چر خش محسوس روحانی!

هفت ماه از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور دوره دوازدهم ایران می گذرد. انتخاباتی که در یک سو محافظه‌کاران با تمام قدرت خود وارد شده بودند و در سوی دیگر اصلاح طلبان با دست خالی به همراه اعتدال‌گرایان به حمایت از حسن روحانی پرداختند. در روز های گذشته اما انتقادات فراواني به حسن روحانی و نحوه عملکردش در دولت دوازدهم به گوش می رسد. انتقاداتی که دامنه اش از معرفی کابینه پرحاشیه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی آغاز و تا امروز و ارائه لایحه بودجه سال آینده ادامه داشته است. یکی از مسائل کلیدی که این روزها اصلاح طلبان با آن درگیرند، انتقاداتی است که به دولت دوازدهم می‌شود و این انتقادات باعث دلسردی بدنه رای آن‌ها شده است.گفتني است روز گذشته علی مطهری، نایب‌رییس و احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی در دانشگاه امیر کبیر تهران حاضر شدند و در یک نشست به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دادند. یکی از پرسش های مشترک این دو نماینده مجلس دهم، در رابطه با عملکرد حسن روحانی و دولت دوازدهم تا به امروز و تحلیل نمایندگان مجلس از دلایل حمایت از حسن روحانی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بود.
چرخش روحانی محسوس بود
علی مطهری در پاسخ به یک سوال در رابطه با عملکرد حسن روحانی از ابتدای دولت دوازدهم تا به امروز گفت: واقعیت این است که ما از چرخشی که آقای روحانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری داشت، متعجب شدیم. چرخش ایشان بعد از انتخابات محسوس بود.در واقع ایشان بعد از انتخابات انتظاراتی که ما از او داشتیم را برآورده نکرد. مطهری ادامه داد: همین که آقای روحانی کل فهرست کابینه را به جای اینکه به صورت مستقیم به مجلس ارائه بدهد، در دست گرفت و به این طرف و آن طرف برد، اشتباه بود. این کار هیچ الزام قانونی نداشت. یک زمان رییس‌جمهور فهرست را اعلام می کند و بعد از اعلام فهرست، شخص رهبری نظری دارند که در آن مرحله نظر ایشان اعمال می شود اما اینکه خود ایشان لیست وزرای پیشنهادی را به دست بگیرد و بچرخد و بخواهد نظر موافق همه را بگیرد، نتیجه‌اش این شد که در وزارت علوم، گزینه بیست‌ویکم به مجلس معرفی شد.
مطهری البته غلامی را فردی خوشفکر معرفی کردو گفت: البته وزیر کنونی علوم، انسان خوشفکر و اصلاح طلبی است که فکر می کنم در کارش موفق خواهد بود.


مجلس پیگیر دانشکده نفتي‌ها
مطهري در ادامه به یکی دیگر از نقد های دانشجویی مبنی بر تعطیلی دانشکده نفت در دولت حسن روحانی اشاره کرد و گفت: قرار نیست هر کاري که مجلس انجام می دهد، رسانه ای شود اما بدانید که موضوع تعطیلی دانشکده نفت در کمیسیون آموزش مطرح است و کار آن در حال پیگیری در مجلس است.
بعد از 88 به دنبال عقلانیت بودیم
در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مازنی نیز در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از دلایل حمایت از حسن روحانی در انتخابات 96 چه بود، گفت: ما بعد از سال 88 متوجه شدیم که روند جامعه با عقلانیت، همگرایی و ارتباط بین نیروهای معتدل جریان های سیاسی می تواند در مسیر اصلاح قرار بگیرد. ما معتقد بودیم که اگر این روند اصلاح نشود و دو جناح در دو نقطه ثابت بایستند و با يكديگر درگیر شوند، کشور به سمتی می رود که به صلاح هیچ جریان و به طور کلی هیچ ایرانی نخواهد بود.
عقلانیت در سال 92 روحانی را پیروز کرد
اين نماينده مجلس در رابطه با دلایل حمایت اصلاح طلبان در انتخابات 92 از حسن روحانی گفت: عقلانیتی که در اصلاح طلبان و اصولگرایان پدید آمد واز سویی به صحنه آمدن مردم و جامعه دانشگاهی در سال 92، باعث شد که مردم آقای روحانی اصولگرا را بر آقای عارف اصلاح‌طلب ترجیح دهند و با کناره گیری آقای عارف، فضا برای رای به آقای روحانی مهیا شد و چهار سال سکان ریاست قوه مجریه برعهده ايشان گذاشته شد.وی تاکید کرد که این مسیر در سال 94 و انتخابات مجلس و انتخابات شورای شهر در سال 96 ادامه پیدا کرد.
قطار اصلاحات در حال یارگیری است
مازنی در ادامه با تاکید بر اینکه این مسیر به نفع کشور است، بیان کرد: معتقدم که قطار اصلاحات در هر ایستگاه شخص جدید را سوار می کند و همین‌گونه که جلو می رویم، می توانیم افراد بیشتری که خود را اصلاح طلب هم نمی دانند، سوار این قطار کنیم و با خود هم‌مسیر کنیم.
بوی سال 84 می آید
این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در رابطه با دلایل حمایت از حسن روحانی در انتخابات 96 گفت: در سال 96 بر پایه این تحلیل احساس کردیم که اگر ریاست جمهوری ایشان ادامه پیدا نکند، کشور به 12 سال قبل بر می گردد. وی در ادامه به انتقادات این روزها از دولت حسن روحانی اشاره کرد و گفت :در این روزها گاهی حرف هایی درباره دولت زده می شود که بوی سال 1384 را می دهد. وی ادامه داد: در سال 84 برخی از دوستان بحث عبور از رييس‌دولت اصلاحات را مطرح کردند که نتیجه این شعار احمدی نژاد شد و کشور هشت سال به سمت دره رفت.
دعوای خانوادگي اصولگرایان و احمدی‌نژاد
مازنی در باره عملکرد دولت محمود احمدی نژاد و فعالیت این روزهای دولتمردان این دولت گفت: امروز احمدی‌نژاد با اصولگرایان مشغول دعوای خانوادگی است. اصلاح‌طلبان به این دعوا ورود نمی‌کنند و البته ورود ما اخلاقی نیست.
خوشبختانه در این مدت نیز در این دعوای خانوادگی، او را شناختند و او را پای فتنه معرفی می‌کنند که ما خوشحالیم که دوستان اصولگرا به این بصیرتی که می گفتند اصلاح طلبان ندارند، رسیده اند.
روحانی می توانست بهتر عمل کند
اين نماينده مجلس در ادامه با توضیح شرایط دولت دوازدهم از ابتدا تا کنون گفت: وقتی که بنا بر ائتلاف و اعتماد سازی گذاشته می شود، طبیعی است افرادی که برای کابینه معرفی شدند با گفت‌و‌گو با آن‌ها به نتایجی می توانستیم برسیم و الان معتقدم که آقای روحانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری به‌خصوص بحث معرفی کابینه می توانستند بهتر عمل کنند ولی هم اکنون راهبرد ما در جریان اصلاحات و فراکسیون امید، همچنان حمایت از آقای روحانی است و زجر کشیده‌های جریان اصلاحات بدون هیچ توقعی، همیشه ما را به حمایت از آقای روحانی نصیحت کردند.