خروج قريب‌الوقوع نيجريه و ليبي از توافق نفتي

کمتر از دو هفته پس از تصميم اوپک براي تمديد مدت کاهش توليد نفت ليبي و نيجريه که دو عضو معاف اين گروه بودند اعلام کردند قصد دارند توليدشان را سال آينده افزايش دهند.
به نقل از ايسنا، در حالي که در نشست ۳۰ نوامبر وزيران سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) اعلام شد ليبي و نيجريه به توافق کاهش توليد پيوستند، اين دو کشور اکنون در تلاش براي افزودن به توليدشان هستند. شرکت نفتي توتال روز جمعه اعلام کرد ميدان فراساحلي جديد اگينا در نيجريه سال آينده فعاليتش را آغاز مي‌کند و ۱۰ درصد به توليد اين کشور اضافه مي‌شود. اين ميدان ظرفيت توليد ۲۰۰ هزار بشکه در روز را خواهد داشت و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ راه‌اندازي مي‌شود و محدوديت‌هاي توليدي که به دليل خطوط لوله فرسوده، سرقت مداوم و کارشکني ايجاد شده را جبران خواهد کرد. وزارت نفت نيجريه درباره آغاز فعاليت اين ميدان و اين‌که آيا در نتيجه آغاز فعاليت اين ميدان توليد نقاط ديگر محدود خواهد شد، اظهار نظر نکرده است. رييس دولت ليبي نيز روز شنبه با مدير شرکت ملي نفت ليبي و رييس بانک مرکزي اين کشور براي گفت‌وگو درباره نحوه همکاري براي تهيه منابع مالي لازم به منظور بالابردن توليد نفت در سال آينده ديدار کرد. شرکت ملي نفت ليبي يک چهارم از بودجه مورد درخواست خود را در سال ۲۰۱۷ دريافت کرد که مانع تلاش‌هاي اين شرکت براي حفظ توليد نفت در حدود يک ميليون بشکه در روز شده است. افزايش بودجه به اين شرکت کمک خواهد کرد تعميرات اساسي در زيرساخت انرژي اين کشور که مکررا هدف حملات مسلحانه قرار مي‌گيرد انجام دهد و ميزان توليد را به بالاي يک ميليون بشکه در روز افزايش دهد. شرکت ملي نفت ليبي تاکنون رسما درباره توافق اوپک صحبت نکرده است.
 دورنماي شفافي نسبت به توليدشان در سال ۲۰۱۸ ارائه نکرده‌اند
تحولات اخير ممکن است مايه شگفتي ناظران بازار شود که پس از نشست اخير اوپک تصور داشتند که نيجريه و ليبي با مشارکت در توافق کاهش توليد اين گروه و تعيين سقف رسمي‌براي توليدشان موافقت کرده‌اند. در عوض اين دو کشور دورنماي شفافي نسبت به توليدشان در سال ۲۰۱۸ ارائه نکرده‌اند. در تيتر بيانيه‌اي که از سوي وزارت نفت نيجريه در روز نشست اوپک منتشر شد، تاکيد شده بود که نيجريه و ليبي از کاهش توليد معاف هستند. طبق ارزيابي‌هاي رويترز، توليد نفت نيجريه و ليبي در سال ميلادي جاري به ترتيب به ۱.۷ ميليون بشکه در روز و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بالغ شده، اما در هر يک از اين کشورها بين ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز نوسان داشته است.