اولتیماتوم عراقچی به عهدشکنان آمریکایی برجام


دهمين کميسيون مشترک برجام در سطح معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 پس از سه ساعت بحث و بررسي پايان يافت.اين نشست در هتل کوبورگ وين به سرپرستي عباس عراقچي و هلگا اشميد برگزار شد. اين جلسه با خواست عراقچي معاون وزير امور خارجه ايران، براي دقايقي متوقف شد تا اشتباه کارکنان هتل در نصب پرچم ايران اصلاح شود.پرچم هيات ايران بخاطر ناآشنايي نيروهاي خدماتي هتل کوبورگ وين در آغاز جلسه کميسيون مشترک اشتباه نصب شده بود.بعد از تصويربرداري که بلافاصله بعد از ورود و استقرار هياتها شروع مي‌شود، هيات ايراني متوجه اين اشتباه سهوي هتل کوبورگ شد و سريعا خواستار توقف جلسه، اصلاح پرچم، و حتي احضار عکاسان و فيلمبرداران براي تکرار تصويربرداري شد و پس از آن بود که جلسه کميسيون مشترک به کار خود ادامه داد.
هشدار به‌امريکا
پس از اين ديدار سيد عباس عراقچي گفت: تمامي‌اعضاي 1+5 اين بار صريح و روشن به‌امريکا اعتراض و تاکيد کردند که تعهدات خود را طبق برجام سريع‌ و در وقت خود انجام دهد. نسبت به اين‌که برخي اقدامات بايد به موقع انجام شود و نشده اعتراض شد و تاکيد همه اعضا اين بود که هر دو طرف بايد به تعهدات خود پايبند باشند.به گزارش ايسنا، رييس هيات مذاکره‌کننده ايران در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه سه ساعته دهمين کميسيون مشترک برجام در وين گفت: در اين جلسه در حوزه همکاري‌هاي هسته‌اي به ويژه در بحث مدرن‌سازي اراک و امضاي قراردادهاي مربوطه جدي کرديم و کارگروهي در اين‌باره است که بحث‌هاي مربوط به طراحثي اوليه و جزيي و تامين تجهيزات و اميني و سوخت و مشخصات سوخت و توليد آن در ايران بحجث شد و پيشرفت خوبي هم انجام شده و در جدول زماني پيش بيني شده قرار داريم.
وي ادامه داد که هم‌چنين موارد ديگر همکاري‌هاي هسته‌اي در اين نشست بررسي شد.رييس هيات ايراني مذاکره‌کننده در کميسيون مشترک برجام گفت: درباره همکاري ايران و آژانس همه طرف‌ها از همکاري ايران قدرداني کردند و از اين‌که 9 گزارش پايبندي ايران را تاييد مي‌کند تقدير شد. معاون ظريف در بحث تحريم‌ها اظهار کرد: آنجا مباحث پيچيده، سخت و جنجالي‌تر بود؛ موارد زيادي که مربوط به عدم پايبندي آمريکا به تعهداتش در برخي از قسمت‌هاي برجام مي‌شود و فضايي که با توجه به سخنراني ترامپ ايجاد شده است و مواد تعلل، تاخير و بدعهدي آنها مورد بررسي قرار گرفت. وي گفت: هم‌چنين خانم اشميد به عنوان هماهنگ کننده کميسيون مشترک برجام در پايان جمع‌بندي داشتند و گفتند که با استقبال از پايبندي ايران به برجام از همه طرف‌ها خواسته شد تعهدات خود را با حسن نيست و سازنده انجام دهند و اين مطالب در بيانيه‌اي از طرف ايشان منتشر خواهد شد.
عراقچي تاکيد کرد: در اين نشست خيلي صريح‌تر از گذشته با تخلفات آمريکا برخورد کرد و روشن و مستقيم توسط همه اعضا به‌امريکايي‌ها تذکر داده شد که برجام را بايد در محيط مناسب خود اجرا کنند. معاون ظريف اظهار کرد: هيات آمريکايي هم در اين نشست صحبت‌هايي داشتند و تاکيد کردند که کماکان به برجام پايبند خواهند بود و تصميم دولت آمريکا در شرايط حال حاضر پاينبدي به برجام است. وي درباره تحولات در داخل آمريکا و تاثير آن بر برجام گفت: روندهاي داخلي آمريکا به ما و کميسيون مشترک ارتباطي ندارد و آنها مي‌توانند برجام را در کنگره و کاخ سفيد دائم رد و بدل کنند اما پايبندي به تعهدات خود را بايد داشته باشند. بايد اين بدانند و در اين جلسه هم توسط همه اعضا تاکيد شد، هيچ امکاني براي مذاکره مجدد و ربط دادن موضوعي به برجام وجود ندارد و اگر قرار باشد درباره موضوعات ديگر صحبت شود در صورتي که طرف‌ها علاقه‌مند باشند، از کانال مخصوص خود بايد انجام شود. عراقچي تاکيد کرد: آمريکايي‌ها هر کاري مي‌خواهند در روند خود انجام دهند به ما مربوط نيست، مهم اين است تحريم‌هايي که رفع شده به صورت رفع شده نگه دارند و تحريم‌هايي را برنگردانند در اين صورت نقض برجام است.