ديپلماسي اقتصادي جان مي‌گيرد

آرمان- احسان اسقایی: «یک صدا باید از وزارت خارجه شنیده شود»، این جمله‌ای بود که قبلا مرد عرصه دیپلماسی چند سال پیش در مجلس اعلام کرد، سخنی که البته برخی اجرای آن را ناشدنی می‌دانستند اما روز گذشته بنا به دستور وزیر امور خارجه اولین گام برای مجری شدن آن صورت گرفت. اقدامی که می‌تواند به کارایی بیشتر وزارت خارجه و هماهنگی بیشتر در سیاست خارجی منتهی شود.
زمینه‌‌سازی چهار ساله
روز گذشته ‌ایسنا همزمان با صدور این دستور از سوی وزارت خارجه، به بررسی ابعاد این تغییرات پرداخت و ‌نوشت: در این چارچوب جلسات متعددی در درون این وزارتخانه در سطوح مختلف، جهت تحقق این ایده در راستای چابک‌سازی دستگاه دیپلماسی کشور برگزار شده و وزیر خارجه بعد از اخذ نظرات کارشناسی در داخل و خارج از این وزارتخانه در مورد این طرح و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور از روز گذشته دستور اجرایی شدن تغییرات ساختار جدید وزارت خارجه را به بدنه ‌این وزارتخانه ابلاغ کرد.
تصویب تغییرات


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همین ارتباط در پاسخ به سوال ایسنا در مورد روند اجرایی شدن تغییرات ساختار در وزارت خارجه که اخیرا و در دو مرحله به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز رسید، گفت: آقای دکتر ظریف دستور اجرایی شدن این تغییرات را روز گذشته صادر کرد. بهرام قاسمی بابیان اینکه تغییرات ساختار در وزارت خارجه مراحل نهایی خود را برای اجرایی شدن کامل طی می‌کند، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان این ماه روند اجرایی شدن این تغییرات به اتمام خواهد رسید.
تغییرات اقتصادی
بهرام قاسمی با بیان اینکه در ساختار جدید، ادارات کل دوجانبه به‌طور مستقیم زیر نظر وزیر امور خارجه فعالیت می‌کنند، گفت: در چارچوب این تغییرات دو معاونت سیاسی و دیپلماسی اقتصادی در این وزارتخانه ‌ایجاد می‌شوند و معاونت‌های منطقه‌ای منحل می‌شوند. تغییرات مهمی که البته تحولات عمیقی در این وزارتخانه ‌ایجاد خواهند کرد تا سیاست خارجی ایران سیاستی هماهنگ باشد و در سیاست خارجی صدایی واحد در بیرون از مرزها حاکم شود.
ابعاد سیاسی و دستاوردهای اقتصادی
با توجه به دستاوردهای اقتصادی برجام و تجربه بالای اعضای وزارت خارجه، انتظار این تغییرات وجود داشت. انحلال معاونت‌های وزارت خارجه به منظور هماهنگی بیشتر در این وزارتخانه با سایر نهاد‌های تاثیرگذار در سیاست خارجی کشور می‌تواند دست ایران را در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بگشاید تا کشورمان بعد از رایزنی‌های زیاد با 6 قدرت تاثیرگذار بین‌المللی دیپلماسی هوشمندی در برابر نفرت‌پراکنی آمریکا و رژیم صهیونیستی تدبیر کند تا بدون کمترین هزینه برخی مشکلات در منطقه حل و فصل شود. البته ابعاد اقتصادی این تصمیم بیش از ابعاد سیاسی آن خواهد بود به‌گونه‌ای که اکنون دستاوردهای اقتصادی برجام به دلیل عدم وجود دیپلماسی توامان اقتصادی چنان که باید و شاید حاصل نشده است. به نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی کشور از این پس با طراحی دیپلماسی اقتصادی و سنجش اولویت‌های مختلف اقتصادی با کشورهای منطقه و فرامنطقه اقدام به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی خواهد کرد، اقدامی که به صورت مستقیم بر وضعیت اقتصادی کشورمان و حتی کاهش میزان بیکاری تاثیرگذار خواهد بود.