افزایش بهای طلای سیاه

قيمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه با ۶۸ سنت، معادل ۱.۲ درصد افزايش به ۵۷ دلار و ۸۵ سنت رسيد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، به دليل نگراني‌ها از تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و همچنين احتمال درگيري‌هاي داخلي در عراق، قيمت نفت روز دوشنبه در آغاز معاملات هفتگي با جهش مواجه بود. اين در حالي است که وقوع انفجار در يک سکوي حفاري نفتي در آمريکا موجب کاهش فعاليت‌هاي اکتشافي در اين کشور شده است. بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت برنت امروز با 68 سنت، معادل 1.2 درصد افزايش به 57 دلار و 85 سنت رسيد. تجار گفتند، نگراني‌ها در مورد تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران عامل افزايش قيمت‌ها بوده است. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا روز جمعه با حمله به توافق هسته اي 2015 ايران و قدرت‌هاي جهاني، خواستار ايجاد اصلاحاتي در اين توافق شد و تهديد کرد که در صورت عدم تامين خواسته‌هايش از اين توافق خارج خواهد شد. بر اساس قوانين آمريکا، رئيس جمهور بايد هر 90 روز يک بار، پايبندي ايران به توافق هسته اي را به کنگره اعلام کند. با عدم تاييد پايبندي ايران به برجام از سوي ترامپ، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا در مورد وضع مجدد تحريم‌ها عليه تهران تصميم گيري کند. در دور قبلي تحريم‌ها عليه ايران، حدود يک ميليون بشکه از عرضه نفت اين کشور به بازارهاي جهاني کم شده بود. هرچند تحليلگران مي‌گويند انتظار ندارند تشديد تحريم‌ها همچون دوره قبل تاثير قابل توجهي بر صادرات نفت ايران بگذارد، اما آنها هشدار مي‌دهند که چنين اقدامي‌از سوي آمريکا تاثيري مختل کننده بر صادرات نفت ايران خواهد داشت. شين چانل، تحليلگر بازار نفت در اين باره گفت: اگر ثابت مي‌شد که ايران توافق را نقض کرده و موافقتنامه‌هاي تجاري اين کشور ملغي مي‌شد، مي‌توانست بزرگترين تاثير را در رشد قيمت‌ها داشته باشد. همچنين نگراني‌هايي در مورد ثبات در عراق، دومين توليد کننده بزرگ عضو اوپک وجود دارد. نيروهاي عراقي روز يکشنبه پيشروي به سمت ميادين نفتي و يک پايگاه هوايي مهم تحت کنترل نيروهاي کرد در نزديکي شهر نفت خيز کرکوک را آغاز کردند.
ادامه توليد نفت با وجود عمليات ارتش عراق
نيروهاي عراقي روز دوشنبه ساختمان‌هاي شرکت نفت شمال که در شمال غربي کرکوک واقع شده و همچنين يک پالايشگاه نزديک به آن را از نيروهاي کرد بدون درگيري گرفتند.
يک مقام عراقي به رويترز گفت: نيروهاي عراقي پس از اينکه پايگاه هوايي k۱ را تصرف کردند، وارد مقر شرکت دولتي نفت شمال شدند که نزديک اين پايگاه قرار دارد. آنها همچنين در ميدان بابا گورگور و پالايشگاه نفت شمال مستقر شدند. يک مقام وزارت نفت عراق در بغداد به رويترز گفت: توليد نفت و گاز از منطقه کرکوک با وجود ادامه فعاليت ارتش عراق براي پس گرفتن اين منطقه از نيروهاي کرد طبق روال معمول ادامه يافت. يک فرمانده ارتش عراق که در اين عمليات حضور داشت، گفت: رهبران کرد که ما به عنوان برادران‌مان مي‌دانيم، موافقت کردند کنترل تاسيسات نفت شمال و گاز شمال را که به دولت تعلق دارند، تحويل دهند. ما با برخي از رهبران کرد توافق کرديم که تاسيسات نفت و گاز بايد دور از درگيري بمانند. براساس گزارش رويترز، نفت شمال سهم کوچکي در مجموع توليد نفت عراق دارد و عمدتا از ميادين واقع در جنوب اين کشور نفت توليد مي‌کند.