پرسش و پاسخ های داغ دانشجویان با اژه ای

محمد اکبری- سخنگوی قوه قضاییه در جلسه‌ای داغ که با پرسش های صریح دانشجویان همراه بود به میان دانشجویان دانشگاه شریف رفت و ضمن شنیدن نقدهای صریح و بعضا تند دانشجویان، به تبیین ابعاد قانونی مطالب مطرح شده از سوی آنان پرداخت و درباره مصادیق مورد نظرِ دانشجویان توضیح داد. این مراسم که «بررسی کارنامه عملکرد قوه قضاییه» نام داشت به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
از آن چه که در طول بعد از انقلاب انجام داده‌ام، پشیمان نیستم
به گزارش خراسان و میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخشی  از سخنانش،گفت : از آن چه که در طول بعد از انقلاب انجام داده‌ام، از هیچ قسمتی از آن پشیمان نیستم. بسیار بسیار افتخار می‌کنم که در قوه قضاییه، در دادگاه انقلاب، در وزارت اطلاعات بودم و درباره هیچ کدام از آن ها کوچک ترین پشیمانی ندارم و الان نیز افتخار می‌کنم که در قوه قضاییه حضور دارم و خدمت می‌کنم.
آیا این موارد که شما مطرح کردید انتقاد نبود؟


معاون اول دستگاه قضا خطاب به دانشجویان اظهار کرد: بسیاری از افراد در رسانه‌های مختلف و از تریبون‌های مختلف می‌گویند که در جمهوری اسلامی خفقان است و آزادی نیست. آیا چیز‌هایی که دوستان ما پشت تریبون گفتند و اعلام کردند که مستقیم نیز پخش می‌شود، بی‌انصافی نیست؟   اژه‌ای تصریح کرد: اگر عدالت را شما این گونه معنا می‌کنید که هر کسی هرچه می‌خواهد بگوید و تندترین حرف‌ها را بزند و بعد بگوید آزادی نیست، اگر این عدالت است، کسی که این حرف را می‌زند باید درباره تفسیر و ترجمه‌اش و برداشت اش از عدالت از او سوال شود.  اژه‌ای در ادامه سخنان خود اظهار کرد: الان شما در صحبت‌هایتان گفتید چنان چه کسی به قوه قضاییه انتقاد کند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد؛ آیا این موارد که شما مطرح کردید انتقاد نبود؟
من از طرفداران برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی و انتشار موارد مطرح شده در آن ها هستم
معاون اول قوه قضاییه گفت: در میان صحبت‌های دوستان مطرح شد که چرا دادگاه‌ها علنی برگزار نمی‌شود و موضوعات شفاف نیست؟ زمانی که قانون جلوی ما را نگرفته بود، دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار می‌شد و اکنون قانون برای برگزاری علنی دادگاه‌ها و انتشار آن ها جلوی ما را گرفته است. من از طرفداران برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی و انتشار موارد مطرح شده در آن ها هستم؛ حتی زمانی خود من دادگاهی را اداره می‌کردم که از تلویزیون نیز پخش می‌شد. من معتقدم دادگاه چنان چه به صورت علنی پخش شود، بازدارندگی آن بسیار بیشتر از برخی مجازات‌هاست. من به عنوان مدافع این قضیه بار‌ها به مجلس رفته‌ و گفته‌ام که به استثنای موارد خاص دادگاه‌های ما به صورت علنی باشد؛ بنابر این من طرفدار برگزاری دادگاه علنی و پخش آن هستم.وی افزود: چند سال پیش قانون جلوی ما را گرفت و اعلام شد که تا زمان احراز محتویات پرونده، دادگاه‌های ناظر بر آن پرونده‌ها نباید علنی باشد. البته اکنون برخی دادگاه‌ها علنی برگزار می‌شود؛ اما امکان انتشار موارد مطرح شده در آن ها نیست. من در این جا از شما دانشجویان و دیگر مراجع و نخبگان ذی ربط و ذی صلاح استمداد می‌طلبم که برای این موضوع راهکار ارائه دهید.
کسی به سبب افشای فساد تحت تعقیب قرار نگرفته است
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه سخنان خود بیان کرد: در میان اظهارات دانشجویان گفته شد که افرادی به سبب افشای پرونده‌های فساد تحت تعقیب قرار گرفته اند؛ من تأکید می‌کنم که کسی به سبب افشای فساد تحت تعقیب قرار نگرفته است؛ اما اگر فردی سخنی را مطرح کند و طرف ذی نفع به واسطه این سخن شکایت کند که دروغ و تهمت به او نسبت داده شده است، آیا می‌توان به شکایت این فرد توجه نکرد؟
هیچ فردی را به عنوان اصل فعالیت رسانه‌ای تعقیب نمی‌کنیم
وی ادامه داد: می‌گویند چرا صاحب رسانه را تحت تعقیب قرار داده‌اید؛ من تاکید می‌کنم که ما هیچ فردی را به عنوان اصل فعالیت رسانه‌ای تعقیب نمی‌کنیم. حدود یک ماه پیش پرونده‌ای بود که گفتند یکی از اهالی رسانه خودش را وابسته به آقای اژه‌ای معرفی کرده و گفته است که حتی من با آقای اژه‌ای عکس دارم و به مدیرعامل بانکی گفته است که اگر به من دو میلیارد ندهید، اطلاعات شما را افشا می‌کنم. یا به کس دیگری گفته است که 50 میلیون می‌گیرم که سؤال خاصی را در نشست خبری از آقای اژه‌ای بپرسم. البته این پرونده اکنون در حال تحقیق و دلال اصلی دستگیر شده است. اگر ثابت شد که این فرد یا رسانه‌ای که او در آن فعال است، مدیرعامل بانک یا کارخانه‌ای را تحت شانتاژ خبری قرار داده که اگر پول ندهی افشاگری می‌کنم، باید با او چگونه برخورد کرد؟ آیا گرفتن این فرد بی‌عدالتی است یا اجرای عدالت؟
با بسیاری از اهالی رسانه دوست و رفیق هستم و به مناسبت‌های مختلف به یکدیگر پیامک می‌دهیم
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: خوب است بدانید که من با بسیاری از اهالی رسانه دوست و رفیق هستم و به مناسبت‌های مختلف به یکدیگر پیامک می‌دهیم؛ اما اگر کسی بخواهد از این شرایط سوء‌استفاده کند، باید با او برخورد کرد و در این صورت نباید گفت که با اهالی رسانه برخورد شده؛ زیرا با جرم و تخلف او برخورد شده است نه با حرفه او.
قبول دارم که اطلاع‌رسانی قوه قضاییه ضعیف است
 اژه‌ای بیان کرد: در میان سؤالات دانشجویان این موضوع مطرح شد که قوه قضاییه بین افراد تبعیض قائل می‌شود. من در ابتدا باید بگویم که قبول دارم اطلاع‌رسانی قوه قضاییه ضعیف است. ما واقعاً نتوانسته‌ایم و نمی‌توانیم به درستی اطلاع‌رسانی داشته باشیم.
شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده که محاکمه سران فتنه به مصلحت نیست
وی در بخشی از سخنان خود در خصوص محاکمه سران فتنه هم گفت: من این مسئله را قبلاً بارها و بارها گفته‌ام. ما می‌گوییم شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده است که الان محاکمه سران فتنه به مصلحت نیست و آن ها را محصور کرده‌اند . قوه قضاییه آن چه را که در سال 88 پیش آمد در مواردی که در خصوص اقدامات علیه مردم و جان آن‌ها بود، وارد شد و برخورد کرد. البته در آن برخوردها هم اشکالاتی به وجود آمد که به آن ها هم رسیدگی کرد.  اما درباره این افراد شورای عالی امنیت ملی این تصمیم را گرفته است که اقدامی نشود که این اختیار را هم قانون اساسی به این شورا داده و الان هم این مصوبه پابرجاست.
در شرایطی مسخره است که ما بگوییم الف ب ج ح دستگیر شده یا نشده است!
سخنگوی قوه قضاییه افزود: در این جا دانشجویی انتقاد کرد که چرا ما اسم برخی متهمان را در نشست خبری می‌بریم؛ ولی اسم برخی‌ها را نمی‌بریم. در پاسخ باید گفت من اعتقاد دارم که اگر فردی شناخته شده است و همه او را می‌شناسند، وقتی دستگیر می‌َشود، اگر رسانه‌ها درباره او سوالی کردند، باید پاسخ دهیم و مسخره است که ما بگوییم الف ب ج ح دستگیر شده یا نشده است! چون کسی را که دستگیر شده است، همه می‌شناسند.  مثلاً آقای رحیمی آن زمانی که تحت تعقیب قرار گرفت، سمت داشت و در آن زمانی که معاون اول رئیس جمهور بود 13 جلسه تحقیق از او برگزار شده بود. بنابراین درباره این فرد همه می‌دانند که او معاون اول رئیس جمهور بوده است.
وقتی از ما سوال می کنند که مثلاً هاشمی بازداشت شده است یا نه، چه باید بگوییم؟
 محسنی اژه‌ای گفت: البته الان طبق تفسیری که از قانون این موضوع شده است، عده‌ای می‌گویند که حتی کسی را که همه او را می‌َشناسند، نباید اسم ببریم. مثلاً آقای بقایی یا رحیمی یا هاشمی را اگر اسم برده شود، درباره قانونی بودنِ آن، اختلاف نظر وجود دارد. معمولاً خبرنگاران در سؤالات خود ممکن است اسم فرد را ببرند یا عنوان او را اعلام کنند. من در پاسخ به سؤالات می‌توانم تأیید کنم که بله این فرد بازداشت شده است یا نه؛ چون اگر هیچ چیز نگوییم، اشکال دارد. آن وقت عده‌ای می‌گویند که اگر بازداشت نشده، پس کجاست؟ وقتی از ما سوال می کنند که مثلاً هاشمی بازداشت شده است یا نه، چه باید بگوییم؟
مسائل پرونده بقایی مالی و احتمالاً در شرف صدور حکم است
وی در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل حمید بقایی را به مدت پنج ماه به ناحق در سلول انفرادی وزارت اطلاعات زندانی کردید، گفت: در این سؤال چنین مطرح شد که به ناحق زندانی کردید. شما چگونه تشخیص دادید که به ناحق است؟ شما که می‌گویید به ناحق، بر چه اساسی این سخن را مطرح می‌کنید؟ سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: من نمی‌توانم جزئیات این پرونده را بگویم؛ اما همان طور که قبلاً اعلام کرده‌ام، مسائل وی مسائل مالی است؛ تا الان دادگاهی تشکیل شده و احتمالاً در شرف صدور حکم است. 
در جلساتِ دو ساعت و نیمه مسئولان قوه قضاییه در نهایت ۴ دقیقه به مسائل کلی نظام پرداخته می‌شود
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: این که مطرح کردید رئیس قوه قضاییه بیشتر درباره مسائل سیاسی صحبت می‌کند، باید بگویم اولاً رئیس قوه قضاییه عضو شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای انقلاب فرهنگی بوده است و مسئولیت‌های دیگری نیز در نظام دارد. ثانیا در جلساتِ دو ساعت و نیمه مسئولان قوه قضاییه که در روز‌های دوشنبه برگزار می‌شود، در نهایت چهار دقیقه به مسائل کلی نظام پرداخته می‌شود و بقیه مسائل، حقوقی و مربوط به قوه قضاییه است.
درباره تعاونی اعتباری بنده  حنجره خود را پاره کردم
 محسنی اژه‌ای اظهار کرد: درباره شرکت‌های تعاونی اعتباری بنده در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی حنجره خود را پاره کردم و در جلسات مشترک این موضوع را پیگیری کردم. آمده اند به بیش از هزار تعاونی اعتباری مجوز داده‌اند و هیچ نظارتی هم بر آن ها نشده است.
وقت رئیس قوه قضاییه را واقعا بنده تنظیم نمی‌کنم
اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره حضور رئیس قوه قضاییه در دانشگاه و درجمع دانشجویان اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه چندین بار در دانشگاه  حضور پیدا کرده است. وقت رئیس قوه قضاییه را واقعا بنده تنظیم نمی‌کنم؛ ولی در سفرهای استانی یکی از جلساتی که ایشان دارند، جلسه با دانشجویان است و جلساتی در این زمینه داشته‌اند. در هر صورت از این که اگر رئیس قوه قضاییه یا بنده فرصت پیدا کنیم و ما خدمت شما برسیم، بسیار خوشحال می‌شویم.
 به هیچ وجه ادعا ندارم که در زیر مجموعه قوه قضاییه و ضابطان قوه قضاییه خلافی وجود ندارد
 اژه‌ای تصریح کرد: بنده به هیچ وجه ادعا ندارم که در زیر مجموعه قوه قضاییه و ضابطان قوه قضاییه خلافی وجود ندارد؛ اگر چنین چیزی بود که ما کارمندمان را بازداشت، محاکمه و محکوم نمی‌کردیم. قاضی را سلب صلاحیت، بازداشت و تعلیق  نمی کردیم. این موارد حتما هست.
مگر پرونده ستار بهشتی پیگیری نشد؟
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درباره برخورد نکردن با مقصران در پرونده ستار بهشتی گفت: مگر این پرونده پیگیری نشد؟ مگر مکرر و مکرر در این باره اطلاع رسانی صورت نگرفت؟ اما دراین باره برخورد صورت گرفت؛‌ از افرادی تحقیق شد؛ بازداشت صورت گرفت و  فرد محاکمه و محکوم شد. در جریان کهریزک برخی افراد محکوم به قصاص شدند.
شکنجه شرعاً، قانوناً و اخلاقاً ممنوع است
وی ادامه داد: شکنجه شرعاً، قانوناً و اخلاقاً ممنوع است و اگر هر کسی چنین ادعایی داشته یا بعد از این داشته باشد، حتما به فوریت رسیدگی می شود و با اشدّ وجه هم با آن برخورد خواهد شد. بنده معتقدم که اگر قاضی ،‌ ضابط و کارمند تخلف کرد،باید خیلی بیشتر از مردم معمولی او را مجازات کنیم و اشدّ قانون را درباره آن در نظر بگیریم.
یک قاضی به 51 سال حبس محکوم شده بود
 اژه‌ای بیان کرد: در بعضی از پرونده‌ها افراد از شدت برخورد ما نگران هستند. مثلا یک قاضی به 51 سال حبس محکوم شده بود و بر اثر چند جرم ارتکابی اشدّ را برای او در نظر گرفتند.
درباره پرونده کهریزک افرادی که مباشر با این قضیه بودند، برای برخی قصاص صادر شد
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: درباره پرونده کهریزک افرادی که مباشر با این قضیه بودند، تا مرحله قصاص پیش رفتند و برای برخی قصاص صادر شد. برای برخی حکم زندان‌های طولانی صادر شد. البته بعداً صاحبان دم رضایت دادند و قصاص اجرا نشد؛ اما از باب عمومیت جرم هم، اتهام آقای مرتضوی دنبال شد و مقداری که ثابت شد به پنج سال حبس در دادگاه بدوی محکوم شد؛ اما در دادگاه تجدیدنظر به دلیل این که ایشان گفت، من عذرخواهی می‌کنم، تخفیف به وی داده شد.
 ماجرای پرونده فاضل لاریجانی و پرونده سازی مرتضوی
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره سرانجام رسیدگی به اتهامی که رئیس جمهور سابق در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۱ در صحن مجلس به فاضل لاریجانی نسبت داد، گفت: در این باره ادعا شده بود که آقای فاضل لاریجانی به مرتضوی پیشنهاد کرده است که اگر شما این اقدامات را انجام دهید، من سفارش شما را می‌کنم و لابد مسائل مادی هم در این میان مطرح بوده است. فاضل پس از این قضیه تحت تعقیب قرار گرفت و اعلام کرد که این بحث مطلقاً این گونه که مطرح شده نیست و گفت که آقای مرتضوی دو تا سه بار با واسطه از من خواسته که در آن موضوع به او کمک کنم و من به او گفته‌ام که چنین چیزی نیست. محسنی اژه‌ای ادامه داد: آقای فاضل به هیچ وجه با قوه قضاییه ارتباطی ندارد. درباره این موضوع آقای مرتضوی خواسته شد و مشخص شد که بنا بوده مرتضوی به همراه جمعی برای این آقای بدبخت یا خوشبخت پرونده‌سازی کنند. البته این آقا بدون تردید سهل‌انگاری کرده بود و نباید در آن جلسه شرکت می‌کرد؛ اما توجه داشته باشید که درباره این موضوع هیچ جرمی به وقوع نپیوست؛ البته چنان چه جرمی اتفاق می‌افتاد، اولین مجرم خود آقای مرتضوی بود. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مرتضوی یک تصویربرداری مخفی انجام داده بود. توجه داشته باشید وقتی مونتاژ صورت می‌گیرد، معانی دیگری القا می‌شود. آن ها سه تا چهار بار این کار را کرده بودند تا موضوع را به گونه‌ای دیگر جا بیندازند؛ سی‌دی‌هایی را که مخفی کرده‌بودند، بعداً به دست آمد و کاملاً محرز شد که در این باره پرونده‌ُسازی انجام شده است. معاون اول دستگاه قضا بیان کرد: البته باز هم تأکید می‌کنم این فرد اصلاً نباید در آن جلسه شرکت می‌کرد، اما چنان چه جرمی در آن پرونده اتفاق افتاده باشد، متوجه آقای مرتضوی و دو تن از همدستانش بود و چنان چه در این باره از مرتضوی شکایت شود، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.
اتهام  مرتبط با اعضای خانواده رئیس قوه قضاییه 100 در صد دروغ است
معاون اول دستگاه قضا درباره دروغ یکی از شبکه‌های معاند در زمینه اتهام ارتباط یکی از اعضای خانواده رئیس قوه قضاییه با عناصر بیگانه که مورد سوال یکی از دانشجویان بود، گفت: من از شما می‌پرسم اگر این دروغ را کسی به شما نسبت بدهد، شما چه می‌گویید؟ من در این جا عرض می‌کنم که این مسئله 100 در صد دروغ است نه 99.9 درصد؛ بلکه 100 درصد. این فرد با هیچ سرویسی ارتباط نداشته است و هیچ پرونده‌ای هم ندارد؛ هیچ کجا و هیچ وقت هم بازداشت نشده است. وی افزود: سوال می‌کنند که این فرد اکنون کجاست؟ خب در خانه است و دنبال تفریح و درسش و یک بار هم به خارج نرفته است؛ مگر برای عتبات. مطلقا این فرد با هیچ سرویسی ارتباط نداشته نه یک لحظه و نه کمتر از یک لحظه؛ تحت تعقیب و بازداشت هم نبوده است.
توضیحات اژه ای درباره پرونده منصور نظری
معاون اول دستگاه قضا درباره پرونده منصور نظری که بار‌ها از سوی دانشجویان این نشست سوال شده بود، گفت: اولاً بنده آقای نظری را می‌شناسم. آقای نظری قبل از این که مسئله‌ای پیش بیاید، با هم فی‌الجمله ارتباط داشتیم و ایشان برخی اوقات بعضی از مسائل را با واسطه و بی واسطه به ما منتقل می‌کردند.وی ادامه داد: زمانی که این اتفاق برای ایشان افتاد، بنده واقعاً تلاش کردم و این که می‌فرمایید، وقتی به منِ نوعی گزارش می‌رسد، من ماجرا را به فردی که مورد شکایت بوده، ارجاع می‌دهم، این طور نیست. وقتی درباره کسی مطلبی مطرح می‌شود، ما از طرف توضیح می‌خواهیم و این حق ابتدایی هر کسی است درباره ایشان نیز همین اتفاق افتاد تا آن جایی که بنده در جریان هستم از دادسرای انتظامی و مرکز حفاظت خواسته ام که بروند و تحقیق کنند؛ از خود آن ها نیز توضیح خواستم. ریاست محترم قوه قضاییه هیئت ویژه‌ای فرستاد تا ببینند موضوع چیست؛ آیا مسائلی که ادعا می‌کنند درست است یا خیر؟ این هیئت با خود ایشان صحبت کرد و با دیگران نیز صحبت کردند و حرف‌های او و حرف‌های طرف مقابل را نیز شنیدند.  قطعاً این گونه نیست که همه حرف‌های ایشان خدای نکرده کسی بگوید ناحق است؛ حتماً برخی از حرف‌های ایشان حق است. درباره بعضی از چیز‌هایی که ایشان ادعا کرده اند، برخی شکایت کرده اند و شکایت آن ها نیز باید رسیدگی شود.
 
   حاشیه نگاری خبرنگار خراسان
طلب حلالیت دانشجویان و سوت بلبلی اژه ای در دانشگاه شریف
*  کمتر از 15 دقیقه  مانده به نشست "بررسی کارنامه عملکرد قوه قضاییه" تمام صندلی ها و راه رو های سالن اجتماعات  جابربن حیان دانشگاه شریف مملو از جمعیت شده بود و حتی جمعی از دانشجویان در گوشه سِن  نشسته بودند.
* نماینده تشکل دانشجویان مستقل اسلامی زمانی که در نطق کنایه دارخود سخن از ملاحظات قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده متهمان خانواده مسئولان این دستگاه به میان آورد جمعیت حاضر در سالن با سوت و کف این اظهارات را تایید کردند و  اژه ای با خونسردی در حال یادداشت برداری بود.
*پس از طرح سوالات، معاون اول قوه قضاییه در شروع صحبت های خود با تشکر از حضور و رفتار به گفته وی پر شور و احساس دانشجویان خطاب به دانشجویان اظهار کرد که "من سر و صورتم سفید است اما مانند شما دلم جوان است و امیدوارم  دلم هم مثل ریشم سفید و یک رنگ باشد".
*درحالی که محسنی اژه ای نطق خود را با توصیف  حال و هوای دانشجویی ادامه می داد تعدادی از جمعیت حاضر با بیان این که "حاشیه نروید" به سخنان وی واکنش نشان دادند او نیز درپاسخ به این افراد گفت:چنان چه شما وقت و حال داشته باشید، من امروز وقتم را باز گذاشته‌ام.
* پس از آن که  سعی زیاد سخنگوی قوه قضاییه برای آرام کردن فضا با سوت و کف مداوم  جمعیت  مواجه شد با ذکر خاطره ای از نشست خود با دانشجویان به حاضران در سالن گفت: «اگر قرار بر سوت زدن باشد من خودم بلبلی می زنم.» اژه ای سپس با بیان این که «برای سوت زدن نباید دو انگشت خود را در دهان کنید زیرا ممکن است دهانتان گشاد شود» بدون استفاده از دست سوت زد. دانشجویان در ادامه این کار فریاد زدند: دوباره دوباره!
* درپایان توضیحات بخش اول سخنان اژه ای جمعی از دانشجویان در ردیف های ابتدایی سالن درحالی که پلاکاردهایی در دست گرفته بودند که در آن خواستار ارائه توضیح درباره پرونده اتهامات خانواده لاریجانی شده بود فریاد برآوردند که آقای اژه ای سوال ما را پاسخ بده.به این طرف هم نگاه کن.
*پس از ارائه توضیحات معاون اول قوه قضاییه مجری جلسه دوباره پشت تریبون آمد و با یادآوری این که شما تنها به تعدادی از سوالات مطرح شده پاسخ دادید بنابراین سوالات باقی مانده را مجدد می پرسم شروع به پرسیدن سوالات کرد .اژه ای درحالی که رضایتمندی  یا نارضایتی خود را در چهره نشان نمی داد پیشنهاد مجری برنامه را تایید کرد.
*اظهارات محسنی اژه ای درتایید اظهارات قبلی خود مبنی براین که نامه رضایتمندی بقایی از وضعیت بازداشت اش موجود است و در صورت رضایت متهم منتشر خواهد شد با واکنش دانشجویان مواجه بود که "او می خواهد نامه منتشر شود شما این جا قول بدهید که منتشر خواهید کرد". اما وی در ادامه سخنان خود گفت "من هیچ قولی نمی دهم" برای این کار نظر قاضی پرونده تعیین کننده است.
* اژ ه ای در  واکنش  به سوال دانشجویی که از وی پرسید شما که رفتار رئیس جمهور سابق را مانند رفتار فردی "لات"  دانستید  پس چگونه است که وی عضو مجمع تشخیص مصلحت شده است با بیان این که من نگفتم ایشان«لات» است  گفت که  من  در مثَل حکایت آن لاتی را که بیکار شده بود، مطرح کردم  اما درباره این که چرا آقای احمدی نژاد عضو تشخیص مصلحت است من نباید نظر بدهم.
* پس از این که محسنی اژه ای توضیحاتی درباره پرونده اتهام برادر رئیس قوه قضاییه  ارائه داد و خطاب به دانشجویان گفت: مرتضوی با دسیسه‌چینی با جمعی برای این آقای بدبخت یا خوشبخت پرونده سازی کرده است اتهامش ثابت نشد. ازمیان جمعیت  با سخنی با لحن کنایه آمیز شنیده  شد که  "برویم از وی حلالیت بطلبیم او بی گناه است".
* معاون اول دستگاه قضا با اشاره به معرفی سوابق کاری و تحصیلی خود ادامه داد: بنده هم مثل بسیاری از شما‌ها از یک طبقه کشاورز بودم؛ بخشی از عمرم را در حوزه علمیه و بخشی در دانشگاه به تحصیل پرداختم و طی سالیانی هم عمدتاً در دستگاه قضایی و اجرایی بودم.
*اژه ای در بخشی از جلسه گفت: برگزار کنندگان مراسم امروز با دفتر من تماس گرفتند و خواستار آن شدند که ما نحوه اداره جلسه را تعیین کنیم، اما بنده عرض کردم که میزبان شما هستید و هرطور که صلاح می‌دانید، جلسه را اداره کنید؛ چنان چه می‌خواهید پخش زنده کنید؛ یا اگر می‌خواهید فقط شما صحبت کنید و من شنونده باشم. بنابر این بنده مطلقا در چگونگی اداره جلسه دخالت نمی‌کنم.
*او در پاسخ به انتقاد برخی دانشجویان که بیان می‌کردند تیم حفاظتی ایشان در جلسه حضور داشته‌اند، تصریح کرد: انصاف به خرج دهید؛ گفته شده که جای جای این جا محافظ است؛ آیا واقعاً در جای جای این جلسه محافظ هست؟ همه شما دانشجویان محافظ من هستید. مجری برنامه نیز با تاکید بر این که در سال‌هایی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنم، جلسه‌ای که این گونه یک مسئول به مدت طولانی به سوالات دانشجویان پاسخ دهد، کم بوده است، گفت: اگر انصاف را رعایت کنیم، این کار حاج آقا کاملاً قابل تقدیر است که این قسمت از سخنان مجری با تشویق حضار مواجه شد. مجری همچنین تاکید کرد که تیم حفاظتی سخنگوی قوه قضاییه اصلاً به داخل سالن نیامدند.
* گفتنی است وقت پیش بینی شده برای مراسم،  پایان یافته بود که با موافقت معاون اول قوه قضاییه، نشست دانشجویی تا اذان مغرب ادامه یافت و  در پایان، دانشجویانِ حاضر به تشویق پرشورِ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پرداختند.