سرانجام حباب بیت‌کوین ترکید

آرمان- فریبا نهاوندی: بیت کوین در حال سقوط است؛ این جمله را که در یکی دو هفته اخیر بار‌ها شنیده‌ایم حالا دیگر باید این‌طور اصلاح کنیم: بیت‌کوین سقوط کرد. ارز دیجیتالی که در یکی دو ماه اخیر اوج گرفته بود در هفته میلادی اخیر سقوط آزادی را تجربه کرد که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشیدند. آن‌طور که رویترز گزارش داده، سقوط ارز دیجیتالی که اخیرا اتفاق افتاده از سال 2013 بی سابقه بوده است. همزمان با سقوط بیت کوین اظهار نظرات مختلفی در مورد خرید و فروش آن در ایران انجام شد. مسئولان می‌گویند فعلا معامله ارز دیجیتالی ممنوع است. نه در کارگزاری‌ها و نه در صرافی‌ها امکان معامله بیت کوین وجود ندارد و کارشناسان نسبت به معامله آن به صورت‌های دیگر نیز هشدار داده و می‌گویند خریداران به خاک سیاه می‌نشینند.
کاهش ارزش بیت کوین
رویترز گزارش داد روز جمعه قیمت بیت‌کوین با سقوطی ۳۰‌درصدی، از سطح ۱۱۰۰۰ دلار هم پایین‌تر رفت. پس از اینکه قیمت بیت‌کوین تا نزدیک ۲۰۰۰۰ دلار اوج گرفت و متخصصان در مورد حبابی شدن آن هشدار دادند، سرمایه‌گذاران به فروش آن هجوم آوردند و قیمت آن به شدت افت کرد. در مجموع،قیمت بیت‌کوین این هفته ۲۵‌درصد افت کرد که این بزرگ‌ترین افت آن از آوریل ۲۰۱۳ است. به این ترتیب بیت‌کوین به هفته‌ای پایان داد که در آن، با آغاز فروش سهام ارز دیجیتال در بورس سی‌ام‌ای (بزرگ‌ترین بورس اوراق جهان) پول دیجیتال وارد عصری جدید شد.
معامله بیت کوین در کارگزاری‌ها ممنوع


بانک مرکزی چند ماه پیش در واکنش به بیت کوین عنوان کرد که سال آینده تکلیف ارز دیجیتالی مشخص می‌شود. با وجود این، به نظر می‌رسد برخی از فعالان اقتصادی در ایران از دولت پیشی گرفته‌اند و در معاملات بیت کویت شرکت می‌کنند. این در حالی است که خرید و فروش ارز دیجیتالی در ایران ممنوع است. رئیس سازمان بورس درباره بیت‌کوین گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسی وضعیت بیت‌کوین برای ورود به اقتصاد کشور است و هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده است؛ بنابراین اگر کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش محصولات کنند، تخلف کرده‌اند. به گزارش ایلنا، شاپور محمدی ادامه داد: هر ابزار مالی یا کالایی که بخواهد وارد بازار سرمایه ایران شود، باید از نظر نحوه عرضه و میزان کنترلی که بر آن اعمال می‌شود، مورد ارزیابی قرار گیرد؛ از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر شرایط این پول مجازی را بررسی و نتایج آن‌ را به شورای عالی بورس می‌رساند. او با تشریح تئوری ارزش در اقتصاد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات، خلق ارزشی است که هر ابزار مالی باید در اقتصاد داشته باشد تا مورد تایید سازمان قرار بگیرد. بنابراین در صورتی‌که که بیت‌کوین متکی بر ارزش‌آفرینی نباشد، ابهام داشته و مورد تایید نیست. محمدی در واکنش به داد و ستد بیت‌کوین در برخی کارگزاری‌ها، گفت: با توجه به اینکه‌ بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد و هنوز رأی قطعی به شورای عالی نرسیده است، خرید و فروش بیت‌کوین در کارگزاری‌ها مورد تایید سازمان بورس نبوده و غیرقانونی است.
صرافی‌ها بیت کوین نمی‌فروشند
همزمان رئیس کانون صرافان درباره خرید و فروش بیت کوین در ایران، گفت: خرید و فروش بیت کوین در صرافی غیر قانونی است؛ در حقیقت معاملات پول دیجیتالی بیت کوین به صورت الکترونیکی و در فضای مجازی انجام می‌شود و دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، مجوز چنین فعالیتی را به صرافی‌های کشور نداده است. سعید مجتهدی با بیان اینکه معاملات غیر فیزیکی در صرافی‌ها غیر قانونی است، افزود: بر اساس دستورالعمل، انجام معاملات غیرفیزیکی که خرید و فروش‌های مجازی را شامل می‌شود، غیرقانونی است و صرافان نمی‌توانند ارزهای الکترونیکی را معامله کنند. رئیس کانون صرافان ادامه داد: باید قانون برای پدیده‌های نوظهور تدوین شود تا امکان معامله برای ارزهای دیجیتالی ایجاد شود چرا که در غیر این صورت امکان سوء‌استفاده و کلاهبرداری با استفاده از این پدیده‌های جدید ایجاد می‌شود. او تاکید کرد: تا به امروز گزارشی مبنی بر خرید و فروش بیت کوین در صرافی به دست ما نرسیده است.
به خاک سیاه ننشینید
همچنین رئیس مرکز تجارت جهانی ایران عنوان کرد:«پولی که ارزش آن بی هیچ‌دلیلی یک شبه چند‌هزار دلار رشد می‌کند، قطعا بی هیچ‌دلیلی هم ارزش آن یک شبه چند‌هزار دلار سقوط می‌کند و عده‌ای را به‌جای اینکه یک شبه پولدار کند برعکس یک شبه نابود می‌کند.» به گزارش «آرمان» و به نقل از مرکز تجارت جهانی ایران، محمدرضا سبزعلیپور گفت: هنوز برای مردم دنیا و همچنین مردم ایران مشخص نیست که بیت کوین، فرصت است یا تهدید و همین ابهام موجب شده تا غالبا با ترس و استرس و با گفتن یا شانس و یا اقبال، جهت خرید و فروش این پول اینترنتی قدم به میدان بگذارند. او افزود: بیت‌کوین هیچ‌پشتوانه پولی ندارد و متعلق به هیچ‌کشوری نیست؛ با اینکه اشخاص و شرکت‌های زیادی در ایران از بیت کوین استفاده کرده اند، اما از ترس سکوت قانون مالیات درباره این پول مجازی و اینترنتی از افشای هویت خود پرهیز می‌کنند. رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه گفته می‌شود همه کسانی که تاکنون روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده اند به شدت از آن سود برده‌اند،تصریح کرد: سرنوشت بیت کوین در ایران تیره و تار است. او اضافه کرد: باتوجه به‌اینکه این پول هنوز در ایران قانونی نیست و قانونی هم برای مبادلات بیت کوین تعریف نشده، از همین رو دولت ایران معامله با این ارز را فعلا به رسمیت نشناخته است، بنابراین انتظاری هم نداریم که اثری بر اقتصاد ایران داشته باشد. سبزعلیپورخاطرنشان کرد: بنابراین خیلی کار دارد و خیلی زمان می‌برد تا بیت کوین و سایر ارزهای اینترنتی و رمز پایه بتوانند روی اقتصاد کشورها اثر گذار باشند.