یارانه فقط برای 3 گروه

حسین بردبار-  رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز جزئیات گوناگون لایحه بودجه سال 97 را برای خبرنگاران تشریح کرد. پیش بینی نفت 55 و 60 دلاری، ارز3500 تومانی، تورم 9 درصدی، نرخ بیکاری 11.3 درصدی، افزایش پرداخت های نقدی مستمری بگیران و حذف یارانه چند میلیون نفر ازجمله نکاتی بود که محمدباقر نوبخت دراین نشست به آن اشاره کرد. در این میان تغییر رویکرد دولت در موضوع کاهش یارانه بگیران مهم ترین نکته خبری محسوب می شود. به این ترتیب رویکرد شناسایی ثروتمندان و حذف یارانه آن ها جای خود را به اختصاص یارانه به نیازمندان و افراد متقاضی که راستی آزمایی خواهند شد، می دهد.
به گزارش خراسان، محمد باقر نوبخت در نشست خبری در پاسخ به پرسش خراسان درباره این که رقم بودجه یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد تومان در سال های گذشته به 23 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که برای تحقق آن باید یارانه بیش از34 میلیون نفر حذف شود و آیا به عوارض اجتماعی چنین تصمیمی فکر کرده اید، گفت: ما تلاش می کنیم مجوزی که به مجلس می بریم یک مجوز موسع باشد، امسال نیز اجازه 48 هزار میلیارد تومان منابع ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی را از مجلس داشتیم که می توانستیم قیمت بنزین را چند هزار تومان محاسبه کنیم، در حالی که قصدمان این نیست. ما با مجلس توافق کردیم که یارانه ها را معطوف به افراد نیازمند کنیم ولی قرارنیست به همین صورت نقدی بین همه تقسیم کنیم بلکه برای فقرزدایی و کاهش فقر مطلق استفاده می کنیم. نوبخت افزود: در سال 97 هیچ فردی نخواهد بود که دستگاه های حمایتی و نظارتی احراز کنند که نیازمند به یارانه است و یارانه اش قطع بشود، بنابراین این اعداد و ارقام منعطف و آثار اجتماعی آن مشخص است چون می خواهیم یارانه بیشتری به همه نیازمندان بدهیم که این آثار اجتماعی خوبی خواهد داشت.وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خراسان درباره شناسایی و حذف یارانه افراد ثروتمند از طریق استانداری ها و بخشداری ها، گفت: این طرح ان شاء ا... مدنظر است و بسیاری از اختیاراتمان را در بودجه 97 به استانداری ها سپرده ایم.
ناکامی در حذف یارانه ثروتمندان
نوبخت با اشاره به موضوع یارانه نقدی در سال آینده گفت: یارانه را باید به کسانی بدهیم که نیازمند هستند یا استحقاق آن را دارند. دو روش برای این موضوع وجود دارد. اول آن که به حساب 80 میلیون نفر سرکشی کنیم و همین دعواهای کنونی پیش می‌آید که در نهایت سه تا چهار میلیون حذف شدند. روش دوم این که پول را به کسانی بدهیم که می‌شناسیم و تحت پوشش هستند. برخی را سازمان‌های حمایتی و برخی دیگر را بیمه‌های تأمین اجتماعی شناسایی کرده اند یا شاید گروهی از مردم باشند که جزو هیچ‌کدام نیستند که پس از اعلام و بررسی آن ها یارانه‌شان پرداخت می‌شود. سال 97 به همه نیازمندانی که بعداً اعلام می‌کنند و آن هایی که تحت پوشش‌ نهادها هستند،‌ یارانه پرداخت می‌کنیم.


وی تأکید کرد: دیگر نیازی به مأموریت سازمان هدفمندی نیست و به صندوق رفاه اجتماعی تبدیل خواهد شد و وزارت کار می‌تواند مسئولیت آن را برعهده بگیرد.
تعداد افراد حذف شده از یارانه در سال آینده مشخص نیست
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد افراد حذف شده از یارانه نقدی 20 میلیون یا 30 میلیون نفر است، گفت: هیچ کدام از این اعداد درست نیست و هنوز جامعه هدف به طور دقیق مشخص نشده است. بنابراین اکنون نمی‌توان اعلام کرد چه تعداد از شمول دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.
برنامه افزایش قیمت انرژی طی امسال هنوز مشخص نیست
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ماه‌های پایانی امسال گفت: این خبر را در فضای مجازی دیده‌ام اما این موضوع که دولت هم‌اکنون برنامه مشخصی برای افزایش حامل‌های انرژی طی امسال دارد، درست نیست هرچند که دولت مجوز قانونی افزایش سقف درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی تا سقف 48 هزار میلیارد تومان را دارد اما بنده اعلام می‌کنم که فعلاً برنامه افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی طی امسال مشخص نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به این که برخی معتقدند با توجه به افزایش‌های در نظر گرفته شده برای قیمت حامل‌های انرژی، بودجه سال آینده بودجه گرانی است، گفت: به این مسئله باید توجه داشته باشیم که همواره این سؤال مطرح است که چرا یارانه به ثروتمندان پرداخت می‌شود، بنابراین ما به دنبال این هستیم که یارانه به نیازمندان پرداخت شود و بنده تأکید می‌کنم هیچ فرد نیازمندی در سال 97 نخواهد بود که یارانه اش قطع شود.
نوبخت همچنین از حذف جدول 17لایحه بودجه درخصوص اختصاص بودجه به 59نهاد فرهنگی خبرداد و درپاسخ به خراسان درخصوص این که آیا با چنین کاری ، نهادهای فرهنگی مذکور عملا حذف نخواهند شد، گفت: ما برنامه و ردیف ویژه ای برای این منظور درذیل ردیف های بودجه ای درنظر گرفته ایم و بودجه این جدول را به سازمان ها و نهادهای دولتی واگذار کرده ایم که درقبال انجام کار برای دولت، به سازمان ها ونهادهای مشمول جدول 17 اختصاص می یابد.