«کورتس» جوانترین صدر اعظم جهان


گروه بين الملل : سباستين کورتس 31 ساله با کسب 31.7 درصد آرا در انتخابات اتريش جوانترين رئيس دولت در جهان شد.نتايج انتخابات حاکي از تشکيل ائتلاف حزب پيروز با حزب راستگرا و مخالفت و فشار بر مهاجران خواهد بود.
 در انتخابات پارلماني اتريش راه نيروهاي محافظه‌کار و پوپوليست‌هاي راستگرا به سوي قدرت هموار شد.به گزارش دويچه وله، حزب محافظه‌کار ÖVP در اين انتخابات با کسب بيش از ۳۱ درصد آرا نيرومندترين حزب اتريش شد. 
آراي اين حزب نسبت به انتخابات دور پيش حدود ۸ درصد افزايش نشان مي‌دهد. پس از آن حزب سوسيال دموکرات اتريش SPÖ که تا کنون قوي‌ترين حزب در پارلمان اتريش بود، با ۲۷ درصد آرا در جايگاه دوم قرار گرفت. در جايگاه سوم نيز حزب آزادي اتريش FPÖ قرار دارد که يک حزب راستگراي پوپوليست است. 
بازنده‌ بزرگ انتخابات اتريش حزب سبزها بود که در اين انتخابات فقط ۸ /۳ درصد آرا را کسب کرد و از آنجا که در اتريش براي ورود به پارلمان يک مانع ۴ درصدي وجود دارد، اين حزب احتمالا اين بار در پارلمان اتريش نماينده‌اي نخواهد داشت. اما دو حزب ليبرال NEOS با ۱ /۵ درصد و حزب PILZ که انشعابي از حزب سبزهاست با ۳/ ۴ درصد در پارلمان آينده نمايندگاني خواهند داشت.
تمرکز بر مهاجران 
کارزار انتخاباتي در اتريش اين بار کاملا تحت تاثير موضوع مهاجران و پناهجويان بود و بسياري از ناظران آن را کارزاري "کثيف" ارزيابي کردند. کار به جايي کشيد که دو حزب بزرگ محافظه‌کار و سوسيال دموکرات اتريش عليه يکديگر شکايت کردند.
سباستيان کورتس، وزير امور خارجه‌ي کنوني اتريش از حزب محافظه‌کار از ماه‌ها پيش در نظرسنجي‌ها برنده‌ي اين انتخابات معرفي مي‌شد. اين سياستمدار ۳۱ ساله وعده داده بود که در صورت پيروزي، سياست سختگيرانه‌اي در قبال مهاجران در پيش خواهد گرفت و آن را تقريبا به صفر درصد خواهد رساند.
هاينتس کريستيان اشتراخه، رهبر حزب راست پوپوليست FPÖ نيز گفته بود که اتريش بايد براي حفظ منافع ملي خود در رابطه با پناهجويان، سياستي مانند چهار کشور لهستان، چک، مجارستان و اسلواکي در پيش بگيرد.
 گفتني است که دولت اتريش ائتلافي از دو حزب سوسيال دموکرات و محافظه‌کار بود که به دليل اختلافات شديد در ماه مه سال جاري فروپاشيد و اين امر انتخابات زودهنگام را در دستور کار قرار داد.اکنون انتظار مي‌رود که دولت آينده را ائتلافي از دو حزب محافظه‌کار و راست پوپوليست تشکيل دهد. در صورت تحقق اين امر انتظار مي‌رود که سياست اتريش نه تنها در قبال اصلاحات اتحاديه‌ي اروپا، بلکه همچنين در موضوع پناهجويان تغيير بنيادي کند.
کورتس کيست؟
در سال ۲۰۱۳ وقتي که سباستين کورتس ۲۷ سال سن داشت به وزارت خارجه اتريش رسيد. آن زمان او جوان‌ترين وزير خارجه اروپا بود.در ماه مه ۲۰۱۷ او رهبر حزب مردم شد. پيشتر او رياست شاخه جوانان حزب را به عهده داشت و در شوراي شهر وين هم عضو شده بود.
به او "ووندرووتزي" لقب داده‌اند که ترجمه آن مي‌شود "کسي که روي آب راه مي‌رود". آقاي کورتس با رهبران جوان فرانسه و کانادا، امانوئل مکرون و جاستين ترودو، مقايسه مي‌شود.يکي از شباهت‌هاي آقاي کورتس با آقاي مکرون اين است که هر دو جنبشي با محوريت خودشان راه‌انداختند.
 آقاي کورتس سعي کرد جنبشش را به نام "حزب مردم جديد" به مردم عرضه کند. مهاجرت از مهم‌ترين مسائل مطرح در اين انتخابات بود. بحران مهاجران در اروپا در سال ۲۰۱۵، آقاي کورتس را واداشت تا در حزبش سياست‌هاي راست‌گرايانه بگيرد.
او راي‌دهندگان محافظه‌کار و دست راستي را هدف گرفت و به آنها وعده داد راه‌هاي اصلي مهاجرت به اروپا را ببندد، کمک‌هاي مالي به پناهجويان را محدود کند و پرداخت کمک به پناهندگان را منوط به حضور پنج ساله‌اشان در اتريش کند.ناظران سياسي اتريش، گردش به راست حزب مردم را نتيجه اقبال از حزب آزادي مي‌دانند. 
حزب آزادي، از آقاي کورتس گله دارد که سياست‌هاي آنها را دزديده است. نامزد آنها در انتخابات اخير آقاي کورتس را "حقه‌باز" خوانده است.در اتريش پست رياست جمهوري بيشتر تشريفاتي است و صدراعظم است که قدرت را به عهده دارد.