۹ هلدينگ شستا به ۵ هلدينگ کاهش‌ مي‌يابد


در نشست خبري مشترک مديران عامل سازمان تامين اجتماعي و شستا آخرين روند اقتصادي بزرگ‌ترين هلدينگ اقتصادي کشور تشريح شد.
به نقل از ايلنا، در اين نشست خبري، مرتضي لطفي، مدير عامل شستا با بيان اينکه در دولت گذشته اين هلدينگ اقتصادي تبديل به حياط خلوت سياسيون شده بود، از تغيير و اخراج برخي از اين افراد غير متخصص خبر داد.
لطفي اظهار داشت: در دولت گذشته برخي افراد که هيچ گونه تخصص مديريتي و يا تعلق خاطري به حقوق کارگران نداشتند به اين مجموعه تحميل شدند. در مدت ۴۰ روزي که بنده مديريت اين مجموعه اقتصادي را به عهده گرفتم با بررسي سوابق و توانايي مديران، شروع به پايش اين افراد کرديم و تاکنون ۲۰ نفر شناسايي شدند که به زودي عذر آنها خواسته خواهد شد. وي ادامه داد: اين مجموعه بيت المال نيست بلکه حق الناس است و ما وظيفه داريم دست هر ذينفعي به غير از بخش کارگري را از اين مجموعه قطع کنيم.
وي تصريح کرد: بخش عمده بنگاه‌هاي شستا واحدهايي هستند که دولت به عنوان رد ديون به ما واگذار شده، که بيشتر آنها ضرر ده هستند و با توجه به قديمي‌بودن ماشين آلات با تراکم انساني زيادي مواجه هستيم. لطفي در پاسخ به پرسشي در خصوص فعاليت‌هاي اين مجموعه در حوزه بين‌المللي پس از برجام گفت: ما توانستيم پس از توافق هسته‌اي ۵۰ تفاهم‌نامه با کشورهاي ايتاليا، قزاقستان، آذربايجان و استراليا امضا کنيم که‌اميدواريم با رفع شيطنت‌هاي آمريکا و برخي مسائل بين‌المللي اين تفاهم‌نامه‌ها که بيشتر در حوزه انرژي هستند تبديل به قرارداد شوند.
مديرعامل شستا در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اينکه با توجه به خروج شستا از بنگاهداري و ضررده بودن برخي از شرکت‌هاي اين مجموعه، بخش خصوصي تمايلي براي ورود به اين حوزه‌ها نخواهد داشت. تکليف صنايعي مانند چوکا که ضررده هستند و تعداد زيادي کارگر دارند چه مي‌شود؟ ، گفت: در حال حاضر شرکت چوکا يک خريدار از کشور روسيه دارد که براي مشارکت يا خريد کامل در حال مذاکره با آنها هستيم.
وي ادامه داد: اين شرکت هزار نفر نيروي انساني دارد. در حالي که واحدهاي مشابه با 200 نفر اداره مي‌شوند. از طرف ديگر مصرف کاغذ در داخل نيز به حداقل رسيده است. ضمن آنکه در هنگام خصوصي‌سازي و واگذاري آنها زنجيره تامين رعايت نشد. به طور مثال در واگذاري ذوب‌آهن به شستا فقط کارخانه تحويل داده شد ولي معدن را به صورت جداگانه واگذار کردند. در واگذاري چوکا نيز جنگل که به عنوان مواد اوليه اين کارخانه است را به وزارت دفاع داده‌اند و الان ما بايد با قيمت گزاف به دنبال تامين اين زنجيره باشيم. ضمن آن که تا به‌امروز تمام تلاش خود را کرده‌ايم که حقوق کارگران را تامين کنيم.
لطفي تصريح کرد: بيشتر کارگران چوکا در آينده نزديک بازنشست خواهند شد و مجموعه اسالم نيز به 30 نفر رسيده است. هفته گذشته من صحبتي با آقاي نوبخت داشتم و توانستيم دو مصوبه 50 ميلياردي براي اين مجموعه دريافت کنيم. ضمن آن که براي واگذاري چنين مجموعه‌هايي که زيان ده هستند طرح‌هاي اصلاحي در نظر گرفتيم که آن را اجرا خواهيم کرد.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي بين‌المللي اين مجموعه گفت: ما در دو کشور عراق و آذربايجان سرمايه‌گذاري کرده‌ايم که در باکو واحد توليد داروي ما در حال اتمام است و واحد سيمان عراق نيز در آينده‌اي نزديک به بهره‌برداري برسد. مجموعه شستا بعد از برجام کانون مورد توجه سرمايه‌گذاران خارجي بوده است و همه هيئت‌ها براي مذاکره با ما ابراز تمايل کردند. ضمن آنکه ما نيز تعامل خود را گسترش داديم و توانستيم اولين کشتي مسافربري را به يکي از شرکت‌هاي ترکيه به قيمت 29 ميليون دلار به فروش برسانيم و سفارش‌هاي ديگري نيز دريافت کرديم.
لطفي با اشاره به همکاري اين مجموعه با معاونت علمي‌فناوري رياست جمهوري گفت: پس از پرديس يک، ما به دنبال اجرايي کردن پرديس 2 هستيم و مطابق تفاهم‌نامه‌اي که داشتيم قرار است مجموعه اراضي پارس الکتريک را در اختيار آنها بگذاريم تا در حوزه استارتاپ‌ها فعاليت داشته باشيم. در حوزه دارو نيز به دنبال توليد دانش‌بنيان و‌هايتک هستيم و با تيم‌هايي از دانشگاه تهران و شريف در پرديس يک، مشغول همکاري هستيم.
۱۴۰ شرکت شستا از بنگاه‌داري خارج مي‌شوند
وي ادامه داد: در حال حاضر سياست راهبردي ما اين است که بنگاه‌هايي که در برنامه‌هاي آينده اين مجموعه نيستند و يا بخش خصوصي توانايي اداره آنها را دارد، واگذار کنيم که تا کنون 140 شرکت شناسايي شدند و برنامه داريم تا سال 98 آنها را واگذار کنيم. ضمن آ‌نکه دستگاه‌هاي نظارتي نيز به اين واگذاري‌ها نظارت دارند تا هيچ‌گونه شبه‌اي به وجود نيايد.
وي تصريح کرد: شستا از 9 هلدينگي که دارد به 5 هلدينگ که شامل نفت و گاز، دارو، بانک و بيمه و فناوري نوين خواهد بود فعاليت‌ خود را محدود خواهد کرد و بقيه را واگذار مي‌کند.
لطفي گفت: در حال حاضر سرمايه اين هلدينگ 1.2 ميليارد دلار است که مصوبه افزايش آن را از مجمع گرفته‌ايم. ضمن اينکه دارايي‌هاي ما نيز به 3 هزار ميليارد دلار رسيده است.