یزدانی خرم: قانون وزارت ورزش نگذاشت به والیبال برگردم!

مدیریت موفق محمدرضا یزدانی‌خرم در فدراسیون والیبال به سرعت از او چهره‌ای برجسته و محبوب ساخت. اما درست زمانی که او با شگردهای خاص مدیریتی‌اش موفق شد والیبال ایران را از گمنامی به دروازه‌های شهرت نزدیک کند، به‌ناگاه حکم انفصالش از والیبال آمد تا به اجبار روی صندلی ریاست فدراسیون کشتی بنشیند. او که سال‌هاست از عرصه مدیریت ورزشی فاصله گرفته در مصاحبه با خراسان از تمایلش برای برگشت به ورزش صحبت کرد. تمایلی که یزدانی‌خرم را تا پای ثبت‌نام برای کاندیداتوری ریاست فدراسیون والیبال وسوسه کرد اما به قول خودش یک آیین‌نامه داخلی و البته مغایر با قوانین جهانی مانع از این کار شد. آیین‌نامه‌ای که حالا میرسلیم رئیس اسبق فدراسیون نجات غریق را هم وادار کرده تا در مخالفت با آن به دنبال اعتراض به مجامع بین‌المللی باشد. رئیس اسبق فدراسیون کشتی نسبت به ارجاع پرونده علیرضا کریمی به کمیته اخلاق اتحادیه جهانی هم واکنش جالبی دارد.  او طی این مصاحبه عدم تفویض اختیار را از ضعف‌های مدیریتی رسول خادم دانست و عنوان کرد رئیس کشتی ایران کادر سنگین‌، پخته و توانمندی در‌کنارش ندارد.
 پرونده علیرضا کریمی درحالی به کمیته اخلاق اتحادیه جهانی کشتی ارجاع داده شده که شنیده می‌شود احتمال تعلیق کشتی ایران زیاد است. به عقیده شما فدراسیون ایران باید چه دیپلماسی را در دستور کار خود قرار دهد تا خطر تعلیق ایران را تهدید نکند؟
طی 6 سالی که من در فدراسیون کشتی بودم، بارها ورزشکارانمان با قرعه رژیم صهیونیستی برخورد می‌کردند ولی ما موضوع را رفع و رجوع می‌کردیم. اتحادیه جهانی به کشتی نگرفتن ایران مقابل رژیم صهیونیستی اعتراض داشت اما چون روابط صمیمی با مسئولان جهانی داشتیم با اخذ گواهی پزشکی همیشه از تقابل با آن‌ها کنار می‌کشیدیم. البته کشتی‌گیرانمان ضرر هم می‌کردند ولی چون پای مسائل سیاسی و اعتقادی در بین بود، ‌گذشت می‌کردند.‌ این گذشت آن‌ها جبران می‌شد ولی به میزان خیلی کم. درخصوص علیرضا کریمی اما ماجرا را بزرگ کردند و همین مسئله‌ باعث شد‌ اگر هم اتحادیه جهانی متوجه قضیه نشده بود، درنهایت متوجه شود. به همین دلیل UWW با توجه به سوابق ما در زمینه مبارزه نکردن با رژیم اشغالگر قدس، حالا قصد برخورد با مسئله را دارد. از طرفی برخی به دنبال آن هستند که نکات منفی ما را بزرگ کنند. ضمن این‌که رسانه‌های ما بیش از بقیه سروصدا کردند. از طرفی عدم رویارویی ورزشکاران رشته‌های مختلف مقابل نمایندگان رژیم اشغالگر قدس مسئله جدیدی نبود که تا این حد آن را بزرگ کردند. این مسئله همیشه بوده و نباید به این شکل مطرح می‌شد که به گوش اتحادیه جهانی یا سازمان‌های دیگر برسد که بخواهند موضوع را پیگیری کرده و به‌ دنبال محروم کردن ما باشند. فدراسیون کشتی باید موضوع را مدیریت می‌کرد.
 منظورتان چیست؟


من کشتی علیرضا کریمی را ندیدم ولی این‌طور که مشخص است علنا مسئول کشتی با صدای بلند به کریمی می‌گفته بباز و دیگران هم دیده‌اند! او نباید این کار را انجام می‌داد و باید مسئله را به صورت مخفی مدیریت می‌کرد. اگر این کار را انجام می‌دادند، مشکل حل می‌شد.
 پای IOC هم به ماجرا باز شده. با توجه به عضویت لالوویچ در هیئت‌رئیسه کمیته بین‌المللی المپیک، آیا می‌توان امیدوار بود که او از نفوذ خود به نفع ایران استفاده کند؟
همه‌ چیز بستگی به رایزنی و روابط بین‌الملل دارد. درحال حاضر نمی‌دانم چه کسی مسئول روابط بین‌الملل‌ فدراسیون کشتی است اما این فرد باید عملکرد بسیار قوی داشته باشد. البته وکیل حقوقی فدراسیون فرد‌ قدرتمندی است اما مسئله این است که ماجرا برای محافل جهانی لو رفته و ما دیگر نمی‌توانیم آن را‌ به گونه دیگری مطرح کنیم. به هر حال نیاز به رایزنی قوی داریم. ضمن این‌که اتحادیه جهانی فقط قصد تهدید ما را دارد و در عمل کاری انجام نخواهد داد. چون کشتی ایران یکی از 4 رکن اصلی کشتی جهان است. آن‌ها سعی می‌کنند ما را بترسانند و اخطار دهند. مضاف بر این‌که عوامل داخلی هم متاسفانه به ماجرا دامن می‌زنند. آن‌ها برای این‌که این مشکل را برای همیشه حل کنند، سعی در بزرگ کردن ماجرا دارند. اما باز هم تکرار می‌کنم که مسئله خاصی برای کشتی ما پیش نخواهد آمد.
 پس در واقع احتمال تعلیق کشتی ایران را ضعیف می‌بینید؟
مسئولان جهانی کشتی ایران را تعلیق نمی‌کنند.
 ‌نحوه مدیریت رسول خادم در فدراسیون کشتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ابتدا بگویم که کار فدراسیون کشتی بسیار سنگین است. در زمانی‌که من هم بودم شرایط بر همین منوال بود. این شرایط می‌طلبد که یک کادر فنی قوی در‌کنار رسول خادم قرار گیرد. من حتی در مصاحبه قبلی‌ام در تلویزیون گفتم که بار مسئولیت رسول خادم بسیار سنگین است و بنابراین باید افراد سنگین‌تر، پخته‌تر و قوی‌تری در کنار او باشند تا فشار به خادم وارد نشود. در زمانی که من در فدراسیون مسئولیت داشتم، کار را بین افراد تقسیم کرده بودم و خودم نظارت داشتم. به خصوص این‌که سرپرست‌ تیم‌های ملی و مسئولان روابط بین‌الملل فدراسیون باید افراد باسواد و قوی‌ای باشند.
 اما انتقادی که اطرافیان خادم به او وارد می‌دانند، این است که او اعتقادی به تفویض اختیاراتش‌ به دیگران ندارد...
چون او کادر قوی‌ای در‌کنارش ندارد.
 اما منتقدان معتقدند خادم عمدا کادر ضعیف انتخاب می‌کند که بتواند زمام تمام امور را به شخصه در دست داشته باشد...
خب ایراد کار همین است دیگر(می‌خندد). مدیر فردی است که هرچه بارش بیشتر می‌شود، بتواند افراد قوی‌تری در کنارش داشته باشد. ما در ایران افراد قوی زیادی داریم که از آن‌ها استفاده نمی‌شود.
 بگذریم. قصد برگشت در عرصه مدیریت ورزش را ندارید؟
من همیشه آماده خدمتگزاری به ورزش هستم. هر وقت به ما بگویند بیا، می‌آییم؛ نگفتند هم مطالعه و استراحت می‌کنیم.
 از والیبال و رفتن داورزنی به وزارت ورزش هم صحبت کنید. به نظر شما تصمیم داورزنی برای جدایی از فدراسیون والیبال درست بود؟
نه، اصلا. آقای داورزنی نباید از فدراسیون والیبال می‌رفت. من هم طی 17‌سالی که رئیس فدراسیون والیبال بودم، پیشنهادهای زیادی برای ارتقای سمتم داشتم اما نرفتم. چون بار فدراسیون والیبال هم سنگین است. من برای والیبال زحمات زیادی کشیدم و نتیجه زحماتم درحال حاضر دارد، جواب می‌دهد. معتقدم همیشه باید زیربنایی کار کرد و کار زیربنایی هم سخت است و بازدهی آن 8 الی‌‌10 سال به طول می‌انجامد. بنابراین درحال حاضر پشتوانه‌سازی برای والیبال بسیار مهم است و داورزنی باید روی پشتوانه‌سازی ز‌یاد کار می‌کرد تا تیم ملی پشتوانه‌های قوی داشته باشد.
 اشاره کردید که همیشه علاقه‌مند به حضور در ورزش هستید. پس چرا برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون والیبال ثبت‌نام نکردید؟
نشد دیگر. هم گرفتاری‌های کاری‌ام زیاد است و چند جا مشغول فعالیت هستم و هم این‌که اخیرا بحث شرایط سنی برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون‌ها مطرح شد و مسئولان آمدند و در این خصوص آیین‌نامه‌ای تدوین کردند که خلاف قوانین جهانی است. درحال حاضر همه فدراسیون‌های جهانی شرایط سنی را حذف کردند. اما در ایران آمدند و یک آیین‌نامه داخلی نوشتند و با استناد به همین آیین‌نامه، بعد از 28 سال مانع از کاندیداتوری آقای میرسلیم برای ریاست فدراسیون نجات‌غریق شدند. این بسیار بد است. چون میرسلیم جزو 5 مدیر جهانی برتر(در بین 2 رئیس‌جمهور، 2 پادشاه و خود میرسلیم) در رشته خود است ولی مسئولان ورزش ما مانع حضور او در نجات‌غریق شدند و به همین خاطر میرسلیم به فدراسیون جهانی اعتراض خواهد کرد. این اتفاق درحالی افتاده که همان‌طور که اشاره کردم همه فدراسیون‌های جهانی از والیبال گرفته تا کشتی و غیره شرایط سنی را برداشته‌اند چون می‌دانند که مدیران باتجربه یک نعمت هستند. مدیران باتجربه نباید از ورزش کنار بروند. همان‌طور که در رشته‌های مذهبی همه علمای ما با سن بالا درحال مدیریت هستند و از تجربه و علم‌شان استفاده می‌شود، در ورزش هم باید همین‌طور باشد.
 پس در واقع تاکید دارید که به دلیل منع سنی موفق به ثبت‌نام در انتخابات ریاست فدراسیون والیبال نشدید؟
یکی از دلایل همین بود. دلیل دیگر هم این بود که در زمان ثبت‌نام برای ریاست فدراسیون والیبال آمادگی لازم را نداشتم.
 موضوع اعتراض آقای میرسلیم به مجامع جهانی قطعی است؟
بله، حتما. اصلا خود مسئولان جهانی نسبت به این موضوع اعتراض خواهند کرد. ضمن این‌که من نامه‌ای به وزیر ورزش نوشتم و شرایط را برای او توضیح دادم. ایشان هم نامه را به معاونانش ارجاع داده. حدود یک‌ماهی از ماجرا می‌گذرد اما هنوز هیچ جوابی دریافت نکرده‌ام.
 جالب است که بعد از تدوین همین آیین‌نامه داخلی، پشت سر هم انتخابات ریاست فدراسیون‌های ورزشی از سوی وزارت ورزش درحال برگزاری است...
خب این همان قبح ورزش است دیگر. همه جای دنیا به دنبال شایسته‌سالاری هستند. بنابراین می‌روند به دنبال روی کار آوردن افرادی که علم و توانایی لازم در زمینه مدیریت را دارند، نه این‌که بیایند و مدیرکل خودشان را رئیس یک فدراسیون کنند!
 
بـرش
سرچ نکنید! نامی از یزدانی‌خرم در ویکی‌پدیا نیست!
در هنگام تنظیم مصاحبه محمدرضا یزدانی‌خرم با موضوع عجیبی مواجه شدیم. زمانی که قصد داشتیم سری به رزومه کاری این مدیر موفق به‌خصوص در عرصه ورزش کشور بزنیم، در کمال تعجب هیچ نام و نشانی از او در ویکی‌پدیا پیدا نکردیم. حال آن‌که امروز حتی گمنام‌ترین فعالان حوزه‌های مختلف اعم از ورزشی، سیاسی، اجتماعی، هنری و... ‌در ویکی‌پدیا صاحب یک صفحه اختصاصی هستند. ولو این‌که رزومه کاری‌شان به بیش از 3 الی 4 سطر هم نرسد. اما این‌که چرا هیچ اطلاعاتی درخصوص یزدانی‌خرم در این دانشنامه معتبر به ثبت نرسیده، به نوبه خود سوال‌برانگیز است!