قانون مبارزه با پولشویی اصلاح شد

رییس کل بانک مرکزی از رفع ایرادات قانون مبارزه با پولشویی خبر داد و گفت: لایحه آن به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.
ولی‌الله سیف گفت: در جلسه اخیر هیات وزیران، اصلاحات قانون مبارزه با پولشویی تصویب شد و این لایحه به مجلس خواهد رفت تا بخشی از مشکلات این قانون حل شود.
رییس کل بانک مرکزی همچنین با تشریح آخرین وضعیت سپرده‌گذاران تعاونی فرشتگان اظهار داشت: براساس تصمیم اتخاذ شده در نشست سران سه قوه، کمیته‌ای تشکیل شد تا تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.
وی ادامه داد: براساس تصمیم این کمیته بانک مرکزی حساب‌های توقیف شده را رفع توقیف می‌کند و در مرحله بعد با استفاده از همان حساب‌ها و منابع خط اعتباری بانک مرکزی که به پشتوانه دارایی‌های شناسایی شده این موسسات اختصاص یافته، پرداخت انجام می‌شود.


رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در اولویت پرداخت قرار دارند، تصریح کرد: مبلغ ۱۰ درصدی که از حساب سپرده‌گذاران کسر شده بود به آنها بر‌می‌گردد و سپرده‌گذاران می‌توانند هم ۲۰۰ میلیون و هم ۱۰ درصد را سپرده‌گذاری یا دریافت کنند.
سیف افزود: موسسه کاسپین در آینده یک موسسه مجاز فعال خواهد بود و می‌تواند فعالیت خود را ادامه بدهد.
وی با بیان اینکه با تصمیم دولت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با نرخ شش درصد به اشتغال روستاییان اختصاص یافت، گفت: در گذشته تصمیم گرفته شد که نظام بانکی از محل منابع خود ۲۰ هزار میلیارد تومان را به ایجاد اشتغال تخصیص دهد که در خرداد سال گذشته به همه بانک‌ها ابلاغ شد و آنها هم به همه سرپرستی‌های خود در استان‌ها ابلاغ کردند و این موضوع در حال پیگیری است.
رییس کل بانک مرکزی افزود: در سال گذشته این رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان بود و امسال هم ۲۰ هزار میلیارد تومان به آن اختصاص داده‌ایم و علاوه بر آن، ۱۰ هزار میلیارد هم برای نوسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص پیدا کرده و امیدواریم امسال شرایط بسیار مثبت‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم.
سیف درباره وام قرض‌الحسنه ازدواج گفت: بانک مرکزی با دعوت از بانک‌ها طرح ضربتی وام قرض‌الحسنه ازدواج را اجرایی کرد که خوشبختانه مورد استقبال بانک‌ها قرار گرفت به طوری‌که در طول ۵۰ روز ۵۲۰ هزار فقره وام پرداخت شده که در مجموع ۹ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده که ۹۰۶ هزار نفر را شامل می‌شود.