توليد سه محصول سيتروئن در ايران


گروه صنعت، معدن و تجارت: روز يکشنبه اولين محصول سيتروئن در ايران رونمايي شد. در همين حال آنطور که گفته شده شمارش معکوس براي عرضه سه محصول جديد سيتروئن در ايران آغاز شده است. مسئولان شرکت خودروسازي سايپا سيتروئن اعلام کرده‌اند که اين محصولات جديد در يک دوره زماني دو ساله توليد و به بازارهاي ايران عرضه خواهند شد. اين آخرين خبرهايي است که درباره همکاري مشترک ميان سايپا و سيتروئن در رسانه‌ها منتشر شده است. اين در حالي است که روز گذشته يک نماينده مجلس از طرح سؤال از وزير صنعت، معدن و تجارت درباره قرارداد رنو، ديگر خودروساز فرانسوي خبر داده است. با اين حال منصور معظمي، رئيس هيات عامل ايدرو نيز اعلام کرده که هنوز هيچ خللي در برنامه‌هاي پيش بيني شده در قراردادهاي رنو و توتال ايجاد نشده است.
سرمايه گذاري 300 ميليون يورويي سيتروئن در ايران
مديرعامل سايپا-سيتروئن از توليد سيتروئن C۳ از ارديبهشت سال آينده خبر داد و گفت: سيتروئن ٣٠٠ ميليون يور در ايران سرمايه گذاري مي‌کند. فريبرز شهباز در مراسم رونمايي از نخستين محصول ارائه شده خود به بازار ايران، گفت: توليد سيتروئن C۳ در ارديبهشت سال آينده شروع مي‌شود و اولين محصول را مي‌توانيم به توليد برسانيم؛ البته بعد از اين‌که شرکت به صورت رسمي‌ثبت شد و عملاً کارهاي اجرايي شد، در اين مدت يک ساله تغييرات زيادي را در کارخانه شروع کرديم. مديرعامل سايپا- سيتروئن افزود: برنامه‌اي که ما داريم، اين است که ۳۰۰ ميليون يورو سرمايه‌گذاري صورت گيرد و توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش نيز انجام شود. همچنين برنامه داريم که تا ۴ هزار نفر پرسنل را افزايش دهيم.
آماده سازي خطر توليد سيتروئن C3
شهباز تصريح کرد: همچنين برنامه اين است که تا ۷۰ درصد ساخت داخل براي اين خودرو داشته باشيم و ظرفيت توليد، تا ۲۰۰ هزار دستگاه قابل افزايش است. در عين حال، ۱۵ نفر از همکاران سيتروئن در تهران همکاري مي‌کنند. وي گفت: برنامه داريم که جزو ۵ شرکت اول گروه سيتروئن شويم و مي‌خواهيم رهبريت کيفيت خودرو و فروش را داشته باشيم و يک بخشي از توليدات بايد صادر شود. مديرعامل سايپا-سيتروئن درباره قيمت احتمالي سيتروئن C۳ گفت: هنوز قيمت نهايي مشخص نشده؛ چراکه پارامترهاي مختلفي روي قيمت مؤثر هستند. اما قيمت جهاني آن ۱۲ تا ۲۰ هزار يورو است؛ منتها با اين تفاوت که هيچ‌کدام موتور ۱۶۰۰ توربوشارژ نيست.
شهباز همچنين از آماده‌سازي خطوط توليد خودروي سيتروئن C۳ در سايت سايپا کاشان خبر داد و گفت: توليد اين خودرو، در ۶ ماهه ابتدايي سال آينده آغاز و در صورت تأمين شرايط مناسب، توليد آن به ۳۵ هزار دستگاه در سال خواهد رسيد. وي با بيان اينکه توليد اين خودرو با داخلي‌سازي ۲۰ درصد آغاز خواهد شد و در اين زمينه در حال ارزيابي قطعه‌سازان براي افزايش سطح داخلي‌سازي آن هستيم، افزود: تا سال ۹۸، سه محصول در کلاس‌هاي مختلف توليد خواهد شد و ۳۰ درصد از اين توليدات صادر خواهد شد. شهباز متذکر شد: اين خودرو فقط در ايران و اسلواکي توليد مي‌شود و به همين دليل صادرات آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و بازارهاي هدف آن خاورميانه و آفريقاي‌شمالي در نظر گرفته شده است.
توليد سه محصول سيتروئن در ايران
در همين حال قائم مقام سايپا سيتروئن از عرضه سه خودرو جديد سيتروئن در ايران در طول دو سال آينده خبر داد. به گزارش ايسنا، يان مارتين در مراسم اولين محصول سيتروئن در ايران اظهار کرد:‌ اولين خودرو توليدي نيو C۳ بوده و دو خودرو ديگر نيز در کلاس سدان و SUV عرضه خواهد شد. وي با بيان اينکه يک خودرو کلاس B سدان براي بازار ايران در حال طراحي است، خاطرنشان کرد: در فرايند طراحي اين خودرو نظريات مشتريان ايراني لحاظ خواهد شد. وي ادامه داد: همکاري اخير با سايپا يکي از بزرگترين پروژه‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري خارجي سيتروئن است ضمن آنکه سايپا شريک بلندمدت ماست و ۵۰ سال پيش اولين همکاري را با يکديگر آغاز کرديم. قائم مقام سايپا سيتروئن ادامه داد: نمايندگي‌هاي فروش سايپا سيتروئن با استانداردهاي روز سيتروئن که در اروپا اجرا شده در ايران نيز راه‌اندازي خواهد شد به گونه‌اي که مشتريان ايراني از خدماتي مشابه مشتريان اروپايي ما بهره‌مند مي‌شوند. وي خاطرنشان کرد: خودروهاي توليدي در ايران تا ۷۰ درصد ساخت داخل خواهند شد و ۳۰ درصد آن‌ها نيز به مصرف صادرات خواهند رسيد. مارتين گفت: روابط کلان بين کشورها، کيفيت خوب و قيمت مناسب سه الزام اصلي براي صادرات خودرو در جهان هستند که ما بر روي آن‌ها تمرکز کرديم.


قرارداد توتال و رنو طبق برنامه پيش مي‌رود
در همين حال منصور معظمي، رييس هيات عامل ايدرو در حاشيه افتتاح دومين نمايشگاه بين‌المللي خودرو تهران درباره وضعيت قرارداد رنو، اظهار کرد: هيچ مشکلي در قرارداد با رنو وجود ندارد و اين قرارداد طبق روال پيش مي‌رود. وي همچنين درباره اظهارات اخير مديرعامل توتال، اظهار کرد: تا به‌امروز توتال هيچ تغييري در قراردادش با شرکت ملي نفت ايران نداشته است و کار طبق برنامه پيش مي‌رود. در اين زمينه‌ها بايد فضا را به گونه‌اي مديريت کنيم که شرکت‌هاي خارجي با خيال آسوده به ايران بيايند. رييس هيات عامل ايدرو درباره اخذ تضامين لازم در قراردادهاي جديد با شرکت‌هاي خارجي، اظهار کرد: بله در اين زمينه تضمين‌هاي لازم ديده شده است. معظمي‌با بيان اينکه صنعت خودرو يک صنعت استراتژيک است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۹ ميليون دستگاه در کشور در حال تردد بوده و هر خانوار ايراني به طور متوسط داراي يک خودرو است. وي ادامه داد: البته به دليل آنکه وسايل حمل و نقل عمومي‌کافي نيست مردم ناچار به استفاده از خودروي شخصي هستند بنابراين بايد سيستم حمل و نقل عمومي‌را توسعه دهيم.
درهاي باز ايران براي سرمايه گذاري خارجي
رييس هيات عامل ايدرو افزود: وزارت صنعت بر کيفيت خودروهاي داخلي به شدت حساس است و نسبت به گذشته سخت‌گيري بيشتري دارد. در اين زمينه وزير صنعت از خودروسازان خواسته کيفيت محصولات‌شان را افزايش دهند. معظمي‌با بيان اينکه ما درهاي کشور را براي ورود خودروهاي خارجي باز نکرده‌ايم، اظهار کرد: هر خودروسازي که مي‌خواهد وارد بازار ايران شود بايد در ايران سرمايه‌گذاري کند بنابراين خودروسازاني که صرفاً به دنبال واردات خودرو به ايران باشند آنها را محدود خواهيم کرد. وي ادامه داد: در شش قراردادي که در پسابرجام با خودروسازان خارجي منعقد شده موضوع آغاز توليد با ۴۰ درصد داخلي‌سازي ديده شده است. همچنين ظرف سه سال بايد داخلي سازي محصولات به ۷۰ تا ۸۰ درصد افزايش يابد. معظمي‌خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان در سال‌هاي اخير در زمينه ارتقاي تکنولوژي و نيروي انساني سرمايه‌گذاري لازم را نکرده‌اند بنابراين بايد در اين مورد ارتقا پيدا کنند تا بتوانند در قراردادهاي جديد خودرويي مشارکت کنند.