همکاری اطلاعاتی 6 کشور منطقه علیه تروریسم



علی لاریجانی روز گذشته در جریان سفر به پاکستان در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم به ایراد سخنرانی پرداخت و الگوی همکاری بین ایران، ترکیه و روسیه را برای مبارزه با تروریسم الگویی موفق دانست. وی همچنین در دیدار با رئیس مجلس دومای روسیه و رئیس مجلس سنای پاکستان هم به انتقاد از سیاست‌های امریکا در منطقه پرداخت.
به گزارش ایرنا علی لاریجانی صبح دیروز در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم که با حضور روسای شش کشور ایران، روسیه، افغانستان، ترکیه، چین و پاکستان برگزار شد، ضمن قدردانی از اقدامات مجلس ملی پاکستان وتلاش‌های سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی و رضا ربانی، رئیس سنای پاکستان گفت: امیدوارم برگزاری این نشست بتواند به راهکارهای مناسب در جهت تقویت همکاری و همدلی میان مجالس، دولت‌ها و مردم کشورهای منطقه و غلبه بر چالش‌ها و مشکلات موجود بویژه در عرصه مبارزه با تروریسم دست یابد.  وی در پاسخ به سؤال ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان درباره شکست ائتلاف‌های ضد تروریستی گفت باید نسبت به این سؤال اندیشید؛در واقع بسیاری از این ائتلاف‌ها واقعی نبوده و تنها روی کاغذ نوشته شدند یا برای اهداف دیگری شکل گرفتند که مبارزه با تروریسم از آن دست نیست و از سوی دیگر عدم نتیجه ائتلاف‌ها به پیچیدگی موضوع تروریسم باز می‌گردد. رئیس مجلس ادامه داد: نگاه سرویس‌های اطلاعاتی استفاده ابزاری از تروریست‌ها بود اما توجه نداشتند که این امر در سوریه بود، جریان‌های تروریستی هم به آنها نگاه ابزاری داشتند، آنها همه به صورت تاکتیکی از امکانات آنها بهره جستند اما به‌دلیل قواعد خاص خود در شرایط دیگر، مسیر خود را جدا کردند. وی ادامه داد: امروز فروش سلاح، آشفتگی منطقه و ایجاد هراس تصنعی استراتژی آنها است .آقای ترامپ برای حضور در کنفرانس ریاض و چند ماجراجویی دیگر در منطقه پول زیادی از کشورها ربود و در عوض با دهن کجی به همه آنها در هفته‌های اخیر بحث انتقال سفارت خود به قدس را مطرح کرد. رئیس مجلس با اشاره به ماجراجویی صهیونیست‌ها گفت: راهبرد آنان این است که تروریست‌ها بخوبی انرژی کشورهای منطقه را مستهلک نموده‌اند که نتیجه آن ایجاد فضای قدرت نمایی بیشتر صهیونیست‌ها برای اهداف درازمدت آنها است. لاریجانی در این نشست همچنین تصریح کرد: خوب است سازوکاری برای سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عضو این نشست تدارک نماییم که با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته و همکاری سامان یافته‌ای را پایه‌ریزی نماییم. وی افزود: در سال‌های اخیر، نمونه‌ای از همکاری موفق در این مبارزه پیش روی ما است و آن همکاری ایران، روسیه و ترکیه در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه است و در شکل دیگری همکاری ایران و دولت عراق در مبارزه با داعش در آن کشور به ظهور پیوست که هر دو شکل موفق بودند. وی ادامه داد: در نقطه مقابل از سال 2001 تا امروز که امریکا مدعی مبارزه با تروریسم در افغانستان بوده و شاهد بودیم که نه تنها تروریسم در افغانستان خاتمه نیافت که اشکال مختلف به خود گرفت و توسعه تولید موادمخدر در حضور ناتو به عامل پشتیبان مالی تروریسم بدل شد. رئیس مجلس همچنین تأکید کرد: این دو مدل، گویای راه پیش روی ماست، لذا امید زیادی به این نشست است که رویکردی منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم را سرلوحه عمل خود قرار داده است.


ایران به انصارالله موشک نداده
علی لاریجانی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری نخستین اجلاس رؤسای مجلس شش کشور ایران، پاکستان، افغانستان، چین، روسیه و ترکیه در موضوع چالش‌های مبارزه با تروریسم و نقش همکاری‌های منطقه در دیدار با ویویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه بر لزوم همکاری تهران و مسکو در همه زمینه‌ها بویژه اقتصادی و تجارت دوجانبه تأکید کرد.
لاریجانی با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه، همکاری دو کشور را در حل بحران سوریه نمونه موفق این همکاری‌ها خواند و ادامه داد: برخی به‌دنبال تغییر این مسیر و بهره‌برداری از پیروزی‌های اخیر در سوریه به نفع خود هستند که باید در این زمینه هوشیار بود. رئیس مجلس همچنین ادعای امریکایی‌ها در خصوص اینکه ایران به انصار‌الله یمن موشک داده است را بازی جدید آنها در منطقه خواند و افزود: روسیه دوست ایران است و خوب می‌داند که ما به یمن موشک نداده‌ایم. لاریجانی در تأیید سخنانش تصریح کرد: آنها در زمان «عبدالله صالح» موشک‌های اسکاد B و C داشتند و امریکایی‌ها با نشان دادن این آهن پاره‌ها به‌دنبال ماجراجویی جدید در منطقه هستند. رئیس مجلس دومای روسیه نیز در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تداوم نشست‌های بین المجالس در راستای افزایش هماهنگی‌های بین منطقه‌ای، افزود: نشست امروز از تجربه‌های موفق است که باید تداوم داشته باشد. ویویچسلاو والودین با بیان اینکه امریکایی‌ها همیشه سیاست‌های دوگانه را در قبال کشورها اتخاذ کرده‌اند، افزود: به اعتقاد من امریکایی‌ها با ایده‌ها و افکار کار دارند و در مقابل هر فکر و ایده مخالف خود بشدت موضع‌گیری می‌کنند.
تشکر لاریجانی از ترامپ
همچنین رضا ربانی، رئیس مجلس سنای پاکستان هم روز یکشنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار کرد. وی در این دیدار از میهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیرش به تهران تشکر کرد. ربانی وضعیت کنونی منطقه و رویدادهای اخیر آن را عامل مؤثر افزایش همکاری‌های دو جانبه ایران و پاکستان خواند و گفت: بر خلاف ادعاهای امریکا، پاکستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و در مسیر مبارزه با تروریسم نیز بیش از 70 هزار مأمور امنیتی و زن و مرد و کودک بی‌گناه کشته داده است. ربانی اضافه کرد: در نخستین بیانیه سیاست خارجی امریکا، ایران نیز علاوه بر چند کشور دیگر به‌عنوان تهدید و خطر برای جامعه جهانی اعلام شد در صورتی که محور تروریسم در زمان کنونی، همکاری‌های واشنگتن، تل آویو و برخی کشورهای دیگر است.
رئیس مجلس کشورمان نیز در این دیدار گفت: باید از ترامپ رئیس جمهوری امریکا تشکر کنیم، زیرا صحنه سیاست بین‌الملل را شفاف‌تر از گذشته کرد. وی با بیان روابط خوب و رو به پیشرفت ایران و پاکستان، از اجرای کامل خط لوله صلح به‌عنوان فرصت افزایش همکاری‌های دو جانبه یاد کرد و افزود: این طرح از سوی ایران تا مرز دو کشور اجرا شده و اکنون وظیفه پاکستان است که در این خصوص اقدام کند. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از وجود مشکل در ایجاد کانال بانکی بین دو کشور، افزود: بر خلاف تصمیم‌ها و دیدارهای اخیر تاکنون این مشکل حل نشده است. لاریجانی با اشاره به سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به ایران از آن سفر به‌عنوان گام مؤثر بهبود روابط دو کشور یاد کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی آماده است تا در بخش پارلمانی در مورد گسترش روابط دو کشور بویژه تجارت و اقتصاد گام بردارد.