حسین آقایی جنت مکان همزیستی مسالمت‌آمیز ضرورت زندگی اجتماعی

۱- مدتی است که مساله تعلیق یک عضو شورای شهر یزد که کیش زرتشتی دارد، از سوی دیوان عدالت اداری به‌ یک مساله جدی در عرصه فعالیت‌های سیاسی و حقوقی تبدیل شده است. واکنش افراد مختلف، اعم از فعالان سیاسی و اجتماعی، حقوق‌دانان و. . . تا حدود زیادی امیدبخش و قابل تحسین است.
۲- تنهایی یک تفسیر در این جدال، نشان از فرارسیدن زمان تجدیدنظر در این‌گونه تفسیر و تاویل‌ها از سنت‌ها دارد. ۳- شاید اگر این اتفاقات ۳۰ سال پیش صورت می‌گرفت، بی‌شک اجماع امروزین علیه تصمیم قاضی دیوان عدالت اداری که ظاهراً مستند به یک نامه شورا است، حاصل نمی‌شد. این تصمیم که از سوی یک دانشجوی سابق اینجانب گرفته شده، آن‌قدر نابجا است که صدای سنت‌گرایان و مدافعان سیاسی آن‌ها را هم درآورده است.
۴- آموزه‌های حقوقی، سواد و مدرک به افراد می‌دهد اما الزاما فهم حقوقی خوب به افراد نمی‌دهد. فهم مناسب و تفسیر قانون‌مدارانه و انصاف‌گرایانه از قوانین، نیازمند مهارت و تمرین در آزادی‌خواهی و... است. ۵- من قبلاً در یادداشتی که پس از دیدار تابستان امسال با استاد دکتر محقق داماد در منزل ایشان صورت گرفت، نوشتم که امروز مرزهای تفکیک افراد بر اساس معیارهای ذاتی و عارضی تبعیض‌گذار در بهره‌مندی از حقوق شهروندی درهم ریخته است. به عبارت دیگر، امروز، اسناد بین‌المللی حقوق بشری و نهادهای ناظر بر آن‌ها، جداگری افراد بر معیار کیش، مذهب، جنسیت، نژاد و قومیت را نمی‌پذیرند و آن را مردود می‌دانند. تمامی حقوق و امتیازات افراد باید بر پایه معیار واحد «انسانیت» مدنظر قرار گیرد. تفکر حقوقی مدرن به دنبال منزوی کردن معیارهای مبتنی بر‌‌کیش، جنسیت و ویژگی‌های عارضی دیگر است و به‌دنبال فراگیر کردن نگاه حقوق بشری است. ۶. تقسیم‌بندی افراد به مسلمان و کافر در جهان مدرن امروزی پذیرفته نیست. همزیستی مسالمت‌آمیز تمامی مذاهب و کیش‌ها با رعایت همه حقوق شهروندی، توصیه اسناد بین‌المللی است. حقوق بشر به عنوان یک تارنمای جهانی و حقوق شهروندی به عنوان یک تارنمای ملی، هیچ مرزی را برای تفکیک بر پایه معیارهای خودساخته بشری نمی‌شناسد. ۷- با توجه به این‌که قانون اساسی و قوانین عادی ممنوعیتی مبنی بر حضور در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در این خصوص قائل نشده است، درنتیجه اگر این نظر شورای نگهبان یا یکی از اعضای آن، بر مبنای قاعده نفی سبیل صورت گرفته باشد، تعبیر سنتی و تاویل قدیمی از این قاعده هیچ تناسبی با فعالیت‌های درهم تنیده سیاسی و اجتماعی امروزین ندارد. ۹- نتیجه و حاصل این رفتارها قطعا خوب نیست. همزیستی مسالمت‌آمیز صاحبان همه ادیان و کیش‌ها با بهره‌مندی از تمامی حقوق و امتیازات، حکم عقل و در مسیر درایت است.۱۰- انتخاب یک مسلمان به عنوان شهردار لندن و انتخاب یک زن ایرانی به عنوان وزیر آموزش عالی امارات متحده عربی، ناکامل بودن این سنخ تفکر و اندیشه را در جهان امروز مبرهن
ساخته است.