اولين جلسه دادگاه حميد بقايي برگزار شد

شرق: اولين جلسه رسيدگي به اتهامات حميد بقايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي دولت نهم و معاون اجرائي محمود احمدي‌نژاد در دولت دهم، روز گذشته در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه ويژه کارکنان دولت به‌صورت غيرعلني برگزار شد.
دهم مرداد بود که دادستان تهران از صدور کيفرخواست ۳۰‌صفحه‌اي با پنج عنوان اتهامي در مورد حميد بقايي خبر داده بود. حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه نيز در صدوچهاردهمين نشست خبري خود اتهامات حميد بقايي را تصرف غيرمجاز، اختلاس و تباني اعلام کرده و گفته بود، حتي در بازجويي اوليه اتهام ديگری مطرح شد که دو ميليون يورو وجه نقد بدون ثبت و ضبط رسمي در اختيار اين متهم قرار گرفته و قرار بوده به فرد ديگري بدهد.
حميد بقايي 18 تير هم به دستور بازپرس بازداشت شده بود که در چهارم مرداد با تأمين وثيقه از زندان آزاد شد.
روز گذشته، حميد بقايي پيش از حضور در دادگاه به خبرنگاران گفت که روز دوشنبه از غيرعلني‌بودن جلسه دادگاه مطلع شده و در پاسخ به اين سؤال که علت غيرعلني برگزارشدن دادگاه چيست؟ گفت: «شما بگوييد چه دليلي مي‌تواند داشته باشد؟» او همچنين در پاسخ به اين سؤال که عناوين اتهامي شما چيست؟ اعلام کرد: «همه چيز در اين پرونده وجود دارد».


پس از پايان جلسه دادگاه، بقايي به ميان خبرنگاران آمد و گفت: «قاضي دادگاه با توجه به غيرعلني‌بودن جلسه، تأكيد بسيار کرد که مفاد جلسه در خارج از دادگاه مطرح نشود. از بيان آنچه در جلسه مطرح شد به دليل تأكيد قاضي معذور هستم». به گزارش ايسنا، معاون احمدي‌نژاد با ادعاي اينکه مشخص است که اين پرونده سياسي است، عنوان کرد: «اشکالات زيادي به اين پرونده گرفته شده است، اميدواريم قوه قضائيه عادلانه عمل کند».
او در پاسخ به اين سؤال که آيا در اين جلسه به موضوع برداشت وام از صندوق هم اشاره شد،گفت: «آن هم جزء بحث‌هايي بود که قبلا هم بيان کردند و چيز مهمي ندارد. در اين جلسه بحث‌هاي شکلي شد و وارد مباحث محتوايي نشديم. کيفرخواست قرائت شد».
بقايي در پاسخ به اين سؤال که آيا امکان دارد جلسه بعدي دادگاه، علني باشد؟، گفت: «اطلاعي ندارم. من دوست داشتم شما خبرنگاران هم در اين جلسه حضور داشته باشيد، به نظرم آن جلسه هم غيرعلني باشد. از رسانه‌ها درخواست مي‌کنم که پيگيري کنند شايد جلسات بعدي به‌صورت علني برگزار شود. جلسه رسيدگي خوب بود، در دفاع هيچ مشکلي نداريم».
او درباره اينکه در شبکه‌هاي اجتماعي گفته شده بود که قرار است آقاي احمدي‌نژاد هم در اين جلسه حضور داشته باشد، عنوان کرد: «چه کسي اين قرار را گذاشته است؟ شبکه‌هاي اجتماعي خيلي حرف مي‌زنند. اگر علي ساربان است، مي‌داند شترش را کجا بخواباند. آقاي احمدي‌نژاد خودشان از آمدن‌شان چيزي نگفتند و ما بايد اخبار را از دفتر ايشان بگيريم».
احمدي‌نژاد مي‌خواست تماشاچي‌ باشد
اين صحبت‌هاي حميد بقايي در حالي است که او در 12 مهر در نامه‌اي خطاب به قاضي حيدري، رئيس شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت، خواستار برگزاري علني دادگاهش شده بود. نامه‌اي که دليل نوشته‌شدن آن حضور احمدي‌نژاد در دادگاه تعبير شد. بر همين اساس بود که علي‌اصغر حسيني، وکيل حميد بقايي نيز از احتمال حضور احمدي‌نژاد به‌عنوان تماشاچي و اطلاع از روند جلسات رسيدگي در دادگاه بقايي خبر داد اما يک روز بعد سيدعادل حيدري، وکيل مدافع احمدي‌نژاد که  او هم وکالت حميد بقايي را برعهده دارد، اعلام کرد که تصميم قطعي براي حضور احمدي‌نژاد در اين دادگاه گرفته نشده است. او به ايرنا گفته بود که هنوز حضور احمدي‌نژاد در دادگاه آقاي بقايي نه مثبت است و نه منفي و با توجه به درگذشت برادرشان (داوود احمدي‌نژاد)، فعلا تصميمي براي حضور در دادگاه گرفته نشده است» اتفاقي که ديروز نيفتاد و فقط علي‌اکبر جوانفکر او را تا در ورودي دادگاه همراهي کرد. وکيل مدافع حميد بقايي، روزگذشته بعد از اتمام جلسه دادگاه موکلش در جمع خبرنگاران، گفت: «در اين جلسه، نماينده دادسرا کيفرخواست را قرائت کرد. از نظر ما کيفرخواست ايرادات شکلي داشت، روند رسيدگي دادسرا از نظر ما ايراداتي داشت که آنها را مطرح کرديم و دادگاه ايرادات را پذيرفت». به گزارش ايسنا، علي‌اصغر حسيني افزود: «از نظر دادگاه هم رسيدگي دادسرا ايراداتي داشته و قرار شد نماينده دادسرا در جلسه بعدي درباره اين ايرادات توضيح دهند. احتمال مي‌دهيم کيفرخواستي که صادر شده براي اصلاح به دادسرا برگردد و بعدا دوباره به دادگاه ارسال شود».
او درباره موارد اتهامي مطرح‌شده در پرونده بقايي گفت: همان موارد قبلي مطرح شده است و مالي بوده و از نظر ما همه در حد تخلف است و هيچ‌کدام جرم نيست، ولي براي همه دفاع داريم، دفاعيات را بعد از اينکه کيفرخواست اصلاح شد به دادگاه ارائه مي‌دهيم. موارد اتهامي درباره ۳۰۰ ميليون اختلاس است و مسائل امنيتي در آن وجود نداشته و فقط مسائل اقتصادي است».
حسيني در پاسخ به اين سؤال که کيفرخواست چند صفحه بود، عنوان کرد: «قبلا آقاي دولت آبادي گفته‌اند که کيفرخواست ۳۰ صفحه بوده و در‌حال‌حاضر نيز ۳۰ صفحه است».
قرار است جلسه بعدي دادگاه،۳۰ مهر برگزار شود.