هايي در منطقه و حوزه‌هاي انتخابيه داريم که رسماً اعلام کنيم، عضو فراکسيون هستيم يا نه. ما اين يک‌سال به اين عزيزان فرصت داديم اما از حدود يکي، دو ماه قبل زمينه را براي انتشار اين فهرست مهيا کرديم و اين فهرست پس از نهايي شدن در شرف انتشار است.
عارف افزود: اخيراً يک فرم تعهد جديد تهيه و از اعضاي فراکسيون امضاء گرفتيم بر اساس يکي از مفاد اين تعهدنامه، نبايد عضو هيچ‌يک از فراکسيون‌هاي سياسي ديگر مجلس باشند. البته دوستان مي‌توانند در جلسات ديگر فراکسيون‌ها شرکت کنند اما حق عضويت در فراکسيون‌هاي سياسي ديگر مجلس را ندارند. بماند که عضويت در فراکسيون‌هاي تخصصي و ... بلامانع است.
رييس فراکسيون اميد گفت:حقيقتاً «ليست اميد» اوليه هيچ‌گاه شکل نگرفت و آن اعداد بالايي که مطرح مي‌شد، خيلي دقيق نبود و بنده به‌موقع اين بحث را مطرح خواهم کرد که چرا عده‌اي اين مسائل را مطرح مي‌کردند. با اين حال دوستاني که از ريزش «ليست اميد» سخن مي‌گويند، بايد بدانند که در اين مدت رويش هم داشتيم. هم‌اکنون ما نمايندگاني در «فراکسيون اميد» داريم که در «ليست اميد» نبودند و ما در انتخابات برايشان کاري نکرديم اما از ابتداي راه يا بعضاً در ادامه راه، همراه ما شده‌اند.
وي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي رفع حصر گفت:در تابستان ۹۲ در مسير ايجاد گشايش در بحث حصر تا حدودي نزديک شده بوديم. از طرفي با رويکرد و شناختي که از نهادهاي مختلف دارم، مي‌دانم اين موضوع بايد يک موضوع برد-برد باشد. نبايد يک جريان بخواهد از آن به نفع خود استفاده کند. با اين حال برخي اظهارنظرها در رسانه‌ها کار را به تاخير مي‌اندازد. شما به برخي موضع‌گيري‌ها در شهريور ۹۲ نگاه کنيد. بنابر اين بنده همواره به اعضاي فراکسيون گفته‌ام که اگر کاري مي‌کنيد، بي‌سر و صدا موضوع را دنبال کنيد.
عارف گفت:به دليل مديريت اين مسائل، کميته رفع حصر تشکيل شد و بلافاصله پس از تشکيل، تاکيد کردم اين موضوع به هيچ عنوان رسانه‌اي نشود. برنامه‌اي مشخص داشتيم و ملاقات‌هاي نيز درنظر گرفتيم که گام به گام انجام دهيم اما متاسفانه پس از اولين ملاقات، يک عضو بيرون از کميته رفع حصر، موضوع را رسانه‌اي کرد و ادامه کار با تاخير ناخواسته روبرو شد.
وي افزود:ايجاد و استمرار فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها راهگشا نيست. دانشگاه بايد در محيطي بانشاط فعاليت کند و لازم است در اين حوزه سعي و خطاي دانشجو را بپذيريم. دانشجو آمده که کار را ياد بگيرد و تجربه بياندوزد و اگر اين محيط را به سمت فضايي بسته و امنيتي ببريم، فردا نمي‌تواند مطالبات مردم را دنبال کرده و در جهت آرمان‌هاي انقلاب فعاليت کند. رييس فراکسيون اميد در خصوص وضعيت دانشگاه‌ها گفت:در دانشگاه ۲ جريان سياسي اصيل داريم اما متاسفانه دانشجويان اصلاح‌طلب برخلاف رقيب، حتي در تاسيس اتحاديه خود دچار مشکل هستند و درحالي که رقيب اتحاديه‌هاي متعدد دارد، بچه‌هاي اصلاح‌طلب و انجمن‌ها و تشکيلات دانشجويي که همگي مجوز قانوني دارند، قادر به تشکيل اتحاديه نيستند. وي در مورد بازداشت فعالان رسانه اي در فضاي مجازي گفت:نسبت به بازداشت ادمين‌هاي کانال‌هاي تلگرامي‌شائبه سياسي بودن اين‌گونه برخوردها مطرح است و در ارتباط با احکام سنگيني که براي ادمين‌ها از سوي قوه قضاييه صادر شد، گلايه‌مندم و معتقدم نبايد با جواناني که وفاداري‌شان به نظام ثابت شده‌است، به‌خاطر مديريت يک کانال تلگرامي‌يا نوشتن يک توييت برخوردهاي تندي شود.