فراز استقلال فرود پرسپولیس




هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور که از روز جمعه آغاز شد، روز گذشته با برگزاری چهار دیدار دیگر در شهرهای مختلف ادامه پیدا کرد. در یکی از مهم‌ترین دیدارها و در ورزشگاه غدیر اهواز، فولاد مقابل مقابل پرسپولیس قرار گرفت. شاگردان برانکو در حالی به میدان رفتند که اعلام شد حسین ماهینی، مدافع و کاپیتان دوم سرخ‌ها به دلیل مسمومیت در این دیدار غایب خواهد بود و به جای او، صادق محرمی در ترکیب قرار گرفت.


در ابتدای این بازی، توپ در میانه میدان در جریان بود تا اینکه در دقیقه 14 و روی سانتر محسن مسلمان از سمت راست که از یک ضربه ایستگاهی حاصل شده بود، گادوین منشا با ضربه سر دروازه فولاد را باز کرد تا هم پرسپولیس از میزبان خود پیش بیفتد و هم خودش فرصت‌هایی که در دیدار جام حذفی برابر صنعت نفت آبادان  را از دست داد و پنالتی که خراب کرد  را به نوعی جبران کرده باشد. ضمن اینکه منشا با گلی که وارد دروازه فولاد کرد، تعداد گل‌های خود با پیراهن پرسپولیس را به عدد 9 رساند تا در کنار اشپتیم آرفی، چهارمین گلزن خارجی برتر سرخ‌ها لقب بگیرد. در این فهرست آلن ویتل  با 16 گل در صدر قرار دارد و بعد از او ابراهیم توره با 13 گل و ایمون زاید با 12 گل در رده‌های بعدی قرار دارند. البته در صحنه به ثمر رسیدن گل پرسپولیس، فولادی ها معتقد بودند خطا رخ داده است.
اما بعد از گلی که پرسپولیس به ثمر رساند، فولاد نیز این شانس را داشت تا بازی را در دقیقه 16 به تساوی بکشاند اما ضربه آکروباتیک فرشاد جانفزا به تیر عمودی دروازه برخورد کرد و این فرصت برای سرخپوشان اهوازی از دست رفت. در ادامه ، بازی در میانه میدان دنبال شد و دو تیم فرصت چندانی برای گلزنی به دست نیاوردند تا نیمه اول با همان یک گل به سود پرسپولیس به پایان برسد.
در نیمه دوم بازی بیشتر در میانه میدان پیگیری شد و دو تیم موقعیت‌های چندانی را برای گلزنی به دست نیاوردند تا اینکه علیپور یک فرصت خوب را در دقیقه 73 از دست داد و ضربه او از کنار دروازه فولاد به بیرون رفت. پس از آن، فولاد که با به میدان آمدن بازیکنان تازه نفس به میدان جان گرفته بود، حملاتی را روی دروازه پرسپولیس انجام داد که آنها را از دست داد و در این شرایط علیرضا بیرانوند که توانسته بود دروازه‌اش را بسته نگه دارد، با پشت سر گذاشتن دقیقه 72، رکورد 704 دقیقه کلین شیت آرمناک پطروسیان را پس از 17 سال شکست. اما این پایان کار نبود و فولادی‌ها که به دنبال گل تساوی بودند، پس از اینکه یک ضربه ایستگاهی را از دست دادند، در دقیقه 89 روی پاس صابر حردانی از سمت راست و ضربه زمینی رحیم زهیوی به گل رسیدند تا بازی به تساوی کشیده شود و در نهایت با نتیجه یک بر یک هم به پایان برسد.
جشن کریسمسی شفر در آزادی
در دیگر دیدار استقلال در ورزشگاه آزادی مقابل صنعت نفت آبادان قرار گرفت. حریفی که چند روز قبل از آن پرسپولیس را در جام حذفی شکست داده بود و سرخوش از آن پیروزی با روحیه مقابل استقلال قرار گرفته بود اما استقلال این روزها به وضوح بهتر از گذشته شده و بازی‌های خوبی را به نمایش می گذارد. در ابتدای این دیدار، این نفتی‌ها بودند که چند فرصت خوب که جاسم کرار آنها را پایه ریزی کرده بود به دست آوردند اما آنها را از دست دادند. در ادامه، استقلال توپ و میدان را در دست گرفت و در دقیقه 16 بازی بود که داریوش شجاعیان با یک پاس دیدنی سید محسن کریمی را در موقعیت تک به تک قرار داد و این بازیکن هم که پس از مدت‌ها در ترکیب اصلی آبی پوشان قرار گرفته بود، از این فرصت استفاده کرد و با یک ضربه دروازه نفت را باز کرد تا استقلال از حریف خود پیش بیفتد. در ادامه مسابقه نفت باز هم این فرصت را داشت که روی ضربه ایستگاهی کرار که تبحر خاصی در آن دارد، دروازه میزبان را باز کند اما سید حسین حسینی با واکنشی دیدنی مانع از باز شدن دروازه‌اش در دقیقه 23 شد. در ادامه بازی در میانه میدان دنبال شد تا اینکه وریا غفوری در دقیقه 42 روی یک شوت خوب از پشت محوطه جریمه گل دوم استقلال را به ثمر رساند تا آبی ها با برتری 2 بر صفر به رختکن بروند. البته در گزارش ناظر و تیم داوری، گل دوم آبی پوشان به نام محسن کریمی ثبت شد چرا که توپ به پای او خورد و به گل تبدیل شد. هر چند خود کریمی این موضوع را نمی دانست و در مصاحبه‌اش بعد از بازی تاکید کرد از اینکه 2 گل زده خوشحال است!
در نیمه دوم هم برتری از آن استقلال بود و این تیم که به دنبال زدن گل‌های بیشتر بود، به دروازه نفت حمله‌ور شد و در دقیقه 55 بود که پاس عمقی علی قربانی شجاعیان را در موقعیت خوبی از سمت راست قرار داد و او با فریب دروازه‌بان، با یک بغل پای دقیق، دروازه صنعت نفت را باز کرد تا استقلال به گل سوم برسد اما این پایان کار نبود چرا که در دقیقه 66 اشتباه مدافع صنعت نفت در مهار توپ، باعث شد تا محسن کریمی صاحب موقعیت گلزنی شود و او توپ را از میان پای نوشی صوفیانی به گل چهارم آبی‌ها تبدیل کرد. البته در دقیقه 72 داریوش شجاعیان می‌توانست گل پنجم را هم بزند که شوت او به تیر دروازه نفت خورد. در ادامه بازی در میانه میدان در جریان بود و نفت هم حرفی برای گفتن نداشت تا این دیدار با نتیجه پر گل 4 بر صفر به سود استقلال به پایان برسد.
این تبریزی های خوشحال!
در دیگر دیدارها، تراکتورسازی با نتیجه 3 بر صفر استقلال خوزستان را از پیش رو برداشت. محمد ایران پوریان (27)، امید عالیشاه(۴۵) و احسان پهلوان (93) گل‌های شاگردان یحیی گل محمدی را به ثمر رساندند تا تراکتورسازان انتقام شکست برابر استقلال خوزستان در جام حذفی را گرفته باشند.
در بازی پارس جنوبی و گسترش فولاد هم این تیم تبریزی بود که میزبان خود را با نتیجه دو بر صفر شکست داد تا مهدی تارتار برابر پدرهمسر خود یعنی فیروز کریمی بازنده میدان باشد و نیم فصل دوم را با شکست آغاز کند. در این دیدار پیمان بابایی (18) و احمد موسوی (97) برای گسترش گلزنی کردند.


شفر: این یکی از بهترین هدایای کریسمسی بود که گرفتم
سرمربی استقلال بعد از پیروزی پر گل تیمش برابر صنعت نفت آبادان با تبریک سال نو میلادی گفت: «شب گذشته بازیکنان مراسم خوبی برای من گرفتند و برف شادی روی سرم ریختند. این بهترین بازی ما در لیگ برتر بود. باید حواس‌مان را جمع کنیم و روی زمین بمانیم. نباید مغرور شویم.»
وینفرد شفر افزود: «به همه بازیکنانم تبریک می‌گویم. بازیکنان در تمرین خیلی خوب کار می‌کنند و روحیه خوبی داریم. ما یک تیم متحد هستیم و همه برای بهتر شدن با هم تلاش می‌کنیم. از هواداران تشکر می‌کنم که همیشه ما را حمایت می‌کنند. اگر مشکلی داشته باشیم، با تشویق آنها بهتر می‌شویم.» او درباره شروع خوب تیمش در نیم فصل دوم و جذب بازیکنان جدید گفت: «این بازی فقط سه امتیاز داشت و ما باید از الان روی بازی بعد تمرکز کنیم. ما در جام حذفی و لیگ قهرمانان هم بازی می‌کنیم. روی این مسأله کار می‌کنیم و زمانی که قرارداد بسته شود، می‌گویم کدام بازیکن به ما اضافه می‌شود.»

کمالوند: 5 بازیکن ما بالای 40 درجه تب داشتند
فراز کمالوند سرمربی نفت آبادان بعد از شکست سنگین برابر استقلال چنین صحبت کرد:« می دانستیم بازی سختی داریم اما این نتیجه را پیش بینی نمی کردیم. مشکل اول این بود که در 10 روز، برای سومین مرتبه با استقلال و پرسپولیس بازی کردیم و در جام حذفی نیز 120 دقیقه مسابقه دادیم. ما لیگ را فدای جام حذفی کردیم. 5 بازیکن ما در رختکن بالای 40 درجه تب داشتند!»

برانکو: در سخت‌ترین موقعیت قرار داریم
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس پس از تساوی تیمش مقابل فولاد گفت: «انتظار یک بازی خیلی سخت را داشتیم. زمانی که یک بر صفر جلو بودیم، نتوانستیم راهی برای به ثمر رساندن گل دوم پیدا کنیم، به‌هرحال این تساوی عادلانه بود. هنوز تا آخر فصل خیلی مانده و طبیعی است حالا حالاها نتایج غیرمنتظره زیادی خواهیم دید.» برانکو ایوانکوویچ افزود: «در نیمه دوم به بازیکنانم گفتم که دنبال گل دوم باشند اما تیم میزبان با تمام شجاعت و توان بازی کرد. ما در سخت‌ترین موقعیت قرار داریم. پیش از بازی در جام حذفی، صنعت نفت آبادان 10 روز فرصت استراحت داشت، در حالی که ما فقط 4 روز استراحت کردیم. نمی‌توانیم به عقب برگردیم و این مسأله باعث شده شادابی‌مان گرفته شود. بازیکنانم می‌دانند که چه روزهای سختی در پیش داریم و الان چاره‌ای نداریم و باید توان بازیکنان را برای نیم‌فصل دوم بالا ببریم.» وی در خصوص اینکه پنجره نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس بسته شده است و آیا از این مسأله ترسی ندارد، بیان داشت: «من هیچ ترسی ندارم. با وجود بسته بودن پنجره، ما در تیم‌مان بازیکنان خوب داریم و سعی می‌کنیم آنها را حفظ کنیم.»

پورموسوی:گل پرسپولیس خطا بود اما تصمیم داور را می‌پذیریم
سیروس پورموسوی، سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: «گل پرسپولیس خطا بود اما تصمیم داور را می‌پذیریم. پرسپولیس یکی از تیم‌های بزرگ ‌آسیاست و این مساوی چیزی از ارزش‌های ما کم نمی‌کند. در بازی‌های بعدی جبران می‌کنیم. امروز نشان دادیم شایستگی زیادی داریم و در طول ۹۰ دقیقه فرصت‌های زیادی داشتیم و برخلاف جریان بازی گل خوردیم.»