اختلاف وزارت راه‌و‌شهرسازی و بانک مرکزی بر سر تسهیلات مسکن مهر؛

وزیر راه‌و‌شهرسازی پس از انتشار سند افزایش سود وام طرح مسکن مهر به بخشنامه بانک مرکزی در این زمینه واکنش نشان داد. عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در پی‌نوشت بخشنامه مدیر اعتبارات بانک مرکزی نوشت: «جناب آقای دکتر بت‌شکن با توجه به مذاکرات مکرر حضوری و مکاتباتی که اینجانب با جناب آقای دکتر کرباسیان و دکتر سیف داشته‌ام، بلافاصله این بخشنامه را متوقف کنید و مطابق روال گذشته عمل کنید.»
وزیر راه‌و‌شهرسازی چندین بار با بانک مرکزی برای حل‌وفصل این موضوع در ماه‌های گذشته مکاتبه و مذاکره کرده است و در نامه‌ای به رییس بانک مرکزی در 17 آبان 96 تاکید کرده است که «با وجود مذاکرات مورخ 16 مهر 96 و توضیحات مدیران بانک مسکن، با اصرار بانک مرکزی تغییر نرخ سود تسهیلات متمم مسکن مهر برای اجرا ابلاغ شده که اجرای این تصمیم با توجه به فروش اقساطی بسیاری از واحد‌ها عملی نیست.»
پیش از این افزایش سود تسهیلات مسکن مهر با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ شده بود. به دنبال این تصمیم بانک مرکزی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تسهیلات مسکن مهر کماکان با نرخ‌های قبلی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. محمد‌علی کریمی، مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی درباره نرخ سود تسهیلات مسکن مهر گفت: قائم‌مقام بانک مرکزی اوایل هفته جاری، دستور عدم صدور بخشنامه افزایش نرخ سود تسهیلات مازاد مسکن مهر را به مدیرعامل بانک مسکن داده بود؛ با این وجود، این بانک نسبت به ابلاغ بخشنامه مربوط، اقدام کرد.
همچنین بانک مرکزی روز چهارشنبه ١٧ آبان، همزمان با درخواست از دولت برای تصویب یارانه سود تسهیلات مازاد وام مسکن، به صورت کتبی نیز دستور لغو بخشنامه صادر شده توسط بانک مسکن به واحدهای خود در سراسر کشور را ابلاغ کرده است. هر چند درخواست بانک مرکزی مبنی بر تصویب یارانه سود تسهیلات مازاد مسکن مهر و منظور کردن رقم آن در بودجه سالانه، در نوبت طرح در جلسه دولت قرار داشته است، با این وجود بانک مسکن با هماهنگی بانک مرکزی ظرف ماه‌های اخیر، بیش از 500 هزار فقره قرارداد تسهیلات متمم مسکن مهر از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال را با همان نرخ‌های یارانه‌ای گذشته تفاهم یا منعقد کرده است؛ بنابراین تاکنون بانک مسکن قراردادی با نرخ‌های اعلام شده و غیر‌یارانه‌ای با مشتریان خود منعقد نکرده است. بر این اساس، با تصویب یارانه سود تسهیلات مازاد و متمم مسکن مهر در اولین جلسه پیش روی دولت، موضوع به صورت قانونی نیز به بانک مرکزی و بانک مسکن ابلاغ خواهد شد و تسهیلات مسکن مهر کماکان با نرخ‌های قبلی در اختیار مشتریان گرامی قرار خواهد گرفت و از این نظر، نگرانی وجود نخواهد داشت.


در این رابطه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی گفت: وزیر راه‌و‌شهرسازی چندین بار با بانک مرکزی برای حل‌وفصل این موضوع در ماه‌های گذشته مکاتبه و مذاکره کرده است. مدیر اعتبارات بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک مسکن اعلام کرده بود که نرخ سود مبلغ افزایش‌یافته تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ میلیون به ۴۰ میلیون تومان با توجه به عدم ارسال تضمین‌نامه یارانه نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر، با نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار به میزان ۱۱و ۱۲ درصد برای مشارکت مدنی و فروش اقساطی محاسبه شود. در نامه اداره اعتبارات بانک مرکزی خطاب به مدیرعامل بانک مسکن آمده بود:
«احتراما بازگشت به نامه شماره 49/663/م مورخ 22/5/1396 در خصوص تضمین‌نامه یارانه نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر به استحضار می‌رساند، موضوع یارانه سود تسهیلات مسکن مهر در جلسه کمیسیون اعتباری مورخ 29/6/1396 این بانک مطرح و با توجه به عدم ارسال تضمین‌نامه و مصوبه‌ای در خصوص یارانه نرخ سود تسهیلات مسکن مهر (جهت افزایش سقف فردی تسهیلات مذکور از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال) کمیسیون مقرر کرد، بانک مسکن با توجه به تاکیدات قبلی، کماکان نسبت به اعطای تسهیلات مذکور با نرخ‌های مصوب شورای محترم پول و اعتبار (11 و 12 درصد جهت مشارکت مدنی و فروش اقساطی) اقدام کند.
ضمن اینکه در صورت ارسال مصوبه‌ای از سوی دولت محترم موضوع مورد اقدام مقتضی صورت خواهد گرفت.»