نمایندگان مجلس در گفت و گو با «ابتکار » بررسی کردند «امید » و مصائب اجماع

بالاخره روحانی گزینه‌های وزارت علوم و نیرو را به مجلس معرفی کرد و با وجود مخالفت های فراوان و انتقاداتی که درباره غلامی، گزینه پیشنهادی علوم وجود داشت هر دو گزینه توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند. ولی گرفتن رای اعتماد غلامی گزینه وزارت علوم به این سادگی‌ها نبود و با وجودی که او سابقه اصلاح طلبی داشت، بسیاری از تشکل های دانشجویی نسبت به انتخاب او اعتراض داشتند و اصلاح طلبان مجلس هم در ابتدا مخالف این انتخاب بودند. ولی رفته رفته با تشکیل جلسات داخلی و خارج از مجلس و صحبت با برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و بزرگان از جمله فرجی دانا، تعدادی از این مخالفان متقاعد شدند که از این انتخاب حمایت کنند.
از این رو فراکسیون امید مجلس در رای یا عدم رای به غلامی نتوانست به اجماع نظر برسد و با استفاده از لفظ آتش به اختیار، قرار شد هر کسی طبق نظر و عقل و وجدان خود نسبت به این گزینه پیشنهادی اعمال نظر کند. بنابراین برخی اعضای فراکسیون امید در حمایت از او تلاش و برخی دیگر در مخالفت از او در جلسه رای اعتماد نطق کردند. ولی این پایان کار نبود. نکته قابل توجه که پس از رای اعتماد به غلامی مورد توجه همگان قرار گرفت مسئله عدم انسجام در فراکسیون امید بود که انتقادات زیادی را در خارج از مجلس به همراه داشت. بسیاری بر این باورند که محمدرضا عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید باید موافقان غلامی را متقاعد می‌کرد که خارج از نظر اکثریت فراکسیون رای ندهند و به اصطلاح رای فراکسیونی داشته باشند. چرا که دیگر فراکسیون‌های مجلس مثل ولایی اصولگرا و مستقلان توانستند نظر خود را به طور شفاف در حمایت از وزیر پیشنهادی علوم اعلام کنند و این نکته را از نقاط ضعف فراکسیون امید دانستند. ولی برخی دیگر بر این باورند که رئیس فراکسیون امید به صورت کاملا دموکراتیک عمل کرده است و اختیار در موافقت یا مخالفت با غلامی را بر عهده خود اعضا قرار داده است تا با عقل سلیم خود تصمیم بگیرند و کسی را وادار به انجام کاری نکنند و این روش را اخلاق مدارانه دانستند. البته بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید با انتقاد از این روش به اجماع نرسیدن فراکسیون به «ابتکار» گفت: «به نظر من چون فراکسیون امید یک فراکسیون سیاسی است باید درباره موضوعات سیاسی به اجماع نظر برسد و فراکسیونی رای بدهد و اعلام آتش به اختیار و اینکه هرکسی بنا به صلاحدید خودش رای بدهد کار درستی نیست. این ناهماهنگی فراکسیون را به سمت پراکندگی می برد و به صلاح فراکسیون نیست.»
موانع انسجام فراکسیون امید تشریح شد
محسن علیجانی زمانی، دیگر عضو فراکسیون امید درباره عملکرد این فراکسیون درباره غلامی به «ابتکار» گفت:‌ «در فراکسیون بحث‌های مختلفی راجع به آقای غلامی مطرح شد. یک دغدغه که مطرح شد این بود خیلی از تشکل‌ها نگران هستند که وقتی ایشان وزیر علوم شود فضا برای کار دانشجویی سخت‌تر می‌شود. چراکه نقدهای فراوانی به عملکرد گذشته آقای غلامی هست. بخش اعظم فراکسیون نمی توانستند به این موضوع بی‌توجهی کنند و این مسئله برایشان مهم بود.» او ادامه داد: «بعضی از اعضای فراکسیون می گفتند ما می‌دانستیم که شخص رئیس‌جمهوری، اصلاح طلب نیست ولی به هر حال ایشان مورد حمایت اصلاح‌طلب‌ها است و وقتی در انتخابات ریاست‌جمهوری حامی یک اصولگرای معتدل بودیم باید در وزارت علوم هم کسی حضور داشته باشد که با رئیس‌جمهوری همخوانی داشته باشد و سیاست‌های دولت را پیش ببرد. شاید برخی دیگر هم این دغدغه را داشته باشند که ما چون حامی دولت بودیم نباید حالت اپوزیسیون داشته باشیم و مخالفت جدی کنیم. در عین حالی که به وزیر پیشنهادی نقد داریم.» حسین زاده هم با تشریح موضع موافقان و مخالفان غلامی در کمیسیون متبوعش تصریح کرد: «در فراکسیون نظرات موافق و مخالفی درباره غلامی وجود داشت. برخی با او موافق بودند و در صحن علنی هم تحرکات خود را نشان دادند. ولی بحث امروز چیز دیگری است و مطالبات دانشگاهیان قابل تعطیل شدن نیست. ما هم به دنبال تعطیل کردن این مطالبات و خواسته‌ها نیستیم. نکته قابل توجه اینکه آقای غلامی تا قبل از رای اعتماد وزیر پیشنهادی بود و بعد از رای اعتماد وزیر دولت دوازدهم است. پس باید پیگیر مطالبات این بخش از جامعه دانشگاهی که به دنبال مطالبات به حق خود هستند باشیم تا وزیر علوم در راستای مطالبات دانشجویان حرکت کند. او افزود: «باید تلاش کنیم تا وزیر علوم، فضایی امن برای اظهار نظر و نقد دانشجویان فراهم کند و دانشگاه‌ها تبدیل به فضای امنیتی نشود. چراکه این کار به نفع نظام، کشور، دانشگاه‌ها و خود وزیر علوم نیست. ما هم وظیفه داریم در راستای ایجاد بستر لازم بری تریبون آزاد دانشجویی، فعالیت صنفی و بستر آزاد دانشجویی همکاری لازم را داشته باشم.»


درباره روحانی پیش داوری نکنیم
البته ناگفته نماند بحث دیگری که طی چند روز اخیر پس از دیدار روحانی با جامعه روحانیت مبارز که مدت‌هاست از آنها فاصله گرفته و در جلسات آنها شرکت نمی کند مطرح است، این است که؛ روحانی پس از جلب رای اصلاح طلبان در انتخابات حالا به خاستگاه اولیه خود یعنی جریان اصولگرایی برگشته است. برخی هم این موضوع را تعبیر به گردش به راست روحانی کرده اند. چرا که از انتخاب کابینه او رضایت ندارند و معتقدند روحانی به تعهدات و وعده های انتخاباتی خود پشت کرده و شعارهای اصلاح طلبانه‌اش را فراموش کرده است. عبدالکریم حسین زاده، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در گفت وگو با «ابتکار» بر این عقیده است که برای طرح چنین موضوعی زود است و نباید درباره عملکرد روحانی در این فرصت کوتاه قضاوت کرد و عملکردش را حمل بر پشت کردن به مطالبات مردم دانست. او همچنین درباره گزینه وزارت علوم تصریح کرد:«من از کسانی بودم که به عنوان مخالف غلامی صحبت کردم. ولی باید توجه داشته باشیم بیطرف هم که در مجلس به عنوان گزینه وزارت نیرو از مجلس نتوانست رای اعتماد بگیرد، از نیروهای اصلاح‌طلب بود. پس نمی توانیم بگوییم که روحانی وزیر اصلاح طلب به مجلس معرفی نکرده است.» اوتاکید کرد:« نسبت به دکترغلامی هم انتقاداتی وارد بود ولی او از چهره‌های اصلاح‌طلب است و نمی توان در اصلاح‌طلب بودن او شک کرد. بنابراین به نظر من هنوز زود است و نباید درباره روحانی و چرخش و گردش و این حرف ها قضاوت کرد. باید اجازه داد باگذر زمان حقایق روشن شود.» همچنین ابوالفضل سروش هم در این باره به «ابتکار» گفت: «من موافق تحلیل‌هایی که می گویند روحانی بعد از انتخابات گردش به راست داشته نیستم و او را یک هاشمی رفسنجانی دوم می دانم. او به شدت تلالو مرحوم هاشمی را دارد. به نظر من گاهی فضاهایی در کشور پیش می‌آید که ممکن است من هم حرفی بزنم که یک جناح اصولگرا از آن استقبال کند یا به گونه ای عمل کنم که جناح دیگری بدش بیاید. بنابراین در زمان های مختلف ممکن است طبق شرایط رفتاری انجام بدهی که مقتضی زمان است و این امر را نمی توان به گردش به چپ یا راست یک شخصیت تعبیر کرد.» این عضو فراکسیون امید همچنین افزود: «روحانی را یک فرد معتدل همراه با تفکرآیت الله هاشمی می دانم. دکتر روحانی با آقای هاشمی متفاوت خاصی ندارد و تفکر و عملکردی شبیه به ایشان دارد. بنابراین تعبیر برخی درباره تغییر روش روحانی از انتخابات تا امروز را قبول ندارم و سیاست و شرایط اقتضا می‌کند گاهی به نحوی دیگرعمل کند.»
نقدهای منصفانه در کنار حمایت از دولت
گفتنی است برخی چهره‌های اصلاح‌طلب حالا که غلامی به عنوان وزیر علوم از مجلس رای اعتماد گرفته است معتقدند که دولت باید مراقب باشد چون با وجودی که به او اعتماد کرده اند و سیاست حمایت از دولت را همچنان در پیش گرفته اند، باید مراقب باشد چون در کنار این حمایت ها نقدهای سازنده خود را نیز به دولت اعلام خواهند کرد و حامی صرف او نخواهند بود. محسن علیجانی، نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه «مجلس در عین حمایت از دولت، آن را نقد
می کند» خاطرنشان کرد: «حتی اگر دولت و مجلس هر دو از اصلاح‌طلبان باشند مجلس باید بر دولت نظارت کند. اعضای فراکسیون امید هم در مورد وزیر علوم به این نتیجه رسیدند که افراد آزاد باشند و با توجه به رای آقای غلامی ایشان باید به دغدغه مخالفان و نظر دانشگاه بیشتر توجه کنند تا فضای دانشگاه به گونه‌ای باشد که تفکرات و سلایق مختلف اظهارنظر کنند.» همچنین بهرام پارسایی در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» به نقاط ضعف و قدرت فراکسیون امید اشاره کرد و گفت که فراکسیون امید هم مثل سایر فراکسیون ها در کنار نقاط ضعفش نقاط قوتی دارد. او تاکید کرد: «این نقاط قوت کم نیستند. می توان از جمله آنها به تلاش در کمیته ماده 10 احزاب، هیات نظارت بر انتخابات و حتی تلاش برای رای آوری 3 وزیر کابینه یازدهم روحانی که در سال گذشته از مجلس نهم رای نگرفته بود اشاره کرد و اثرات این هماهنگی به خوبی مشخص است.» ابوالفضل سروش، نماینده مردم تهران و عضو دیگر فراکسیون امید هم در گفت وگو با «ابتکار» برخلاف برخی چهره‌ها که غلامی را فردی اصلاح‌طلب می‌دانند، به این وجهه قضیه اشاره کرد و گفت: «آقای غلامی اصلاح‌طلب تعدیل شده و معتدل است و نباید از ایشان انتظار برخورد در دولت اصلاحات را داشته باشیم. خاستگاه او اصلاح‌طلبی است ولی با گذشت زمان نمی توان توقع همان عملکرد سال 76 را از او داشته باشیم. در این سال ها شرایط دانشگاه‌ها به نحوی نیست که او بتواند طبق گذشته عمل کند.» این نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید کرد: « البته در زمان فعلی دکتر غلامی را شبیه به آقای روحانی می دانم و شاید به جای اصلاح طلبی بتوانیم او را یک فرد اعتدالی و نزدیک به تفکر روحانی بدانیم که به نظرم می تواند به شعارها و وعده هایی که روحانی در زمان انتخابات داد نزدیک شود، ولی معتقدم او شجاعت آقای روحانی را ندارد.»
مراقب باشیم مردم رای اعتمادشان را پس نگیرند
درباره اینکه فراکسیون امید دچار به هم ریختگی است یا صرفا اخلاقی و دموکراتیک عمل می کند نظرات متفاوتی وجود دارد. ولی آنچه مسلم است و اعضای این فراکسیون باید بدانند این است که درصورت برآورده نشدن مطالبات مردم دربزنگاه های سیاسی، ممکن است مردم نسبت به این فراکسیون و عملکردش دلسرد شوند. هرچند که عملکردهای روحانی به عنوان رئیس جمهوری گاهی این فراکسیون اصلاح طلب حامی دولت را با چالشی جدی نسبت به حمایت یا مخالفت با دولت مواجه می کند. ولی هم رئیس جمهوری و هم اعضای این فراکسیون مردمی باید مطالبات مردم را مدنظر قرار دهند و بدانند مردم با هیچ یک از آنها عهد اخوت نبسته اند و در صورتی که به این باور برسند که بین شعار و عملکرد آنها همخوانی وجود ندارد، رای اعتماد خود را از آنها پس می‌گیرند. پس باید نسبت به عملکرد و تصمیم سازی هایشان بیش از پیش مراقب باشند.
سایر اخبار این روزنامه
با حکم فرمانده کل قوا انجام شد سه انتصاب جدید در ارتش جمهوری اسلامی ایران نمایندگان مجلس در گفت و گو با «ابتکار » بررسی کردند «امید » و مصائب اجماع « ابتکار» از جای خالی میزگرد‌های «هفت» گزارش می‌دهد پایان نافرجام «90» سینما‌ محمد صادق جنان صفت گاز را به نروژ بفروشیم یا در دریا دفن کنیم «ابتکار» علل افزایش طلاق در ایران را بررسی کرد طلاق های مایکروفری «ابتکار» از چرایی احتمال استیضاح سه وزیر گزارش می‌دهد وزرا بر لبه تیغ بررسی حال و آینده ارز بیان نشان می دهد شیب ملایم صعود ارز از 2018 «ابتکار» سفر دونالد ترامپ به شرق آسیا و ادعاهای او علیه ایران را بررسی می‌کند بازی جدید ترامپ از شرق دور قاضی مقیسه خبر داد صدور احکام شرکای زنجانی در پرونده فساد نفتی سهم ایرانیان از اربعین حسینی چقدر است؟ کاروان میلیونی کربلا علی مطهری: گشایش‌ها برای محصورین موجب تقویت وحدت ملی می‌شود ترامپ در پیروزی‌های چین چه نقشی داشت؟ تغییر قدرت در منطقه تراژدی آب و کشاورزی