انتخاب راه «محسن»

آرمان- یاسمن طالقانی: «قصدرئیس‌جمهور شدن ندارم»؛ این پاسخ محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا...‌هاشمی به سوالی در مورد احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. آیت‌ا... هاشمی با سازندگی عجین بود و پس ازپایان جنگ تحمیلی 8‌ساله با تدبیر او و همراهی سایر مقامات بود که آبادانی به کشور بازگشت. برای آیت‌ا... چندان اهمیتی نداشت که در چه جایگاهی حضور دارد بلکه هرکجا که فضا و فرصتی برای سازندگی بود حضور پیدا می‌کرد و با به‌کارگیری نیروهای توانمند به ساخت کشور می‌پرداخت. محسن هم مسیر پدر را طی می‌کند و خلق و خوی او بیش از سایر خواهران و برادرانش به پدر شباهت دارد. او هم انگیزه‌ای جز خدمت و آبادانی ندارد و در این مسیر البته هجمه‌های زیادی به او شد که از یک سو ناشی از حسادت به توانایی‌های محسن هاشمی بود و از سوی دیگر بدخواهان کشور از تلاش‌های آیت‌ا... هاشمی و فرزندان او ناخرسند هستند. بنابراین از تلاشی برای سنگ‌اندازی در مسیر سازندگی دریغ نمی‌کنند. محسن هاشمی بی‌توجه به ‌این غرض‌ورزی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها به حرکت در مسیر سازندگی ادامه می‌دهد. در اذهان همه هست که محسن هاشمی شرکت مترو را با حدود ۷۰۰۰ نفر پرسنل و مشکلات مختلف، از جمله عدم تأمین بودجه توسط دولت‌های وقت که باعث شده بود هیچ‌خطی از مترو به بهره‌برداری نرسیده باشد، تحویل گرفت. مترو را از وزارت کشور جدا و به شهرداری تهران ملحق کرد تا از امکانات دولت و شهرداری برای راه‌اندازی مترو استفاده کند. او با اولویت‌بندی خطوط، همه توان کاری شرکت را بر یک بخش معطوف کرد و توانست به‌طور متوسط هر سال ۱۰ کیلومتر از خطوط حمل و نقل ریلی را راه‌اندازی کند و بسیاری اقدامات دیگر که در توسعه مترو به نام او ثبت شد.
احترام به رأی مردم
زمانی که او را ازمدیریت مترو کنار گذاشتند اعتراضی نکرد چرا که می‌دانست دلواپسان در انتظار این اعتراض و آغاز داستان جدیدی علیه خانواده هاشمی هستند. محسن هاشمی ناشکیبایی‌های زیادی را تحمل و سکوت کرد. پس از برگزاری انتخابات شورای شهر چهارم تهران، دو گزینه برای شهرداری تهران از سوی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مطرح شد. اصولگرایان قالیباف و اصلاح‌طلبان محسن هاشمی را معرفی کردند. قالیباف در یک رای‌گیری پر حاشیه و با یک رأی بیشتر شهردار تهران شد. آن یک رأی را هم فردی به قالیباف داد که از لیست اصلاح‌طلبان وارد شورای شهر شده بود هر چند محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر پنجم با یک‌میلیون و 756‌هزار و 86 رأی بر صدر ایستاد و در آن برهه هم موضوع جلوسش بر شهرداری مطرح شد اما او به احترام آرایی که به نام او برای حضور در شورای شهر به صندوق ریخته شده بود بر کرسی ریاست این شورا تکیه زد.
ریاست‌جمهوری؟


اگرچه زمان زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 باقی است اما گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداهای این انتخابات از چندی پیش آغاز شده است. برخی چنین می‌گویند که محسن هاشمی با توجه به اقبال خوبی که در انتخابات شورای شهر از سوی مردم پایتخت به او شد قصد کاندیداتوری و حضور در پاستور را دارد که ‌این تصور باطل است. در روزهای نزدیک به ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 بود که شایعه کاندیداتوری پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی پخش شد. در آن برهه هنوز مشخص نبود که محسن هاشمی کاندیدای انتخابات شورای شهر است بنابراین وکیل خانواده هاشمی گفت:‌ «اگر قرار است کسی همراه با روحانی کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، آقای هاشمی خواهد بود و در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهد کرد.» البته محسن هاشمی بلافاصله کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 را رد کرد و تلاش خود را معطوف به پیروزی روحانی کرد. اکنون بار دیگر زمزمه کاندیداتوری محسن هاشمی برای انتخابات 1400 شنیده می‌شود. فائزه هاشمی در پاسخ به ‌این سوال «آرمان» که برخی احتمال کاندیداتوری آقای محسن هاشمی در انتخابات 1400 را مطرح کردند. در این مورد اطلاعی دارید، گفت: «من در جریان نیستم. چیزی ندیده‌ام و چیزی هم نشنیده‌ام. فکر نمی‌کنم چنین برنامه‌ای داشته باشد، اما بااطمینان هم نمی‌توانم اظهار نظر کنم.» انتخاب نوشت که محسن هاشمی در این‌باره گفته است: «اگر قرار است کسی همراه با روحانی کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، آقای هاشمی خواهد بود و در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهد کرد.» نامه نیوز نوشت؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به برخی شایعات مبنی بر حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «هیچ‌گاه به فکر رئیس‌جمهور شدن نیستم کسانی که که در شهرداری بودند و خواستند رئیس‌جمهور شوند عاقبت بخیر نشدند.» کنایه او به محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف بود که اولی توانست از بهشت راهی پاستور شود اما سرنوشت خوبی نداشت و یاران او یک به یک محاکمه می‌شوند و قالیباف هم در زمانی که بر کرسی شهرداری تکیه زده بود تمایل زیادی به حضور در پاستور داشت اما رأی مردم نشان داد که از مقبولیت کافی برای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری برخوردار نیست.
آرامش جامعه
از سوی دیگر باید یک دلیل اظهارات اخیر محسن هاشمی مبنی بر بی‌میلی او برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را حفظ آرامش جامعه دانست چرا که او می‌داند درصورت اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم موتور تخریب دلواپسان روشن خواهد شد و با تهمت‌ها و شایعاتی که منتشر می‌کنند آرامش کشور را مختل خواهند کرد. تصمیم انتخاباتی محسن هاشمی نمایش ایثاری بود که از پدر آموخته است.