حذف يارانه را به ما بسپارید

آن‌قدر دولت در حذف يارانه افراد پردرآمد ملاحظه کرد تا کميته امداد پا پيش گذاشت و برعهده‌گيري مسئوليت حذف يارانه‌ها را پيشنهاد داد. رئيس کميته امداد گفت: به آقاي روحاني گفتم از چه مي‌ترسيد که يارانه‌ها را قطع نمي‌کنيد، الان که رأي گرفته‌ايد و دور بعدي رياست‌جمهوري هم که نيستيد، من مسئوليت قطع يارانه‌ها را مي‌پذيرم، بگذاريد فحش آن را به من بدهند.
در سال‌هاي گذشته با توجه به تبعات اجتماعي و سياسي که حذف يارانه براي دولت و مجلس داشته؛ اجراي اين وظيفه قانوني با ملاحظات فراوان پيش رفت. هرچند دولت يازدهم از روز اول بر نادرست‌بودن پرداخت نقدي به تمامي اقشار جامعه تأکيد داشت اما در اجراي طرح‌ها به قدري وسواس به خرج داد تا بدون کوچک‌ترين هزينه، حذف يارانه‌ها انجام شود که البته موفقيتي هم به دنبال نداشت.
در آغاز دولت با طرح خودانصرافي سعي کرد مردم را مجاب به انصراف از دريافت يارانه کند. در طول اجراي اين طرح اخبار تشويقي و تنبيهي فراواني شايع مي‌شد تا دريافت‌کنندگان يارانه را از دريافت 45 هزار تومانشان منصرف کند. اخباري مانند اجراي طرح راستي‌آزمايي پس از خودانصرافي و جريمه افرادي که صداقت نداشته‌اند يا عدم پرداخت تسهيلات بانکي به افرادي که يارانه دريافت مي‌کنند... همه و همه در دوره اجراي طرح خودانصرافي البته نه از سوي مقامات رسمي در رسانه‌ها بارها نقل شد. با اين حال هيچ يک از اين حربه‌ها نتوانست مردم را عقب براند و نتيجه اجراي اين طرح انصراف تنها دو ميليون نفر شد.
مجلس اما پس از اين طرح، در برنامه‌هاي بودجه سالانه حذف بين چهار ميليون (در بودجه اول روحاني) تا 12 ميليون نفر (در بودجه آخر دولت يازدهم) را هدف‌گذاري کرد. اما باز هم دولت توفيقي در اجراي آن به دست نياورد. در چهار سال، دولت حدود سه ميليون نفر را با ملاحظات بسيار حذف کرد و شرط اعتراض براي حذف‌شدگان و بازگشت براي آنها گذاشت. تمام تعلل‌ها سبب شد روز گذشته رئيس کميته امداد امام خميني(ره) پيشنهاد دهد که دولت ساماندهي و حذف يارانه نقدي را به اين دستگاه بسپارد. به گزارش مهر، سيدپرويز فتاح در جلسه هيئت نمايندگان اتاق تهران گفت: براي مبارزه با فقر بايد به صورت ريشه‌اي وارد عمل شد؛ به‌خصوص اينکه فقر را بايد به صورت ريشه‌اي از بين برد. رئيس کميته امداد امام خميني(ره) افزود: به طبقه محروم و فقير نبايد به چشم آسيب نگاه کرد؛ چراکه برخي از اين فقرا نخبه هستند ولي درگير فقر شده‌اند. فتاح به موضوع يارانه‌هاي نقدي اشاره کرد و گفت: به آقاي روحاني گفتم از چه مي‌ترسيد که يارانه‌ها را قطع نمي‌کنيد، الان که رأي گرفته‌ايد و دور بعدي رياست‌جمهوري هم که نيستيد، من مسئوليت قطع يارانه‌ها را مي‌پذيرم، بگذاريد فحش آن را به من بدهند. وي گفت: کارهاي بزرگ انجام‌دادن، سختي هم دارد و به رئيس‌جمهور گفتم شما بگوييد هرکس نيازمند است، برود کميته امداد و ما بررسي مي‌کنيم. رئيس کميته امداد افزود: ۴۰ هزار ميليارد تومان پول را سالانه به عنوان يارانه پرداخت مي‌کنند که اگر نصف آن را هم حذف کنند، ۲۰ هزار ميليارد تومان مي‌شود. فتاح با بيان اينکه ما فراجناحي عمل مي‌کنيم، گفت: افراد تحت پوشش ما شيعه و سني هستند و مذهب براي ما مهم نيست؛ ما فرامذهبي عمل مي‌کنيم؛ ضمن اينکه در مدت چهار سال قرار بر اين است که همه افراد تحت پوشش خانه‌دار شوند؛ البته اگر نتوانيم در کشور اين افراد را خانه‌دار کنيم، بايد مدرک‌هاي دانشگاهي خود را پاره کنيم، اين کار هم شدني است. به هرحال من تحصيل‌کرده عمران هستم و اين کار را ساماندهي خواهم کرد.