بهارستان تحقيق از شهرداري را رها نكند

آرمان- مجتبی اسکندری: علی اعطا سخنگوی شورا در پاسخ به سؤال خبرنگار انتخاب مبنی بر چرایی عدم رای آوردن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس گفت: قصد ندارم به بحث لابی‌گری ورود کنم اما کمیسیون عمران مجلس می‌توانست این طرح را تصویب کند و با توجه به در اختیار داشتن دیوان محاسبات می‌شد که دقیق‌تر نسبت به‌ این مساله ورود کند. به نوشته انتخاب؛ او در ادامه اظهار داشت: شورای شهر از چند طریق به دنبال شفاف‌سازی در این بخش است اما ما به دنبال این نیستیم که به جامعه تنش وارد کنیم با این وجود اقداماتی در بخش‌های مختلف برای شفاف‌سازی در دستور کارداریم که می‌توان به گزارش دهی در مورد تحقق‌پذیری طرح تفصیلی اشاره‌کنم برای مثال با کسب اطلاعات در این بخش می‌توان به داده‌های خوبی دست‌یافت.
12 سال مدیریت
افکار عمومی، هنوز عدم رای آوری تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران را از خاطر نبرده است. به‌نظر می‌رسد که موضوع تخلفات شهرداری تهران در ماجرای املاک نجومی و نیز رفتارهای غیرقانونی این نهاد را باید دوباره از طریق مجاری قانونی مورد بازبینی قرار داد. شهرداری تهران که به گواه رئیس سازمان بازرسی و دادستان کل کشور، در موضوع املاک نجومی تخلفات عمده‌ای را مرتکب شده است، توانست با لابی‌گری از نظارت مجلس در امان بماند. هنوز ابهامات بسیاری در قبال عملکرد شهرداری در گذشته وجود دارد. آنچه که به عنوان یک اصل بدیهی می‌تواند مدنظر قرار گیرد این است که حتی اگر یک نهاد دچار تخلفات محرز نیز نشود، پس از طی کردن یک دوره مدیریت 12 ساله، قطعا باید مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد. حال آنکه نهادی در شهرداری با بستری فسادخیز، توانست که با لابی‌گری، از مرحله مچ‌گیری عبور کند. عدم‌رای آوری این طرح به خوبی می‌تواند حجم بالای فشار لابی‌گرانه را به اثبات برساند. لابی‌گری برای عبور از تفحص و نظارت می‌تواند به معنای پذیرش تلویحی تخلفات تعبیر شود.
خداحافظی معنادار!


رحمت‌ا... حافظی، ستاره فسادستیز شورای شهر گذشته تهران نیز با اعتراض شدید نسبت به لابی‌گری شهرداری تهران در ماجرای تحقیق و تفحص از شهرداری، ضمن اشاره به نمایندگانی که حکم مشاور شهردار سابق را در پرونده خود داشتند، مراتب اعتراض شدید خود را ابتدا در صحن شورای شهر تهران و سپس با عدم ثبت‌ نام در انتخابات دوره اخیر شوراها نشان داد. وی که در ماجرای املاک نجومی و سایر تخلفات مرتبط با فروش طرح ترافیک، تراکم فروشی، خلافی فروشی، واگذاری‌های غیرقانونی، ترک تشریفات در مناقصات و مزایده‌ها و سایر مواردی که در کلکسیون کاری شهردار گذشته دیده می‌شود، همواره یک پای ثابت اعتراض بود، اینک مدت‌هاست که به خاموشی فرو رفته است. گو اینکه حافظی می‌دانست که اراده‌ای برای مبارزه با این حجم از تخلفات گسترده وجود ندارد و به همین سبب سکوتی معنادار اختیار کرده است.
زیر ذره‌بین مردم!
در حالی‌که اعضای شورای شهر با استناد به ماده 81 قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، در صدد احیای طرح تحقیق و تفحص مجدد از شهرداری تهران هستند؛ طرح بازرسی از صندوق ذخیره کارکنان این نهاد و همچنین تفحص از مؤسسه مطبوعاتی همشهری در دستور کار شورا قرار گرفته است. آنچه که در این زمینه بازهم مایه برانگیختن شگفتی همگان می‌شود، عدم تمایل کمیسیون عمران مجلس، به‌رغم درخواست‌های مکرر شورای شهر تهران و همچنین اعضای فراکسیون امید است. گو اینکه برخی از نمایندگان دلواپس مجلس همچنان از طرح مفاسد و شفاف‌سازی آنها در افکار عمومی امتناع می‌ورزند! ذره‌بین نکته سنج افکار عمومی، در صورت کشف تخلفات و ارقام عجیب از مفاسد، روی نمایندگانی متمرکز خواهد شد که اجازه ندادند تا این طرح به تصویب برسد. همان 90 مخالف و 5 ممتنعی که رای به تصویب این طرح نظاراتی مهم و حیاتی ندادند.