سكوت در برابر ممنوع‌الخروجي برخی فرزندان هاشمي

آرمان - یاسمین طالقانی: تداوم ممنوع الخروجی یاسر و فائزه هاشمی و پسرش موضوعی بود که روز گذشته از سوی سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی اعلام شد. البته ممنوع الخروجی تعدادی از اعضای خانواده مرحوم آیت‌ا... هاشمی موضوع جدیدی نیست. به نوشته «اعتدال» در مرداد سال جاری بود که فائزه هاشمی اعلام کرد: ‌«یکی از معضلات ما این است که مردم فکر می‌کنند بعداز فوت پدر، همه با ما خوب و مهربان هستند ولي اين‌گونه نيست و بعد عید، چهار نفر از خانواده ممنوع‌الخروج شده‌اند.» البته ممنوع‌الخروجی فرزندان آیت‌ا... در مردادماه اتفاق نیفتاد بلکه فائزه هاشمی در گفت‌وگوی دیگر در تکمیل موضوع ممنوع‌الخروجی خود توضیحاتی ارائه کرد. به نوشته «انتخاب» او در پاسخ به‌این سوال که «الان دقیقا چند وقت است که ممنوع‌الخروج شده‌اید» اظهار داشت: «من در ٢6اردیبهشت امسال ممنوع‌الخروج شدم.»
تداوم
دیروز یک وکیل دادگستـــــری دربـــاره خبر ممنوع‌الخروجی برخی از اعضای خانواده مرحوم آیت‌ا... هاشمی گفت: من از طرف خانواده آقای هاشمی این موضوع را پیگیری کردم. بر اساس ماده ۱۶قانون گذرنامه فائزه و یاسر هاشمی و پسر فائزه ممنوع‌الخروج هستند. ایلنا نوشت؛ دکتر محمود علیزاده طباطبایی افزود: «این ممنوع الخروجی به معنی این نیست که ‌این افراد اتهامی دارند زیرا ماده ۱۶قانون گذرنامه مقرر می‌دارد اگر قاضی مصلحت بداند می‌تواند افراد را از خروج از کشور منع کند.» عصر دیروز برنا نوشت یاسر هاشمی ضمن تکذیب ممنوع‌الخروجی محسن هاشمی گفت: «هنوز به دادگاه مراجعه نکردم، اما فکر می‌کنم ممنوع‌الخروجی ماهم تمام شده و اطلاعاتی که منتشر شده قدیمی است.» علیزاده طباطبایی البته پیش از این درباره چرایی ممنوع الخروجی فرزندان آیت‌ا... هاشمی اظهار داشت: ممنوع‌الخروجی خانم هاشمی به خاطر پرونده قضائی نیست بلکه بر اساس ماده 16 قانون گذرنامه ممنوع‌الخروج شده است. این وکیل دادگستری اضافه کرد: طبق ماده 16 قانون گذرنامه، اگر قاضی خروج کسی را از کشور به مصلحت نداند می‌تواند بدون داشتن پرونده قضائی، فرد را ممنوع‌الخروج کنند و امروز بسیاری از سیاسیون و مقامات کشور با این موضوع مواجه هستند.
ماده 16


بر اساس ماده 16 قانون گذرنامه به اشخاص زير هيچ نوع گذرنامه براي خروج از كشور داده نمي‌شود. 1- كساني كه به موجب اعلام كتبي مقامات قضائي حق خروج از كشور را ندارند. 2- كساني كه در خارج از ايران به سبب تكدي و يا ولگردي و يا ارتكاب سرقت و كلاهبرداري و يا به عنوان ديگر داراي سوء شهرت باشند. 3- كساني كه مسافرت آنها به خارج كشور به تشخيص مقامات قضائي مخالف مصالح جمهوري اسلامي ايران باشد. ‌تبصره 1-رسيدگي و تشخيص افراد مذكور در بند 2 اين ماده واحده به عهده كميسيوني مركب از نمايندگان وزارت امور خارجه، وزارت دادگستري، وزارت كشور، شهرباني جمهوري اسلامي و وزارت اطلاعات كه به دعوت وزارت كشور تشكيل خواهد شد، مي‌باشد.
روایت فاطمه هاشمی
فاطمه هاشمی اما روایت دیگری از ممنوع الخروجی برادران و خواهرش دارد. به نوشته ایسنا؛ دختر بزرگ مرحوم آیت‌ا... هاشمی درباره ماجرای ممنوع‌الخروجی خانواده‌شان و وصیتنامه پدر گفت: «هنوز در مورد دلیل این مساله پاسخی به ما داده نشده است، اما برخی‌ها حدس می‌زنند که شاید اطلاعات مهم و محرمانه‌ای از نظام نزد ما وجود داشته و برای همین تعدادی از ما را ممنوع‌الخروج کردند. این در حالی‌ است که نزد خاندان آیت‌ا... ‌هاشمی هیچ اطلاعات سری و مهم وجود ندارد. همان موقعی که پدرم فوت شدند، آقایان آمدند و هرچه بود و نبود را با خودشان برداشتند و بردند. آیت‌ا...‌ هاشمی در دفتر کارشان که مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده، مطالب مهمی را در گاوصندوق و چند کشو نگهداری می‌کردند و وقتی من به آنجا رفتم تا وسایل پدرم را به خانه بیاورم، با کشوهای خالی مواجه شدم و هیچ چیزی وجود نداشت. ما به دنبال وصیتنامه ‌آیت‌ا... ‌هاشمی بودیم و پیش خودمان فکر کردیم که شاید وصیتنامه آنجا باشد، برای همین به دفتر کار ایشان رفتیم تا داخل کشو و گاوصندوق را ببینیم اما دیدیم که کشوها و گاوصندوق خالی است.»
در نهایت
هنوز علت اصلی ممنوع الخروجی فرزندان آیت‌ا... مشخص نیست اما آنها محدودیتی برای فعالیت در داخل کشور ندارند چنان که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران است که مقام بالایی تلقی می‌شود. ارتباط این ممنوع التصویری‌ها با وصیتنامه ‌آیت‌ا... هاشمی هم مشخص نیست و هنوز خبر دقیقی درباره آن منتشر نشده است. مشخص نیست موانع لغو ممنوع الخروجی فرزندان آیت‌ا... چگونه برداشته خواهد شد و وکلای این خانواده هم به اظهارنظر در این باره نپرداخته‌اند چنان که گویی این موضوع رازی سر به مهر است.