اعتراض صریح اروپا به بدعهدی های برجامی آمریکا

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و معاون وزیر خارجه کشورمان که دیروز به عنوان رئیس هیئت ایرانی در جلسه 3 ساعته دهمین کمیسیون مشترک برجام در وین حضور داشت، پس از این نشست، با اشاره به طرح موضوعات مربوط به پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش در این جلسه، گفت: تمامی اعضای 1+5 این بار صریح و روشن به آمریکا اعتراض و تاکید کردند که تعهدات خود را طبق برجام سریع‌ و در وقت خود انجام دهد. در این جلسه نسبت به این‌که برخی اقدامات باید به موقع انجام شود و نشده اعتراض شد. به گزارش ایسنا، عراقچی با بیان این که در این نشست خیلی صریح‌تر از گذشته با تخلفات آمریکا برخورد شد، افزود: همه اعضا به صورت روشن و مستقیم به آمریکایی‌ها تذکر دادند که برجام را باید در محیط مناسب خود اجرا کند. وی درباره تحولات داخلی آمریکا و تاثیر آن بر برجام گفت: روندهای داخلی آمریکا به ما و کمیسیون مشترک ارتباطی ندارد و آن ها می‌توانند برجام را در کنگره و کاخ سفید دایم رد و بدل کنند اما باید به تعهدات خود پایبند باشند. باید این را بدانند و در این جلسه هم توسط همه اعضا تأکید شد، هیچ امکانی برای مذاکره مجدد و ربط دادن موضوعی به برجام وجود ندارد و اگر قرار باشد درباره موضوعات دیگر صحبت شود در صورتی که طرف‌ها علاقه‌مند باشند، از کانال مخصوص خود باید انجام شود.
عراقچی: تا رسیدن به نقطه‌ای که آمریکا بخواهد از برجام خارج شود فاصله داریم
رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در کمیسیون مشترک برجام در وین در ادامه درباره تلاش اروپا برای مجاب کردن آمریکا به ماندن در برجام با بیان این‌که "ما هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که آمریکا بخواهد از برجام خارج شود فاصله داریم" تصریح کرد: «آمریکا در مواضع خود درباره برجام کاملا در انزوا قرار دارد و مواضع اروپایی‌ها خیلی صریح و روشن در مخالفت با مواضع آمریکاست. شاید بی‌سابقه باشد که رئیس‌جمهور آمریکا در موردی حرفی زده باشد و بلافاصله خانم موگرینی با قاطعیت آن را رد کند اما درباره برجام این اتفاق افتاده است.»
دیدار دوجانبه عراقچی با هیئت آمریکایی


در حاشیه اجلاس دیروز در وین، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی وزارت خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام ظهر روز گذشته به وقت محلی با هیئت آمریکایی شرکت کننده گفت‌وگو کرد. عراقچی سه شنبه نیز دیدارهای دوجانبه‌ای با هیئت‌های روسیه، چین، آلمان و فرانسه و همچنین هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت.
نصب اشتباه پرچم ایران اصلاح شد
گفتنی است در جلسه روز گذشته نشست برجام در وین، در اتفاقی پرچم ایران به شکل برعکس نصب شده و در محل سالن مذاکرات قرار داده شده بود. اما بعد از آن‌که رئیس هیئت ایرانی متوجه این مسئله شد،‌ به درخواست وی جلسه موقتاً قطع و پرچم ایران به درستی نصب شد. مسئولان برگزاری نشست سپس از تصویربرداران و عکاسان درخواست کردند تا برای جایگزین کردن تصاویر جدید بار دیگر به محل برگزاری نشست بیایند.
لاریجانی: سناریوهای مختلف در مواجهه با تصمیمات آمریکا درباره برجام بررسی شده است
از سویی دیگر و همزمان با اتمام ضرب الاجل ترامپ به کنگره که منجر به افزایش ابهام ها درباره سرنوشت برجام شده، علی لاریجانی رئیس مجلس و قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، تأکید کردند که ایران برای سناریوهای مختلف آماده شده است. به گزارش ایلنا، لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر کنگره آمریکا طی روزهای آتی پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند، چه می‌شود؟ گفت: در هیئت نظارت بر برجام سناریوهای مختلف در مواجهه با تصمیمات آمریکا درباره برجام بررسی شده است. وی افزود: ما برای تمامی روش‌های احتمالی آن ها راه حل‌هایی در نظرگرفته‌ایم و باید ببینیم آن ها چه مسیری را طی می‌کنند. همچنین به گزارش مهر، قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در صورت عملی نشدن تعهدات آمریکا و ادامه کارشکنی ها و بدعهدی های این کشور، برای هر وضعیتی آمادگی کامل داریم و برنامه ها و سناریوهای متناسب را تدوین کرده ایم.
رویترز: کنگره در همین هفته ضرب الاجلی برای بازگشت تحریم ها تصویب می کند
دو روز پیش مهلت 60 روزه رئیس جمهور آمریکا به مجلس این کشور برای تصویب طرح اصلاح برجام، به اتمام رسید و اکنون ابتکار عمل در دست رئیس جمهور آمریکاست. به گزارش دویچه وله، خبرگزاری رویترز درباره این موضوع با اشاره به اینکه بازگشت توپ برجام به زمین کاخ سفید به تردیدهای بیشتر درباره آینده آن دامن می‌زند، نوشت: با این‌حال برخی از اعضای کنگره و مقام‌های کاخ سفید آمریکا می‌گویند در همین هفته جاری کنگره ضرب‌الاجلی را برای برقراری دوباره تحریم علیه ایران تصویب خواهد کرد. بنا بر این گزارش گفته می‌شود این تحریم‌ها اگر در کنگره تصویب شود احتمالا با برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی نخواهد داشت؛ زیرا در این صورت به معنای خروج از برجام خواهد بود، اما برنامه موشکی ایران می‌تواند موضوع تحریم‌های تازه علیه این کشور باشد.
موگرینی:نمی توانیم اعتبار یک توافق چندجانبه را مخدوش کنیم
تیلرسون دو شب پیش مدعی شده بود که برجام نواقصی دارد که باید اصلاح شود. در عین حال بلافاصله پس از این سخنرانی، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی به آن پاسخ داد. به گزارش تسنیم، موگرینی  گفت: ما نمی توانیم اعتبار یک توافق چندجانبه مورد تأیید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را مخدوش کنیم و توافقی که وعده های خود را عملی کرده است از میان ببریم.
در بسیاری از دل‌مشغولی‌ها با آمریکا سهیم هستیم
موگرینی در عین حال ادامه داد: «ما اروپایی‌ها در بسیاری از دل‌مشغولی‌ها با ایالات متحده سهیم هستیم، از جمله در ارتباط با وضعیت منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک ایران که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناهمخوان است. به همین دلیل است که ما هنوز هم برخی تحریم‌های هدفمند و محدودیت‌هایی [علیه ایران] پابرجا داریم، اما این موضوعات نباید با برنامه جامع اقدام مشترک تداخل پیدا کند و باید به نحوی درست و در جای مناسب مورد رسیدگی قرار گیرد.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «در تازه‌ترین دور مذاکرات سطح بالا، که چند هفته پیش برگزار شد، بر سر ادامه تعامل برای توانمندسازی زنان و نحوه رفتار با زندانیان، توافق وجود داشت.»
 
   خبر مرتبط
ادعای حاشیه ساز موگرینی و پاسخ عراقچی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات سه شنبه شب خود ادعاهایی درباره مذاکرات هسته ای مطرح کرد که بخشی از آن با پاسخ معاون وزیر خارجه کشورمان مواجه شد. موگرینی در سخنان خود ادعا کرد که در بخش مقدمه توافق هسته‌ای «جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که «خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر» است. او ادعا کرد که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است. به گزارش ایسنا، وی در اظهارات سه شنبه شب خود در پارلمان مدعی شد، «دولت ایران قصد داشته از توافق هسته‌ای، در چارچوب منازعه سیاسی خود با جناح‌های رقیب به عنوان ابزاری برای کسب مجوز جهت "تعامل با دنیا" استفاده کند.» بنا بر این گزارش موگرینی گفته است: «زیرا مسئولان ایران در آن زمان- که همچنان هم روی کار هستند- قصد داشتند از این توافق به عنوان روشی برای درخواست مجوز از مردم خودشان و افکار عمومی خودشان برای تعامل با جهان استفاده کنند و آن ها این کار را در چارچوب یک منازعه سیاسی انجام می‌دادند که به خوبی می‌دانیم داخل ایران جریان داشته و هنوز هم جریان دارد. بعضی‌ از شما به این واقعیت اشاره می‌کنید که تضعیف اجرای کامل توافق هسته‌ای، کسانی در صحنه سیاسی ایران را تضعیف خواهد کرد که به روش خودشان - که با روش ما فرق دارد- در تلاش برای گشایش و تعامل با دنیا هستند .» موگرینی در ادامه از لفظ «تندروها» برای اشاره به منتقدان برجام در ایران استفاده کرد و گفت که تضعیف اجرای برجام، مواضع آن ها را تقویت خواهد کرد. وی افزود: «تضعیف برجام یا ابراز تردید در آن راهی برای تقویت تندروها در صحنه سیاسی ایران است. آیا این برای ما مناسب است؟ مطمئنا برای ما مناسب نیست.»در همین حال، عراقچی روز گذشته در پاسخ به این اظهارات موگرینی گفت: در برجام جمله‌ای است مبنی بر این که "اجرای کامل برجام می‌تواند در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی مشارکت کند". اجرای کامل برجام هنوز رخ نداده و بعد از 10 سال اتفاق می‌افتد و این زمانی است که همه تحریم‌ها کامل لغو شد و اگر بتوانند ثابت کنند برجام به لحاظ مذاکراتی یک تجربه موفق بوده، آن وقت می‌توان ادعا کرد که برجام در صلح جهانی مشارکت داشته است. البته می‌توانیم الان هم بگوییم در منطقه پر آشوب خاورمیانه ،  برجام توانسته با حل یک مسئله در صلح منطقه مشارکت داشته باشد.» مسئول مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین ادامه داد: البته این‌ها لفاظی‌هایی است که برخی‌ها انجام می‌دهند. ترامپ هم مانورهایی روی این مسئله داشت، در حالی که متن برجام کاملا مشخص است و هیچ ارتباطی به مسائل منطقه‌ای و جهانی ندارد و این‌که کسی از یک جمله بخواهد تلقی خاصی انجام دهد، پذیرفته نیست.بررسی خبرنگار خراسان نیز نشان می دهد که در بخش پیشگفتار برجام این عبارت آمده است: «They anticipate that full implementation of this JCPOA will positively contribute to regional and international peace and security.» معنی این جمله این است که «آن ها انتظار دارند که اجرای کامل برجام در جهت مثبت به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی کمک کند» که این عبارت با آن چه موگرینی ادعا کرده است، متفاوت است.