ژست موافق گفت‌و‌گو از سوي دلواپسان

آرمان: در ماه‌های اخیر بحث گفت‌وگوی دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب به‌طور جدی‌تری از هر دو سو مورد پیگیری قرار گرفته است. از اظهارات اخیر سیاسیون دو طرف این احتمال برمی‌آید که به زودی شاهد نوعی مذاکره و تعامل جهت نزدیکی بیشتر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باشیم.
قیف وارونه!
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مجلس درباره ‌ایده گفت‌وگوی بین جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و تشکیل یک پارلمان یا اتاق فکر مشترک بین این دو جریان گفت: چون نه اصلاحات و نه اصولگرایان رأس و لیدر ندارند لذا بعید می‌دانم که ‌این گفت‌وگو اتفاق بیفتد، اگر چنین اتفاقی بیفتد خیلی خوب است و حتی خود بنده نیز آمادگی دارم. وی اظهار داشت: اینکه گفتم بعید می‌دانم که چنین اتفاقی بین اصلاح‌طلبان و اصولگراها بیفتد به ‌این خاطر است که اتاق فرمانی در این دو جریان وجود ندارد لذا گروه‌های متعددی که در این دو جبهه وجود دارند معمولا آتش به اختیار و به صورت جزیره‌های پراکنده عمل می‌کنند، همین باعث می‌شود که روند کند شود و ناامیدی در تشکیل چنین تشکیلاتی ایجاد شود. ذوالنوری در مورد اینکه‌ آیا اصولگرایان و شخص شما از گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنید، گفت: ما وقتی با 1+5 حرف می‌زنیم، گفت‌وگو با گروه‌های درون نظام که کاری سهل و آسان است. گفت‌وگوی گروه‌های درون نظام ایراد و اشکالی ندارد. معتقدیم گروه‌های درون نظام باید بر سر موضوعات مختلف باهم بنشینند و حرف بزنند، حتی اگر لازم باشد بر سر هم نیز داد بزنند و دعوا و یقه‌گیری هم بکنند تا اختلافات را به حداقل رسانده، به وحدت بیشتری برسند و در جامعه با یک حرف ورود پیدا کنند. نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه الان در کشور ما گروه‌ها همانند قیف وارونه عمل می‌کنند یعنی ممکن است آقایی اصولگرا و اصلاح‌طلب کنار هم که باشند گل بگویند و گل بشنوند اما تریبون که دستشان می‌افتد همدیگر را بکوبند و حالت قیف وارونه عمل کنند، بنابراین هرچه گفت‌وگوها برای توافق و رفع سوءتفاهم‌ها و برای تبین، تعیین و تاکید بر مبنایی باشد که بقیه مسائل جزئی را نیز با آن اصول و مبانی اصلی انقلاب تطبیق دهیم مفید خواهد بود.
جلسه مشترک


چندی پیش محسن میردامادی به ضرورت گفت‌وگوی سران اصلاح‌طلب و اصولگرا برای حل اختلافات اشاره کرد. او به نام‌هایی مانند لاریجانی، باهنر و توکلی اشاره داشت و تاکید کرد: «شاید اگر پیش از این چارچوبی برای گفت‌وگوی ملی میان جناح‌های سیاسی کشور برقرار شده بود و در آن دیدگاه‌های متفاوت به‌رغم اختلافات به بحث می‌نشستند و اشتراکات خود را پیدا می‌کردند، کشور هم در سال‌های اخیر دچار چنین خسارت‌های سنگینی نمی‌شد.» پس از آن عباس عبدی نیز با تایید اظهارات میردامادی به ضرورت زیست این دو گروه به صورت مسالمت‌آمیز کنار یکدیگر اشاره کرد و گفت: «اصلاح‌طلبان از اهرم‌هایی چون نفوذ بالا در جامعه و منطقی بودن بخش عمده‌ای از حرف‌هایشان برخوردارند. نظام جدید جهانی و ارزش‌های آن نیز ایده اصلاح‌طلبان را بیشتر می‌پذیرد. طبقه بسیار مهم اجتماع یعنی طبقه متوسط با اصلاح‌طلبان همدلی و همراهی دارد. اصولگرایان هم اهرم‌های قدرت خاص خود را دارند. آنان در سنت به مفهوم دقیق کلمه پایگاه دارند. در ساخت قدرت از اهرم‌های اقتصادی، قضائی و نظامی نیز برخوردارند.» از سویی دیگر تشکل‌های روحانی دو طرف نیز خود را آماده همراهی در مورد تعامل نشان داده‌اند. به نوشته ایلنا؛ غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری‌اش گفت: «برای برگزاري نشست مشترك با مجمع روحانيون مبارز حرفي نداريم.» در واکنش به او محمد مقدم عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: «در جلسه بعدي مجمع روحانيون موضوع برگزاري جلسه مشترك با جامعه روحانيت را مطرح مي‌كنيم و در آن جلسه نظر اعضا پرسيده خواهد شد اما به‌طور كلي ما منعي براي اين كار نمي‌بينيم.» با موجی که در این روزها دیده می‌شود باید منتظر خبرهایی در مورد نزدیک شدن بیش از پیش طرفین به هم بود.