سامانه «فست ملک» رونمايي شد


طبق آخرين آمار معاملات مسکن در شهر تهران و کل کشور در ۲۳ روز ابتدايي مهرماه سال جاري يعني از اول مهرماه تا روز ۲۳ مهرماه‌امسال در شهر تهران ۱۰ هزار و ۹۷۱ قرارداد خريد و فروش و ۱۰ هزار و ۹۶۶ قرارداد اجاره منعقد شده است كه در مدت زمان مشابه يعني در ۲۳ روز ابتدايي مهرماه سال گذشته در شهر تهران حدود ۹ هزار و ۶۲۰ قرارداد خريد و فروش و حدود ۱۲ هزار و ۶۰۵ قرارداد اجاره منعقد شده بود، با اين اوصاف در مهرماه سال جاري حجم معاملات خريد و فروش مسكن ۱۴ درصد افزايش و حجم معاملات اجاره کاهش پيدا كرده است، البته کاهش حجم معاملات اجاره در فصل پاييز امري بديهي است، زيرا هميشه بيشترين حجم معاملات اجاره مسكن در فصل تابستان رخ داده و در فصل پاييز با شروع مدارس و دانشگاه‌ها پيک نقل و انتقالات کاهش پيدا مي‌كند، اما افزايش حجم معاملات خريد و فروش در اولين‌ماه نيمه دوم سال جاري در شهر تهران پيامد بسيار خوبي است و به اين معناست كه بخش مسكن بدون توجه به اظهارات دونالد ترامپ در خصوص برجام همچنان به سمت رونق پيش مي‌رود. همچنين براساس آخرين آمار و اطلاعات حجم معاملات خريد و فروش و اجاره مسكن در کل کشور، طي ۲۳ روز اول مهرماه سال جاري حدود ۳۳ هزار و ۴۶۸ قرارداد خريد و فروش مسكن و حدود ۳۶ هزار و ۸۷۰ قرارداد اجاره منعقد شده است كه در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که حدود ۳۲ هزار و ۹۸۷ قرارداد خريد و فروش و حدود ۳۹ هزار و ۶۶۴ قرارداد اجاره بوده است، حجم معاملات خريد و فروش مسكن در كل كشور ۱.۴ درصد افزايش پيدا كرده است. درست است كه رشد 1.4 درصدي حجم معاملات خريد و فروش مسكن در مهرماه‌امسال چندان رقم زيادي نيست، اما به عقيده بسياري از كارشناسان ارشد اقتصاد مسكن، رشد حجم معاملات خريد و فروش مسكن در شش ماهه دوم امسال همچنان وجود خواهد داشت اما رشد معاملات خريد و فروش به صورت جهشي نخواهد بود و باعث جهش قيمتي در بخش مسكن هم نخواهد شد، البته در شش ماهه دوم سال جاري رشدي متناسب با نرخ تورم خواهيم داشت. به گفته حسام عقبايي در شش ماهه دوم امسال نيز اجاره‌بها به طور متوسط تا ۵ درصد کاهش پيدا مي‌كند.
 سامانه مجازي معاملات ملك
همچنين صبح ديروز دوشنبه ( 24 مهر ماه 96) حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک در نشست خبري از رونمايي از سامانه مجازي معاملات ملك خبر داد و دراين‌باره اعلام كرد كه خوشحالم به اطلاع برسانم كه به ‌دنبال دو سال کار کارشناسي درخصوص استفاده از فضاي مجازي در بحث خريد و فروش املاک سامانه ملي در زيرمجموعه‌املاک و مستغلات در جهت ارايه خدمات فضاي مجازي به مردم به نام "فست ملک" رونمايي شد. سامانه فست ملک به سامانه اطلاعات املاک و مستغلات اضافه شده است که با توجه به رشد فضاي مجازي و اپليکيشن‌ها و نرم افزارهايي که در مشاغل مختلف ايجاد شده و نگاه به اين ابزارها با توجه به رشد و تکنولوژي وجود دارد در نظر داريم اين ابزارها که در نگاه سنتي تهديد محسوب مي‌شود را تبديل به فرصت کنيم. رشد فضاي مجازي نبايد منجر به آسيب به فضاي سنتي شود. البته نمي‌توان با تکنولوژي مبارزه کرد بلکه مي‌توان سبک و سياق و مطالبه ما به سمت و سويي باشد که اين سايت‌ها و اپليکيشن‌ها به نحوي با اتحاديه‌هاي صنفي تعامل داشته باشند.
رييس اتحاديه مشاوران املاک با اشاره به حضور چشمگير سايت‌هاي مجازي در نمايشگاه‌املاک و مستغلات گفت: در نمايشگاهي که سال گذشته برگزار کرديم حضور چشمگير سايت‌هاي مجازي را شاهد بوديم. در اين راستا با يک کار تحقيقاتي دو ساله با سازمان راهبر، براي اولين بار در کشور پيشرو شديم و ارايه خدمات تکنيکال و فضاي مجازي را از طريق سامانه اطلاعات املاک و مستغلات که يک سامانه‌امن و بدون حفره و زير ساختار مديريت دولتي و حاکميتي است قرار دهيم و اين خدمات از طريق اتحاديه کشوري مشاوران املاک ارايه شوند که هم مشاوران املاک اعتماد کنند و هم مردم. اين سامانه هيچ نوع محدوديتي ندارد و علاوه بر مشاوران املاک، مردم هم در سراسر کشور به آن دسترسي دارند و مي‌توانند املاک خود را در اين سايت براي فروش قرار دهند. وي با بيان اينکه اين موضوع مدت‌ها دغدغه مردم و مشاوران املاک بود، تصريح کرد: البته ما نمي‌خواهيم انحصاري عمل کنيم و ساير سايت‌ها هم مي‌توانند فعاليت کنند. البته سطح تکنولوژي و برنامه نويسي سامانه ما بسيار بالاتر و وسيع‌تر از ساير سامانه‌هاست، لذا از نظر تکنيکالي و به روز بودن و قابليت فناوري،بهترين است. با اين حال رقابت وجود دارد و ما به طور دائم اين سامانه را به روزرساني مي‌کنيم.
عدم ارائه کد رهگيري تخلف است
عقبايي افزود: سامانه‌اي داريم به نام سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کل کشور که از سال ۱۳۸۷ شکل گرفته و امسال يازدهمين سال خود را طي مي‌کند. باتوجه به حساسيتي که قوه قضاييه و معاونت پيشگيري قوه قضاييه درخصوص پيشگيري از جرايم دارد و با توجه به بخشنامه اخيرالتصويب اگر مشاوران املاک کد رهگيري ارائه نکنند مشمول جريمه مي‌شوند. ده‌ها پرونده در تهران و صدها پرونده و شکايت که از سراسر کشور به ما وصول مي‌شود در زمينه قصور دريافت کدرهگيري است. متاسفانه بعضي مواقع خريداران و مستاجران نسبت به دريافت کدرهگيري از مشاوران املاك کوتاهي مي‌کنند، لذا توصيه اکيد من به مستاجران و خريداران اين است که حتما کدرهگيري را دريافت کنند چون در غير اين صورت منافع‌آن‌ها به خطر مي‌افتد. رييس اتحاديه مشاوران املاک با بيان اينکه دريافت کد رهگيري هزينه‌اي براي خريداران و مستاجران ندارد گفت: بعضا شنيده مي‌شود که برخي مشاوران املاک مي‌گويند قرارداد با کد رهگيري يا بدون کد رهگيري؟ در حالي که اصلا نبايد چنين چيزي باشد و عدم ارائه کدرهگيري يک تخلف صنفي محسوب مي‌شود، لذا همکاران من موظف هستند براي خريد، فروش، اجاره، صلح، هبه کد رهگيري ارائه دهند و حق دريافت مبالغي بالاتر ندارند و همان حق کميسيون را بايد دريافت کنند. اگر مشاور املاکي درخواست مبلغي بالاتر براي ارائه کدرهگيري کرد غيرقانوني است. اگر مردم به اين موارد برخورد کردند مي‌توانند به اتحاديه‌املاک شهر خود مراجعه کنند. همچنين مي‌توانند با شماره تلفن ۷۳۳۴ تماس بگيرند.
 سامانه پيامکي استعلام کدرهگيري
عقبايي با اشاره به رونمايي از سرويس پيامکي استعلام كدرهگيري، گفت: سرويس پيامکي استعلام کد رهگيري نيز از سوي اين اتحاديه با سرشماره‌ي (۱۱۰۲۰۳۰۰۰) ايجاد شده و مردم مي‌توانند با ارسال کد رهگيري و کدملي خود به اين سامانه، از حقيقي يا جعلي بودن کد رهگيري دريافتي از مشاور املاک مطلع شوند.
 اجباري شدن بيمه آتش سوزي در قراردادها
وي در خصوص يکي ديگر از خدمات جانبي سامانه معاملات املاک و مستغلات اظهار داشت: در اين سامانه افزونه‌ جديدي به عنوان صندوق مکانيزه فروشگاهي که براساس قوانين مالياتي براي تمام مشاغل زيرمجموعه اتاق اصناف الزامي‌است، ايجاد شده و تمام مشاوران املاک مي‌توانند با استفاده از اين افزونه‌ جديد، اظهارنامه‌هاي مالياتي خود را ثبت کرده و با توجه به اتصال اين سامانه به سامانه مرکزي سازمان امور مالياتي، ماليات صنف مشاور املاک به طور مستقل ثبت و محاسبه خواهد شد و ديگر نيازي به پر کردن دفاتر مالياتي از سوي مشاور املاک نيست. همچنين يکي ديگر از خدمات ايجاد شده در سامانه جامع معاملات املاک و مستغلات را بخش بيمه آتش‌سوزي و حوادث است.با وجود اين سامانه، مردم مي‌توانند در هنگام خريد و فروش مسکن، درخواست بيمه آتش‌سوزي و حوادث ارائه دهند که با توافقي که با بيمه مرکزي داشته‌ايم، اين بيمه با ۵۰ درصد تخفيف به متقاضيان ارائه خواهد شد. همچنين با توجه به موضوع ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها که بيمه آتش سوزي را براي امکنه‌اي که بيش از ۴ واحد دارد اجباري شده است، بحث بيمه آتش سوزي را در قراردادها در سراسر کشور گنجانده‌ايم.
با ماليات موافقم اما مسکن فعلا شرايطش را ندارد
همچنين رئيس اتحاديه مشاوران املاک درباره ماليات مسکن گفت: دو ميليون و ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در سراسر کشور و ۶۵۰ هزار واحد مسکوني خالي در استان تهران داريم که هيچ‌کدام از اين واحدها، خانه‌هاي معمولي و متوسط شهر نيستند، بلکه يا واحدهاي مسکن مهر در حاشيه شهر تهران هستند که زيرساخت زندگي ندارند و يا خانه‌هاي لوکس گران‌قيمت که به دليل رکود اقتصادي، قدرت خريد آنها وجود ندارد، بنابراين اجراي سياست مالياتي در زمان رکود بايد به صورت تشويقي و در صورتي که اين سياست جواب نداد، به صورت تنبيهي باشد. در کل با بحث ماليات موافقم. اما نحوه اجراي ماليات بايد به سمت و سويي برود که به برقراري توازن بين عرضه و تقاضا کمک کند، نه اينکه منجر به تشديد رکود در بخش پيشرو مسکن باشد. عقبايي با تأکيد بر لزوم اتصال دستگاه‌هاي حاکميتي مانند سازمان ثبت اسناد، سازمان تعزيرات حکومتي، وزارت راه و شهرسازي و نيروي انتظامي‌و همچنين دستگاه‌هاي خدمات‌رسان مانند شرکت‌هاي آب، برق و گاز به سامانه اطلاعات معاملات املاک تصريح کرد: با اجراي اين برنامه‌ها، هر متقاضي خريد مسکن مي‌تواند از انواع بدهي‌هاي پلاک ثبتي در هنگام خريد ملک از قبيل بدهي مالياتي، بدهي بانکي و ... مطلع شده و اگر مشاور املاکي اين اطلاعات را در اختيار مشتري قرار ندهد، امکان شکايت وجود دارد.