مرثیه نجفی برای تهران


گروه اجتماعي: 50 روز از آغاز دوره مديريت محمدعلي نجفي به‌عنوان شهردار جديد تهران بايد مي‌گذشت تا نخستين نشست خبري او برگزار شود. ديروز اولين نشست خبري شهردار پايتخت با حضور پرتعداد خبرنگاران داخلي و خارجي برگزار شد. برنامه‌اي که همانطور که پيش‌بيني مي‌شد پُر بود از ناگفته‌هاي دوره گذشته مديريت شهرداري تهران. نجفي روز گذشته در مورد مسائل مختلف شهري، شائبه ممنوع‌التصوير شدنش، حل معضلات بافت‌هاي فرسوده، تعيين تکليف مجلات گروه همشهري و احتمال تعطيلي آنها، مناقصه‌ها و مزايده‌هاي شهرداري، پرونده‌املاک نجومي‌شهرداري به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
نجفي در آغاز اين نشست ضمن خير مقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه، گفت: امروز پنجاهمين روز شروع کار من به‌عنوان شهردار تهران است و خوشحالم در اين روز با اصحاب و ارباب رسانه جلسه دارم. وي ادامه داد: کيفيت محيط اجتماعي و محيط زيست شهري در وسعيت مطلوبي نيست سياست شهري معطوف به اداره روزمره بوده و اعتنايي نداشته و در زيست پذيري شهري موفقيتي نداشتيم.
نجفي گفت: امروز در وضعيتي قرار داريم که ادامه سياست‌هاي قبلي ممکن نيست و دارايي‌ها مورد بهره‌برداري قرار گرفته همچنين منابع آب کفايت نمي‌کند علاوه برآن فضاي شهر فروخته شده و آسيب‌هاي اجتماعي رو به گسترش است. شهردارتهران افزود: سياست‌هاي گذشته مشکلات را حل نخواهد کرد. فضاي سياسي کشور باعث شده نقد سياست‌هاي شهري را به نقد مديران گذشته تعميم بدهيم و مصلحت شهر را در کنار منافع ملي مطرح کنيم. نجفي گفت: با مشکلاتي مواجه هستيم راه‌هاي کوتاه‌مدت به آن پاسخ نمي‌دهد. راه حل مشکلات مشارکت گسترده مردم است و تغيير سياست‌ها باري دارد که تحملش براي همه يکسان نيست.
شهردار تهران گفت: براي توسعه حمل و نقل عمومي‌بايد در همه نقاط تهران از اين سيستم استفاده شود‌، کاستن از سفرهاي کاري در شهر تهران(توسعه دولت الکترونيک) و گران‌تر کردن استفاده از حمل و نقل شخصي، استفاده از بزرگراه‌ها نيز بسيار گران است. نجفي با اشاره به سياست‌هايي که توسط دولت و شهرداري اجرا شده‌اما موفق نبوده است گفت: از نظر کميتي نتوانستيم در برنامه‌هاي پيش‌بيني شده جلو برويم.
نجفي تاکيد کرد با استفاده از نيروي بخش خصىوصي براي نوسازي بافت فرسوده تلاش کنيم. شهردار تهران ادامه داد: ايده ايجاد نمايشگاه آفتاب کيلومترها دورتر از تهران بايد در دل بافت فرسوده شهر تهران ايجاد مي‌شد. وي گفت: بخش زيادي از فعالان رسانه‌هاي مکتوب به ما اعتراض داشتند و به انتشار مجلات همشهري اشاره کردند که باعث ضربه زدن به بخش خصوصي شده بود.تعدادي از اين مجلات زير ٢٠درصد مورد استفاده قرار مي‌گرفتند در حالي که براي انتشار شهرداري يارانه زيادي پرداخت مي‌کرده است. چهارعنوان از اين مجلات و زير ٢٠درصد بازخورد داشته تعطيل خواهند شد. که از نظر من بايد بيشتر تعطيل مي‌شد اما رييس همشهري با من مخالف است.
نجفي درباره انتصابات گفت: اينکه مي‌گويند انتصابات من نزديک به قاليباف بوده درست نيست و من شش معاون انتخاب کرده‌ام و چهار نفرشان معروف به اصلاح طلبان و دو نفرشان معتدل هستند من انتخاب سياسي نمي‌کنم. کسي را انتخاب مي‌کنم که برنامه‌هاي شوراي شهر و شهرداري را قبول داشته باشد و در انتخاب سياسي‌ام از افراد احمدي‌نژادي يا قاليبافي استفاده نکردم. شهردار تهران درباره تعداد پرسنل گفت: ٦٨ هزار و چهارصد نيرو رسمي، پيماني و ٨٠٠ مدير داريم که همه آنها احمدي‌نژاد يا قاليبافي نيستند. و يکي از ملاک‌هاي من براي انتخاب مديران اين است که از بدنه خود شهرداري انتخاب کنم و در سطح معاونان ناگزير از بيرون انتخاب کنم و ترازوي صرفا سياسي را در کار شهرداري تهران کنار بگذاريم.
نجفي با اشاره به اين نقل قول از من که دولت به شهرداري بدهي ندارد درست نيست گفت: بايد ببينيم دولت از شهرداري چقدر طلب دارد و شهرداري چقدر از دولت طلب دارد. وي گفت: از وزير اقتصاد قول گرفتيم رديف‌هاي سهم شهرداري را پرداخت کنند که يکي از آنها جرايم رانندگي که در حدود ٨٠ ميليارد تومان است. وي افزود: شهرداري قبل از ٩٦ ادعاي مطالباتي دارد که دولت بخشي از آن را قبول ندارد و در قوانين بودجه سال‌هاي قبل دولت مجاز است مقداري به شهرداري کمک کند اما در آن سال‌ها توان نداشته دولت حالا شهرداري مي‌گويد آن رديف‌هايي که مجاز بوده و نداده را بدهد. نجفي گفت: موارد اختلاف موارد ساده نيست موارد حقوقي پيچيده است و کميته مشترک ميان دولت و شهرداري بابت دريافت بدهي‌ها و طلب دولت به شهرداري ١٠ هزار ميليارد تومان است که‌اميدواريم اين موضوع تا يک يا دوماه ديگر حل شود.
شهردار افزودند: از سال ٨٦ وارد شوراي شهر شديم متوجه شديم در زمان احمدي‌نژاد ٣٢ ميليارد تومان هزينه فاقد(تخلف) در شهرداري تهران داشتيم و گزارش را به آقاي چمران داده‌ايم و شش سال طول کشيد و آقاي چمران اجازه طرح مسئله در شوراي شهر را ندادند. نجفي گفت: اگر بخشي از منابع شهرداري تهران به ناحق به کسي منتقل شده بايد برگردد و افشاگري فضاي ارزشي شهر و کشور را مخدوش مي‌کند. وي در ارتباط با انتخابات و اعضاي شوراي شهر ٩٦ افزود: يک گزارشي به ما دادند که سواستفاده مالي شده و سازمان بازرسي به حوزه رياست آقاي شوشتري نامه داده بودند و توضيح خواسته بودند، من به عضو شوراي شهر گفتم افشا نکند و يک رونوشت فرستادم به دبيرخانه ستاد مبارزه با مفاسد و من در افشاي آن نقشي نداشته‌ام و همان روز عضو شوراي شهر گزارش را به ياشار سلطاني داده شد و بعد افشا شد.
نجفي ادامه داد: آقاي قاليباف يک فرد خاصي را براي رسيدگي به اين موضوع گذاشته بودند و وقتي من شهردار شدم اولين چيزي که خواستم از آقاي شوشتري املاک نجومي‌بود، ايشان گفت فردي را انتخاب کردند و من در جريان نيستم. و به واسطه شوشتري با فرد خاص ارتباط گرفتم اما به من جوابي ندادند و معتقدم کساني که اسمشان در اين گزارش نبوده از املاک نجومي‌استفاده کردند و تاکنون نتواستيم اثبات کنيم. شهردار تهران گفت: املاک نجومي‌فقط از سازمان املاک شهرداري نبوده و از سازمان‌هاي ديگر با هزينه شهرداري اين املاک واگذار شده‌اند. نجفي همچنين گفت: روز پنج شنبه ملاقاتي با فرماندهان نيروي انتظامي‌داشتيم و مصاحبه با تلويزيون اما منتشر نشد و بعد شايعه ممنوع التصويري من مطرح شد اما خودم از اين موضوع خبر ندارم. شهردار ادامه داد: نتوانستيم آمار دقيقي از تراکم‌هاي فروخته شده به دست بياريم و تعبير آينده فروشي براي اين موضوع درست است و بوستان پاسداران به خاطر بدهي به يک پيمانکار به اضافه تراکم فروخته است و کاري از دست ما برنمي‌آيد و برخي از املاک فروخته شده نادرست بوده و بعدها معلوم شده که در طرح فضاي سبز بوده است و الان افرادي هستند که مدعي شهرداري سرشان کلاه گذاشته است. وي افزود: نتوانستيم آمار دقيقي از تراکم‌هاي فروخته شده به دست بياريم و تعبير آينده فروشي براي اين موضوع درست است.
نجفي در پاسخ به مناسب‌سازي معابر براي معلولان گفت: يکي از موارد بي‌توجهي در شهر تهران از معلوليت خاصي رنج مي‌برند و ما از اين موضوع شرمنده‌ايم و به من سه نفر معرفي شدند مناسب‌سازي شهر تهران براي شهروندان کم‌توان است و وظيفه اصلي کسي که انتخاب مي‌شود نگاه به مسائل و مشکلاتي که معلولان در شهر دارند و ظرف يک هفته اين اقدام انجام خواهد شد. وي افزود: پروژه‌هاي کوچک شهري به بخش‌هاي خصوصي واگذار مي‌شود پروژه‌هاي بزرگ را شرکت‌هاي خصوصي نه مي‌توانند و نه خواهان انجام آن هستند و زير گذر خيابان اسفنديار بسيار پروژه مهمي‌که بايد انجام شود و از همکاري قرارگاه خاتم با شهرداري راضي هستيم، از ما به مقدار زيادي طلب دارند اما باز همکاري مي‌کنند و همکاري ادامه پيدا مي‌کند اما به شکل شفاف و مناقصه عمومي‌است.
شهردار ادامه داد: در برخي موارد خاص مثل هولوگرام‌ها، ما راستي آزمايي کرده‌ايم و گفته‌ايم هر کسي هولوگرام دارد بايد در کميته‌اي بررسي شود. تاکنون 427 مورد مراجعه کردند حدود 200 نفر بررسي شده برخي مردود شناخته شده و برخي تاييد شده تا طبق ضوابط شهردراي ساخت و ساز شود. وي همچنين گفت: مهلت 100 روزه‌اي که به ما توسط شورا داده شده را استفاده مي‌کنيم. در چهارچوب اين مهلت کل وضعيت شهرداري که تحويل گرفته‌ايم را عرضه خواهيم کرد. 30 هزار ميليارد بدهي عدد دقيقي است که طلب‌کاران اعلام مي‌کنند و تاکنون اسناد و مدارک عرضه کرده‌اند. حتي بخشي از بدهي‌ها در اين عدد نيست مثل بدهي مورد ادعاي بنياد تعاون ناجا. نجفي افزود: عددي که معاون فني و عمراني شهرداري اعلان کرده 22 هزار و 500 ميليارد تومان به قيمت امسال براي تکميل اين پروژه‌ها است، اگر اين‌ها را هم بخواهيم به‌عنوان بدهي در نظر بگيريم که نبايد به‌عنوان بدهي محسوب شود، مجموع بدهي‌ها 52 هزار و 500 ميليارد تومان مي‌شود. شهردار تهران سرمايه‌گذاري يکي از منابع اصلي براي تامين درآمد در شهرداري عنوان کرد و گفت: يکي از ضعف‌هاي گذشته شهرداري استفاده نکردن از سرمايه‌گذاري خارجي بوده و شهرداري تهران ظرفيت زيادي دارد وقتي ايده و طرح مطرح شود براي من فرقي نمي‌کند که سرمايه‌گذار خارجي انجام دهد يا سرمايه‌گذار داخلي انجام بدهد.
شهردار تهران درخصوص درآمدهاي ناپايدار گفت: اين درآمد‌ها بيش از ٧٠درصد است ودر بعضي از مناطق تهران آپارتماني که ارزشش کمتر از ٢.٥ميليارد تومان است پيدا نمي‌کنيم. نمي‌شود کسي ماشين بالاي ٢٠٠ميليون تومان سوار شود و يک ريال عوارض به شهرداري ندهد ،ايجاد درآمد پايدار طول مي‌کشد. وي افزود: اگر کسي مدعي در اين مدت شهرداري جديد تراکم خلاف قانون فروخته شده ما تا آخر بررسي مي‌کنيم و جلوي آن را مي‌گيريم و من مطمئنم که يک مورد هم وجود ندارد و تراکم فروشي در دوره ما وجود ندارد.