معمـاي راديو اكتيو

آرمان: چند روز بیشتر تا سالگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی نمانده است. دی ماه 95 خاطره تلخی از خود بر جای گذاشت، خاطره‌ای که در بخش افسوس‌های تاریخ ثبت شده است. بی‌تردید آیت‌ا... هاشمی تنها یک شخصیت نبود بلکه اسوه صبر و تدبیر بود. او بود که هرگاه گروه‌های سیاسی و غیر سیاسی برای رفع مشکل خود با گره‌ای مواجه می‌شدند به او پناه می‌بردند. چرا که می‌دانستند بهترین تدبیر را به آن‌ها نشان می‌دهد. آیت‌ا... هاشمی در عرصه بین‌الملل وزنه سنگینی محسوب می‌شد و تدابیر ایشان دایره تعاملات بین‌المللی را گسترش داد. او بسیار رنجید اما لبخند بر چهره آورد تا امید در مردم کشور کمرنگ نشود. حتی آنانی که از مخالفان شناخته شده‌ آیت‌ا... بودند پس از رحلتش همانند حامیانش گریستند، چرا که به‌خوبی به نقش و تاثیرگذاری ایشان در پیشرفت کشور آگاهی داشتند. آیت‌ا... با شفافیت عجین شده بود اما پس از رحلتش برخی سوالات بدون پاسخ ماند مانند وصیتنامه‌ای که هنوز یافت نشده است.
پدر سالم بود
یکی از موضوعات مبهم درباره چگونگی رحلت آیت‌ا... است. در روزهای نخست پس از فوت ایشان علیزاده طباطبایی وکیل این خانواده گفت: «آیت‌ا... هاشمی هفته‌ای دو جلسه ورزش می‌کردند و روز یکشنبه برای ورزش به استخر «کوشک» رفته بودند. این استخر تحت نظارت حفاظت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و شخص دیگری نمی‌توانست از آن استفاده کند. آیت‌ا... هاشمی اجازه نمی‌دادند که در زمان ورزش ایشان دوربین‌ها روشن باشد و محافظان نیز در اطراف ایشان حضور نداشتند. به همین دلیل هنگامی محافظان ایشان از مساله مطلع می‌شوند که کار از کار گذشته بود. یعنی آیت‌ا... هاشمی قبل از این که به بیمارستان برسند، رحلت کرده بودند.» فاطمه هاشمی هم تعریف کرد: «ایشان هیچ مشکلی از نظر سلامت نداشتند. پنجشنبه هفته قبل از فوت، پزشکی ایرانی که مقیم آمریکا هستند با یک دستگاه سونوگرافی مجهز و با اصرار من ایشان را معاینه کردند و به من گفتند پدر شما به قدری سالم است که به راحتی تا 10 سال بدون هیچ مشکلی می‌توانند زندگی کنند، تمام بدن ایشان را بررسی کردند، حتی آزمایش دادند که جواب آن‌ها بعد از فوت ایشان آماده شد و همه چیز طبیعی بود، ایشان هیچ مشکلی نداشتند.»
رادیواکتیو دلیل فوت نبوده است


دیروز فائزه دختر دیگر آیت‌ا... روایت دیگری داشت و با بیان اینکه جلسه‌ای با حضور همه اعضای خانواده و برخی از اعضای شورای عالی امنیت برگزار شد به «اعتمادآنلاین» گفت: «در این جلسه به ما اعلام کردند که بررسی نشان می‌دهد که در بدن پدر 10 برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است. البته اعلام کردند که در بدن مادر 3برابر حد مجاز و در بدن خواهرم فاطمه نیز 1 برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است.» فائزه هاشمی با بیان اینکه البته به ما اعلام کردند که دلیل فوت این نبوده است، گفت: «آنها گفتند نمی‌دانند منشأ رادیواکتیو کجا بوده است.» فرزند آیت‌ا... هاشمی در پاسخ به‌این سوال که‌ آیا این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شد، گفت: «درباره ‌اینکه ‌این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شده است یا خیر اطلاعی به ما ندادند اما از صحبت‌های اعضای شورای عالی امنیت ملی در آن جلسه‌ این‌طور بر می‌آمد که پرونده از نظر آنان مختومه شده است.»
اظهارت محمد هاشمی
محمد هاشمی برادر آیت‌ا... هم در مورد علت فوت ایشان به «شهروند» می‌گوید: «علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده. روزهای نخست که ما و اعضای خانواده حالت عادی نداشتیم، یعنی من تعادلی نداشتم و حالت شوک بسیار بدی به من وارد شده بود و طبعا نمی‌توانستم خیلی در این نوع مسائل بررسی و تعقل کنم، وقتی پزشکان گفتند ایشان ایست قلبی داشتند، من هم که در بیمارستان بالای سر اخوی بودم اعلام کردم علت ایست قلبی بوده، اما علت ایست قلبی مشخص نشد که چه بوده و آن در تخصص من هم نیست که بتوانم پاسخ دهم.» وی در پاسخ به ‌این سوال که شما پیگیری نکردید، اظهار داشت: جوابی نگرفتیم، یعنی جواب پزشکی یا علمی از این قضیه نگرفتیم که ببینیم علت ایست قلبی چه بوده است، چون کالبدشکافی هم انجام نشد، بنابراین برای ما علت ایست قلبی نامشخص است. آن چیزی هم که برخی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند، همین است که علت ایست قلبی مشخص نیست. به ما رحلت آیت‌ا... را به دلیل ایست قلبی اعلام کردند، اما این‌که علت ایست قلبی چه بود؟ آن را هنوز نمی‌دانیم. همان‌طور که فائزه هاشمی‌اشاره کرد به آن‌ها اعلام شده است علت فوت آیت‌ا... رادیو اکتیو نبوده است. دیروز هم یک استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... و متخصص رشته بیوتکنولوژی پزشکی گفت: وجود هیچ مقداری از مواد رادیواکتیو در بدن افراد عادی طبیعی نیست. غیر از کسانی که تحت درمان با مواد خاصی هستند و یا به دلایلی در معرض تشعشعات رادیواکتیو بوده‌اند. علی کرمی درباره میزان استاندارد وجود مواد رادیواکتیو در بدن انسان افزود: «این مواد نباید در بدن افراد دیده شود. ما خیلی‌ها را می‌شناسیم که برای مرگشان از مواد رادیواکتیو استفاده‌ شده است.» او مرگ یاسر عرفات و هوگو چاوز را نتیجه همین نوع از مسمومیت اعلام کرد و اظهار داشت: «عنصری به نام پلوتونیوم 210 وجود دارد که جزو مواد رادیواکتیو محسوب می‌شود و وجود آن در بدن افراد نشانه مسمومیت است». استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به ‌اینکه معمولا چه میزان مواد رادیواکتیو در بدن یک فرد عادی وجود دارد تصریح کرد: «اساسا وجود رادیواکتیو در بدن افراد عادی اصلا طبیعی نیست، مگر کسانی که تحت درمان با مواد رادیواکتیو باشند یا در معرض تشعشع قرارگرفته باشند وگرنه در حالت عادی نباید اثری از این مواد در بدن افراد مشاهده شود.» او ادامه داد: «یکی از خاصیت‌های عنصر پلونیوم 210 این است که تا صدها سال در نمونه آزمایش باقی می‌ماند و وجود آن قابل‌ پیگیری است.»