گروه‌های تروریستی کماکان مردم منطقه را می‌کشند انفجار در مصر و تداوم بنیادگرایی دینی

شمار کشته‌های انفجار تروریستی منطقه عریش در شمال سینا به 235 تن و شمار مجروحان به 125 نفر رسیده است. این انفجار در مسجدی صورت گرفت که بزرگترین مسجد شمال صحرای سینا است و متعلق به وزارت واکف (املاک مذهبی) مصر است. این منطقه بین عریش و ال‌کانتارا در روستای بیر ال عبد واقع در غرب عریش واقع شده است. این مسجد محبوب است؛ صدها نفر از ساکنان محلی به آنجا می‌روند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون دولتی مصر، تروریست‌ها در هنگام نماز جمعه به مسجد حمله و با وسلیه انفجاری مسجد را منفجر کردند و بعد از آن به نمازگزارانی که از مسجد بیرون می‌آمدند تیراندازی کردند. آن‌ها حتی به ماشین‌های آمبولانسی که قصد داشتند زخمی‌شدگان را منتقل کنند هم تیراندازی کردند. در میان کشته‌شدگان تعداد بسیار زیادی هم کودک دیده می‌شود. رئیس‌جمهور مصر فورا یک نشست وزرای مربوطه برای ارزیابی وضعیت تشکیل داد. نیروهای امنیتی منطقه انفجار را محاصره کردند و در محله در جست‌وجوی تروریست‌ها هستند.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در واکنش به این واقعه، پیام تسلیتی را در توئیتر خود به شرح ذیل منتشر کرده است: بار دیگر دست تروریسم بُزدل به ملت عزیز مصر ضربه زد و دوباره ثابت کرد تروریسم تفاوتى میان ارزش‌هاى الهى و انسانى قائل نیست؛ همان‌طور که میان مکان‌ها حتى اگر مسجد و عبادتگاه باشد، فرقى نمى‌گذارد.
من این اقدام تروریستى پَست را به‌شدت محکوم کرده و از خداوند براى شهداى این حادثه رحمت و براى مجروحان شفاى عاجل مسئلت دارم.
در همین حال حزب‌الله لبنان ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی در مصر، این اقدام را نتیجه تفکر تکفیری و وهابی دانست. به گزارش تسنیم به نقل از المنار، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای، انفجار تروریستی در عریش مصر را به‌شدت محکوم کرد. حزب‌الله تاکید کرده است: این جنایت در راستای جنایاتی است که منطقه ما را با هدف ایجاد هرج و مرج و رعب و وحشت هدف قرار می‌دهد و هدف از اینگونه جنایت‌ها بی‌ثبات کردن کشورهای عربی و اسلامی است.


از سوی دیگر روزنامه اینترنتی رای الیوم، جنایت بزرگی که با انفجار مسجد الروضه واقع در شمال صحرای سینا را در روز جمعه انجام کرد و به کشتار 235 نمازگزار منجر شد، تاکیدی بر این نکته است که مسئله اساسی عاملان این اقدامات، تروریسم، ایجاد ارعاب و کشتار بی‌گناهان و بی‌ثباتی و ناامنی در مصر است. تسنیم به نقل از این روزنامه نوشت:«مصر با تاریخ انسانی و تمدنی دیرینه که دارد، در برابر توطئه بین‌المللی قرار گرفته که می‌خواهد این کشور را از داخل منفجر کرده و آن را از بازگشت به نقش رهبری منطقه منع کرده و وارد جنگ فرسایشی بکند که اگر نگوییم چند دهه، باید گفت تا چندین سال ادامه پیدا کند. کسانی که به دنبال از هم دریدن سوریه و عراق و لیبی و یمن و تجزیه این کشورها بودند، توطئه‌های خونین خود را با همکاری طرف‌های خارجی که به دنبال خیر و خوبی امت عربی و اسلامی نیستند، به مصر منتقل کرده‌اند. بمب گذاشتن برای کشتار نمازگزاران در خانه خدا یکی از وحشیانه‌ترین و خونریزانه‌ترین اقدامات است و این اقدام از سوی هر گروهی که انجام شده باشد، محکوم است. دو روز پیش در جنایت منطقه الواحات در غرب مصر ده‌ها نظامی مصری قربانی شدند و دیروز در جنایت مسجد الروضه در العریش در شمال سینا این جنایت انجام شد که نظریه ما را مبنی بر اینکه توطئه‌های تروریستی که مصر را هدف قرار داده، ناشی از اقدامات یک شبکه تروریستی است که از سوی برخی کشورهای بین‌المللی حمایت می‌شود، ثابت می‌کند. از دیدگاه ما موضع‌گیری مصر در اردوگاه منطقه‌ای اشتباه است و قاهره با طرف‌های نادرستی اعلام ائتلاف کرده است. متحدان این کشور چه رژیم صهیونیستی یا آمریکا و برخی دولت‌های حاشیه خلیج فارس، کسانی هستند که در ابعاد تاریخی در پشت پرده این تروریسم خونین قرار داشته و همواره از آن حمایت کرده و بستر مناسب و پشتیبان این گروه‌ها را فراهم کرده‌اند. موقعیت مصر در قلب امت عربی و اسلامی و رویکرد ارتش مبارزاتی این کشور باید نحوه آرمان‌های عادلانه امت را تقویت کرده و از آن دفاع کند و مسئولیت رهبری را برعهده داشته و تبعات آن را بپذیرد. هنگامی که مصر در برابر پروژه‌های توسعه‌طلبانه و شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کرد، هرگز شاهد چنین اقدامات تروریستی نبود. صحرای سینا در آن زمان از امن‌ترین و باثبات‌ترین مناطق مصر بود و وحدت ملی این کشور در اوج خود قرار داشت اما هنگامی که از سوی آمریکا تدریجا به سمت ترک اردوگاه طبیعی خود کشانده شد و به اردوگاه آمریکا روی آورد و توافق‌نامه کمپ دیوید به امضا رسید، غیر از فقر و نیاز و شرارت از طرف‌های مختلف، چیزی عاید مصر نشده است. لذا ما بر ضرورت تقویت جبهه داخلی مصر و تقویت وحدت و همبستگی این کشور و باز شدن باب گفت‌وگوهای ملی در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید داریم و معتقدیم که این کشور باید با کسانی متحد باشد که به دنبال امنیت و ثبات این کشور هستند.»
اگرچه عمر گروهک تروریستی داعش به پایان رسیده است اما به نظر می‌رسد تحرکات تروریستی کماکان در منطقه به قوت خود باقی است. با این اوصاف، باید دقت داشت که مبارزه با چنین جریان‌هایی نمی‌تواند محدود به عملیات نظامی باشد. این تحرکات بیش از هر چیز برآمده از تفکر و گرایش‌های افراطی است که انگیزه لازم برای چنین فجایعی را فراهم می‌کند. به همین دلیل مقتضی دول منطقه در کنار مبارزه نظامی با این گروه‌ها بستر لازم برای بازخوانی منتقدانه و طرد آن از ساحت فکری مردم ساکن در منطقه را فراهم کنند.
سایر اخبار این روزنامه
علی مطهری با طرح سوالی ملی وزیر کشور دولت دهم را به چالش کشید از خانواده ستار بهشتی مردم و رهبری عذرخواهی کنید آیا نجفی می‌توانسته به جای صبحانه‌خوردن در سه ماه 470 میلیارد تومان بدهی را صاف کند؟ شفاف‌سازی معاون بیمه خدمات درمانی بیمه سلامت پرداخت حق بیمه در بیمه همگانی و رایگان، اجباری شد گروه‌های تروریستی کماکان مردم منطقه را می‌کشند انفجار در مصر و تداوم بنیادگرایی دینی عبدالله نوری مطرح کرد: امیدواریم رفع حصر هرچه ‌زودتر محقق شود اهمیت ارجاع متاخرین به فروغی ولی‌الله شجاع‌پوریان اصلاح‌طلبان و ضرورت ارائه کارنامه روحانی در تماس تلفنی با بشار اسد: ایران در مبارزه با تروریسم، در کنار مردم و دولت سوریه خواهد ماند روز گذشته اسفندیار رحیم مشایی در کلیپی که آن را در کانال شخصی تلگرامی‌اش منتشر کرد، 48 دقیقه و 35 ثانیه حرف‌های سیاسی غیر متعارف و تهدیدآمیز زد آیا نجفی می‌توانسته به جای صبحانه‌خوردن در سه ماه 470 میلیارد تومان بدهی را صاف کند؟