سعد الحریری، نخست وزیر بخت برگشته!

خاورمیانه به حاشیه های عجیب و غریب عادت کرده است و هر از گاهی موارد شگفت انگیزی در این منطقه دیده می شود.
روزی یک وزیر خارجه از خاورمیانه در سفر دیپلماتیک «سنگال» از کار برکنار می‌شود و روزی دیگر، یک نخست وزیر در سفر عربستان، از سمت خود استعفا می دهد! نمونه این کارها را نمی‌توانید در کشورهای پیشرفته مشاهده کنید و فقط در جاهایی اتفاق می افتد که با یک رییس دولت آماتور و غیر حرفه‌ای طرف باشیم.
در نمونه‌ای جدید، سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در حالی که در سفر عربستان به سر می‌برد ، ناگهان توسط رسانه‌های عربستانی، خبر استعفای خود را اعلام کرد؛ استعفایی با طعم ایران هراسی و ایران ستیزی، آن نيز در مملکتی فاقد دموکراسی که به خیال خود، سر رقابت با ایران دارد!
صحبت های ضد ایرانی


سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبنان در استعفانامه خود، بیش از آن كه درباره عملکردش در کشور متبوع خود صحبت کند، پای ایران را وسط کشانده بود.
او تا توانست به ایران تاخت و معلوم نیست این سیاست‌مدار تازه به دوران رسیده و کم تجربه، بابت این خوش خدمتی چه دستمزدی دریافت کرده است.
به نظر می رسد الحریری حتی یک درصد نيز از پدرش، راه و رسم سیاست را یاد نگرفته است، وگرنه استعفای خود را در کشورش روی میز رییس جمهور می گذاشت! شايد او خیال برگشت به وطن را ندارد که یک کشور دوم را برای «نمایش» خود انتخاب کرده است. او در ادعایی مضحک، ایران و گروه حزب‌ا... را متهم کرد که نه تنها در لبنان بلکه در تمام دنیای عرب مایه بی‌ثباتی هستند. او تصریح کرد: «بازوهای ایران در منطقه باید قطع شود».
به گزارش دویچه وله، سعد الحریری در اواخر ۲۰۱۶ به سمت نخست وزیر لبنان منصوب شد و در رأس یک کابینه ۳۰ نفری قرار گرفت که برخی وزیران آن، شیعه و به حزب ا... وابسته بودند.نخست وزیر مستعفی با ساختن یک نظريه توطئه، فراری رو به جلو داشته است. سعد الحریری ادعا کرده که در لبنان فضایی شبیه قبل از ترور پدرش رفیق الحریری پدید آمده و او نگران است که قربانی یک توطئه تروریستی شود!جالب است که او، «دخالت‌های ایران» را عامل اصلی استعفای خود اعلام کرد و گفت «ایران تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هر جا که ایران باشد، مشکلات سر باز می‌کند».این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها، نظريه توطئه محور دخالت در امور کشورها را رد کرده و این‌گونه رفتارهای ضددموکراتیک را ناپسند می‌داند. بدیهی است که این جهت‌گیری‌ها از سوی کشورهایی انجام می‌شود که با دلارهای بادآورده نفتی در کار صادرات تروریست و حکام حلقه به گوش هستند، نه ایران.
درباره نخست وزیری متولد ریاض!
سعدالدین رفیق الحریری متولد ۱۸ آوریل ۱۹۷۰ در ریاض، دومین پسر رفیق حریری، سیاست‌مدار لبنانی و نخست وزیراسبق این کشور است. حریری، نخست‌وزیر لبنان از نوامبر ۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۱،رهبر جریان المستقبل و یکی از رهبران ائتلاف ۱۴ مارس است. وی از نوامبر ۲۰۱۶ برای بار دوم به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد. او بعد از سه سال زندگی در خارج کشور، به‌صورت غیر علنی به لبنان برگشت و در ۳ نوامبر ۲۰۱۶ نخست وزیر شد.الحریری دارای تابعیت دوگانه لبنان و عربستان سعودی است. او در سال ۱۹۹۸ با لارا بشیر ال عظم ازدواج کرد و سه فرزند دارد: هوسام (متولد ۱۹۹۹)، لولا (متولد ۲۰۰۱) و عبدالعزیز (متولد ۲۰۰۵)؛ همسراو از یک خانواده معتبر سوریه‌ای است. مجله فوربس، ثروت وی را در سال ۲۰۰۶ معادل چهار میلیارد دلار برآورد کرده و او را در رده صد و پنجاه و هشتم ثروتمندترین شخصیت های دنیا قرار داد.او سهامدار اصلی سعودی اوجیه است.
ملاقات الحریری با ترامپ
به نظر می‌رسد که استعفای الحریری، یکی از توافق‌های او با دونالدترامپ پس از ملاقات در کاخ سفید باشد؛ استعفايي که همزمان بین ریاض و واشنگتن ، تصمیم گیری شده است.
روز سه شنبه ۲۵ جولاي ۲۰۱۷، رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید میزبان سعد الحریری بود و با وی ملاقات کرد. پس از این دیدار، دو طرف در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. ترامپ در دیدار گفت: «حزب‌ا... با حمایت ایران تهدیدی علیه خاورمیانه است. حزب‌ا... یک تهدید برای کشور، دولت، مردم لبنان و تمام منطقه است. این گروه توشه نظامی‌اش را افزایش می‌دهد که می‌تواند به درگیری با اسراییل منتهی شود. حزب‌ا... لبنان در حال حاضر با حمایت ایران در سوریه حضور دارد و به جنایت‌هایی در آنجا دست می‌زند». ترامپ در این ملاقات از نقش لبنان در نبرد با داعش تقدیر کرد و گفت: «این کشور در صف اول مبارزه با داعش، القاعده و حزب‌ا... قرار دارد. لبنان از ۲۰۱۴ که داعش ظهور کرد، سعی داشت جلوی آن‌ها بایستد. ارتش آمریکا مفتخر است که به لبنان برای ادامه این مبارزه کمک کند».
سعد الحریری نیز در کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ، از آمریکا برای حمایت از کشورش لبنان تشکر کرد و گفت: «لبنان سعی خواهد کرد همچنان میزبان سوری‌های پناهجو باشد که در حال حاضر بیش از سه میلیون نفر هستند».با مرور این صحبت‌های خیلی خوب متوجه می‌شویم که همه‌چیز از پیش هماهنگ شده و نقشه جدیدي برای برهم زدن ثبات لبنان به نفع کشورهای ذی‌نفع برنامه‌ریزی شده است. باید منتظر باشیم و ببینم در روزهای آینده، سعد الحریری که به کشور و مردم کشورش در این برهه حساس تاریخی، پشت کرده، چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت.